AMD Toledp - Två kärnor är bättre än en!|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AMD Toledp - Två kärnor är bättre än en!
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 25, 2005 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

Under gårdagen lyckades vi komma över preliminära priser för Intels kommande dual-core processorer för desktopmarknaden. Vi fick då även veta att en lansering av Intel Smithfield (dual-core för dekstop) är planerad till andra kvartalet 2005.
Vi har länge vetat att AMD och Intel valt lite olika vägar att gå med deras dual-core processorer. AMD har primärt satsat på servermarknaden med deras Opteron-processorer medan Intel vill introducera dual-core tekniken på desktopmarknaden i första hand.

DigiTimes har man nu fått tag i uppgifter som visar att AMD knappast är långt efter på desktopmarknaden. Man planerar nämligen att lansera sin Toledo-arkitektur under tredje kvartalet 2005.
Toledo är AMD första dual-core lösning för desktopmarknaden och kommer baseras på 90nm tillverkningsteknik.

Det finns inga närmare detaljer kring Tolede, som exempelvis klockfrekvenser eller liknande. Dock får vi även reda på att AMD planerar att integrera stöd för DDR2-minne i början av nästa år. Toledos uppföljare, Windsor, och dess syskon med singelkärnor (Orleans, Manila) kommer alla tre stödja den nya minnestekniken.

Vi väntar med spänning på mer detaljerade specifikationer och ser fram emot det kommande dubbelkärnskriget.

Intel4Ever
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 457
Member Since:
February 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
829445
January 25, 2005 - 11:58 am
sp_Permalink sp_Print

Fy fasiken va härligt... Blir nog att vänta innan man uppgraderar... Hörde ochså att Intels 64bitars cpu skulle komma snart & Windows XP 64 läs mer här http://www.idg.se/ArticlePages.....OK.dbp.asp

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
829462
January 25, 2005 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Kombinera två sådana med föregående nyhet. 🙂 Mumma...

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
829472
January 25, 2005 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Kombinera två sådana med föregående nyhet. 🙂 Mumma...

Det går ju faktiskt inte, Toledo är S939. Men å andra sidan ska dual-core Opterons släppas tidigare än Toledo och de hade ju suttit fin fint i ABIT WN-2S+! 😉

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
829488
January 25, 2005 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror att intels 64abits cpu (med tanke på att frekvenserna ligger kvar kring dagens) kommer ha i stort sätt samma IPC (instruktioner / klock) som dagens 32....

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
829569
January 25, 2005 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

DDR2 redan? Då måste ju alla som vill uppgradera CPU också uppgradera moderkort! Hoppas det blir prestandaförbättring med DDR2 iaf...

Intel4Ever
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 457
Member Since:
February 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
829622
January 25, 2005 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: DDR2 redan? Då måste ju alla som vill uppgradera CPU också uppgradera moderkort! Hoppas det blir prestandaförbättring med DDR2 iaf...

+ att de som snackar om att det är framtidsäkert att köpa en AMD64 får en hård smäll i ansiktet laugh

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
829841
January 25, 2005 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Intel4Ever wrote: [quote=Fackamato]DDR2 redan? Då måste ju alla som vill uppgradera CPU också uppgradera moderkort! Hoppas det blir prestandaförbättring med DDR2 iaf...

+ att de som snackar om att det är framtidsäkert att köpa en AMD64 får en hård smäll i ansiktet laugh

Garva du, tills dualcore-prescott kommer...
Då behöver du fan både en och två kompressorer, ska du se.

Intel4Ever
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 457
Member Since:
February 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
829862
January 25, 2005 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=Intel4Ever][quote=Fackamato]DDR2 redan? Då måste ju alla som vill uppgradera CPU också uppgradera moderkort! Hoppas det blir prestandaförbättring med DDR2 iaf...

+ att de som snackar om att det är framtidsäkert att köpa en AMD64 får en hård smäll i ansiktet laugh

Garva du, tills dualcore-prescott kommer...
Då behöver du fan både en och två kompressorer, ska du se.

Dagens kylare är soppas kraftiga och kommer bli änubättre så den risken finns inte...

Min P4a 3 Ghz jag har idag kör jag med en sketen kylare för 99 kr och har idl temp: 45 - 50 Grader Full Lod: 60 - 65 grader så det är ingen fara... Om jag nu vore så känslig som AMD Fanboysen är så är det ju bara köpa en Zalma cpukylare...

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
830873
January 27, 2005 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm, inga dåliga skutt.

säg att "vi" har en XP 1800+, hux flux blir det en 64bits, dvs dubbelt så snabb, sedan blir denna dubbelt så snabba propp en dual core.
nu är vi uppe i 4x xp1800+

visserligen har XP1800+ funnits i typ 3 år nu, men det är endå ett stort skutt.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
830883
January 27, 2005 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Intel4Ever wrote: [quote=Fackamato]DDR2 redan? Då måste ju alla som vill uppgradera CPU också uppgradera moderkort! Hoppas det blir prestandaförbättring med DDR2 iaf...

+ att de som snackar om att det är framtidsäkert att köpa en AMD64 får en hård smäll i ansiktet laugh

Vad yrar du om? Man har kunnat köpa AMD64 i 1,5 år. 939:an i mer än ett halvår. Alla arkitekturer som håller så pass länge får nog räknas som framtidssäkra.
Under tiden har Intel försök att hålla jämna steg med hjälp av överhettade processorer och pappers-släpp, och rövslickande av Microsoft.
Prescotten överhuvudtaget är ett misslyckande, och 775:an inte direkt något säkert kort när det gäller framtiden. Så känslan av en fet örfil är det nog Intel-folket som har. Jag vet ju inte om det är från den örfilen eller om det är den glödheta Prescotten i arslet som gör att Intel-ägarna är så röda i ansiktet idag....;)

Intel4Ever wrote:
Dagens kylare är soppas kraftiga och kommer bli änubättre så den risken finns inte...

Min P4a 3 Ghz jag har idag kör jag med en sketen kylare för 99 kr och har idl temp: 45 - 50 Grader Full Lod: 60 - 65 grader så det är ingen fara... Om jag nu vore så känslig som AMD Fanboysen är så är det ju bara köpa en Zalma cpukylare...

Har du kollat kylarna för Prescott? De är inte direkt små, och lär inte direkt bli mindre med en dubbel kärna. Min erfarenhet av Prescott är att den 2,8:an jag hade en kort tid, blev varm efter att ha körts i Windows en timme eller två. Det var inte ens lönt att försöka överklocka den. Inte om man ville ha en rimlig ljudnivå i alla fall.
Acceptera faktumet att Intel har tappat greppet för tillfället. De kommer att bli tvingade att göra något drastiskt om de inte skall tappa mer marknadsandelar än vad de redan har gjort.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
830931
January 27, 2005 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Intel4Ever wrote: [quote=Mean Machine][quote=Intel4Ever][quote=Fackamato]DDR2 redan? Då måste ju alla som vill uppgradera CPU också uppgradera moderkort! Hoppas det blir prestandaförbättring med DDR2 iaf...

+ att de som snackar om att det är framtidsäkert att köpa en AMD64 får en hård smäll i ansiktet laugh

Garva du, tills dualcore-prescott kommer...
Då behöver du fan både en och två kompressorer, ska du se.

Dagens kylare är soppas kraftiga och kommer bli änubättre så den risken finns inte...

Min P4a 3 Ghz jag har idag kör jag med en sketen kylare för 99 kr och har idl temp: 45 - 50 Grader Full Lod: 60 - 65 grader så det är ingen fara... Om jag nu vore så känslig som AMD Fanboysen är så är det ju bara köpa en Zalma cpukylare...

Läs vad denstore har att säga om det här, och kom tillbaka när du har en loadtemp på 31 grader, som vissa som kör med AMD har.
Och det på luft. Ingen prescott gör det, det kan jag garantera.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL