April 17, 2005
AMD har nu meddelat att man jobbar på en öppen formfaktorstandard döpt DTX. Den nya plattformen ska riktas mot den växande marknaden av Small Form Factor PC:s och målet är helt enkelt att göra det så lätt som möjligt för systembyggare och komponentstillverkare att ta fram SFF-system i mindre storlekar och med effektivare kylning. Intels senaste formfaktor, BTX, blev ju knappast någon succé men AMD:s inriktning mot SFF-marknaden kan ge lite andra förutsättningar. AMD kommer inte bara sikta in sig på en speciell moderkortslayout och chassidesign, man har även tänkt på de mest effektiva sätten att tillverkar moderkort för DTX-standarden med mera.
Flera stora komponenttillverkare som ASUS och MSI har redan talat sig varma om AMDs intiativ och det ska bli intressant att se de första specifikationerna för DTX-standarden.
The DTX standard will be designed to embrace energy-efficient processors from AMD or other hardware vendors, and allow an optimally designed small form factor system to consume less power and generate less noise. When processor power consumption is reduced, system size and cooling costs can also go down.
January 30, 2004
Anton K wrote: Intels senaste formfaktor, BTX, blev ju knappast någon succé men AMD:s inriktning mot SFF-marknaden kan ge lite andra förutsättningar.
Det kan mycket väl fungera då hembyggare historiskt haft ett gott öga till AMD och att efterfrågan på små moderkort verkar varit stor. I varje fall i forum o diskussioner.
Sen att BTX floppade hade väl att göra med AMD:s framgångar också väl?
November 27, 2003
Code Red wrote: [quote=Anton K]Intels senaste formfaktor, BTX, blev ju knappast någon succé men AMD:s inriktning mot SFF-marknaden kan ge lite andra förutsättningar.
Det kan mycket väl fungera då hembyggare historiskt haft ett gott öga till AMD och att efterfrågan på små moderkort verkar varit stor. I varje fall i forum o diskussioner.
Historien verkar svika oss nu. Se bara på FX. Skulle inte förvåna mig en sekund om detta blir en relativt låst standard som du bara hittar hos systembyggare i stort sett.
BTX floppade bland annat på grund av att AMD inte visade intresse, men framförallt var det för att ingen moderkortstillverkare visade något intresse värt namnet. Det var huvudanledningen.
EDIT: och vi har redan mATX, flexATX, miniITX OCH microITX, räcker inte det?
//Andreas
January 30, 2004
Delph1 wrote: [quote=Code Red][quote=Anton K]Intels senaste formfaktor, BTX, blev ju knappast någon succé men AMD:s inriktning mot SFF-marknaden kan ge lite andra förutsättningar.
Historien verkar svika oss nu. Se bara på FX. Skulle inte förvåna mig en sekund om detta blir en relativt låst standard som du bara hittar hos systembyggare i stort sett.
BTX floppade bland annat på grund av att AMD inte visade intresse, men framförallt var det för att ingen moderkortstillverkare visade något intresse värt namnet. Det var huvudanledningen.
EDIT: och vi har redan mATX, flexATX, miniITX OCH microITX, räcker inte det?
//Andreas
Vad jag menade med historiskt är att även om intel är prestandakung så har väldigt många hembyggare plockat ihop ett eller flera amd-system och kan säkert tänka sig det igen.
Sen att de andra formaten inte slår har jag ingen aning om. Jo, microatx är alldeles för stort.
AMD verkar ju kunna få med sig många moderkortstillverkare så det kan slå om AMD levererar SVALA chipset o processorer.
På önskelistan skulle man kunna lägga utbytbara grafik o ljudchip i något nytt litet format för bästa flexibilitet.
November 27, 2003
Problemet är bara att AMD inte är ett entusiastföretag längre. De är billigare bara idag men så får du mindre med.
Alla av dom standarder jag nämnde är accepterade och används. SÅ att säga att dom inte slår tycker jag är fel. Det finns både chassin och moderkort/system som följer dessa och det finns inga direka kylningsproblem heller.
//Andreas
1 Guest(s)