AMD visar upp raytracing demo på SIGGRAPH|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AMD visar upp raytracing demo på SIGGRAPH
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 14, 2009 - 7:06 am
sp_Permalink sp_Print

NVIDIA tillkännagav nyligen världens första interaktiva raytracing motor. Det har annars varit ganska tyst i media när det kommer till både AMD och NVIDIAs planer för raytracing, men bakom stängda dörrar har det varit full aktivitet. Som ni säkert minns från Intels och NVIDIAs sandlåds krig under 2008-2009 har NVIDIA alltid hävdat att man kan och kommer att använda en GPU till allting i en dator, med andra ord ingen användning för en CPU. Detta är också något man funderat kring hos AMD, och alla andra GPU-tillverkare, man håller bara en betydligt lägre profil än NVIDIA.

Vid den kommande SIGGRAPH konferensen kommer AMD att visa upp en kombinerad raster och raytracing hybrid i en grafikdemonstration. Vi förmodar att man kommer att använda sig av raytracing för ljus och skuggor, medan resterande del kommer att utgöras av rastergrafik. Vi är spända på att se hur det kommer att se ut och vilken prestanda man kan vänta sig.

När det kommer till raytracing överlag är GPU:er mycket passande, så länge ljuset inte studsar runt allt för mycket. Då kan den parallella arkitekturen tappa lite av sina fördelar. Ha i åtanke att jag inte är någon expert inom området, men baserat på källor i industrin har vi fått reda på att både AMD och NVIDIA planerar att ge stöd för raytracing i sina GPU:er så snart som möjligt.


[Image Can Not Be Found] Raytracingbild av CausticRT, ett tredje raytracing företag 

Det kommer dock inte hända idag, båda har försökt sig på det och upplevt undermålig prestanda. NVIDIA försökte göra allting direkt i GPU och fick dålig prestanda, AMD försökte primärt lägga över hanteringen av ljus och skuggor, men kunde fortfarande inte få ur någon ordentlig prestanda. Baserat på dessa misslyckade försök kommer båda primärt att försöka implementera ljus och skuggor, kanske även fysik, inom en nära framtid. Men exakt när detta kommer att ske är fortfarande oklart.

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
Member Since:
July 4, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1232013
August 17, 2009 - 10:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Intressant det där, tror nog att det krävs en hel del mer forskning. Men de nya DX11 korten kanske kan ge tekniken en bättre chans.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 384
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL