AMDs omvända HyperTreading bara en myt?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AMDs omvända HyperTreading bara en myt?
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 16, 2006 - 11:39 am
sp_Permalink sp_Print

AMD kommer onekligen få det tufft att hänga med Intel i prestandakriget den närmaste framtiden då chipgiganten nu lanserat sin efterlängtade Conroe-familj, Core 2 Duo/Core 2 Extreme. Ett av AMDs svar på Conroe har enligt ihärdiga rykten varit den kommande K8L-arkitekturen men även en teknik som av pressen döpts till omvänd HyperThreading. Tekniken skulle göra multi-core processorer extremt effektiva vid enkeltrådade applikationer genom att simulera en processorkärna genom att dela upp arbetsbördan på de två kärnorna i processorn. Nu verkar det dock som att omvänd HyperThreading bara är ett rykte, en myt eller önskedröm, välj själva.

Flera källor hävdar nu nämligen att de tidigare ryktena helt enkelt varit falska och om man inte vill tro på ryktesspridarna som började hela debatten har man även på Ars Technica gett sig in i debatten. Den erkänt kunnige skribenten Jon "Hannibal" Stokes har nämligen i mer tekniska termer förklarat varför AMD inte har någon möjlighet, eller något intresse av att använda denna teknik i sina processorer. Med andra ord verkar det som att alla som förväntat sig gratis prestanda i enkeltrådade applikationer kan sluta hoppas och för AMD fanboys är det nog K8L-arkitekturen som är nästa stora anhalt att se fram emot.

maglar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
1059537
July 16, 2006 - 11:58 am
sp_Permalink sp_Print

Självklart hade AMD "viljat ha" reverse-HT, det hade ändrat hela processormarknaden till deras fördel, men jag håller med om att det är omöjligt i den formen flera ställen skrivit om det.

Däremot kan det röra sig om överklockning av ena processorn samtidigt som den andra stängs av, eller att cachen i den andra kärnan används som L3-cache. Det finns även en teknik jag skrivit lite om tidigare som heter "slipstreaming". Det går ut på att båda kärnorna kör samma instruktionsflöde men den ena kärnan ligger lite "framför" den andra och körs helt spekulativt. Man kan då få en bättre branch prediction genom att använda den spekulativa kärnans resultat och man har även möjlighet att prefetcha data till cacharna (fast det funkar ju bäst med en delad cache vilket AMD inte har).

crusader
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 86
1059551
July 16, 2006 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Väntar ivrigt på att Släggis ska tala oss till rätta.

Sledgehammer wrote: Glöm inte AMD's reverse HT teknologi, det är en fråga om tid innan AMD låser upp denna funktion som rent fysiskt redan finns i Rev.F och dom kommer göra processorerna väldigt snabba i singelthread, dvs alla spel t.ex.

Det kommer att krävas nya drivrutiner till processorn som fungerar så att dom går in och känner av om programvaran du startas är singel eller multithread. Denna teknik uppskattas verkligen kunna ge 100% boost då det är på hårdvarunivå.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1059577
July 16, 2006 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

crusader wrote: Väntar ivrigt på att Släggis ska tala oss till rätta.

[quote=Sledgehammer]Glöm inte AMD's reverse HT teknologi, det är en fråga om tid innan AMD låser upp denna funktion som rent fysiskt redan finns i Rev.F och dom kommer göra processorerna väldigt snabba i singelthread, dvs alla spel t.ex.

Det kommer att krävas nya drivrutiner till processorn som fungerar så att dom går in och känner av om programvaran du startas är singel eller multithread. Denna teknik uppskattas verkligen kunna ge 100% boost då det är på hårdvarunivå.

haha, håller med.. Blir kul att se vad den liraren har att komma med nu.

NiCKE^
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 708
1059610
July 16, 2006 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Äh han har ju fakta för de där förstår ni ju, sen är de ju dåliga källor också förstår ni väll?

Kul att han hänvisar till grejjer som inte finns iofs 😛

I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust

Overclockers.se

Exige
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
1059638
July 16, 2006 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Väldigt synd om det bara var ett rykte. Jag trodde på det iaf, fast jag kunde ju inte avgöra om det är praktiskt möjligt eller inte.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1059675
July 16, 2006 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Exige wrote: Väldigt synd om det bara var ett rykte. Jag trodde på det iaf, fast jag kunde ju inte avgöra om det är praktiskt möjligt eller inte.

Det är ju inget rykte. Allt Sledgehammer skriver är ju bara fakta, och i.o.m. att han själv är bästa källan, så är det ju inget att oroa sig för.;)
Betänk även att The Inq är en totalt tillförlitlig källa, medans Ars Technica är ett gäng klåpare, så förstår man ju direkt att detta bara är en rökridå från oss Intel-fanboys..... laugh

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1059679
July 16, 2006 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Exige]Väldigt synd om det bara var ett rykte. Jag trodde på det iaf, fast jag kunde ju inte avgöra om det är praktiskt möjligt eller inte.

Det är ju inget rykte. Allt Sledgehammer skriver är ju bara fakta, och i.o.m. att han själv är bästa källan, så är det ju inget att oroa sig för.;)
Betänk även att The Inq är en totalt tillförlitlig källa, medans Ars Technica är ett gäng klåpare, så förstår man ju direkt att detta bara är en rökridå från oss Intel-fanboys..... laugh

HAHAHHAAHA :)R :)R

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1059723
July 16, 2006 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Med andra ord verkar det som att alla som förväntat sig gratis prestanda i enkeltrådade applikationer kan sluta hoppas och för AMD fanboys är det nog K8L-arkitekturen som är nästa stora anhalt att se fram emot.

Bara jag som såg en direkt pik mot "släggan" där? 🙄
😉

Esso
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
1059729
July 16, 2006 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore,
Bör inte en moderator undvika att uppmana till bråk mellan Intel och AMD falangerna ?

Innan skrattet fastnar i halsen, så kan ni läsa denna rapport utgiven av,
Antonio González - Director Intel Barcelona Research Center

För att avgöra om det går att genomföra detta, så krävs det ingående kunskaper om datorarkitektur uppbyggnad, och dess programvara.
Vem har det i denna tråd ?

Edit, Jag vet att ni vill ha mer fakta trådar, eller hur ... 😀

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1059734
July 16, 2006 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst AMD kanske fixar omvänd hypertreading men de här nya uttalanden, från sådana som är insatta, gör det mer otroligt.

Jag kan bara tala för mig själv men jag skrattar inte åt varken AMD eller INTEL. Jag skrattar åt patetisk fanatism som gör att man inte kan se längre än sin egen näsa och vägrar vara resonlig.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1059747
July 16, 2006 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Esso wrote: denstore,
Bör inte en moderator undvika att uppmana till bråk mellan Intel och AMD falangerna ?

Innan skrattet fastnar i halsen, så kan ni läsa denna rapport utgiven av,
Antonio González - Director Intel Barcelona Research Center

För att avgöra om det går att genomföra detta, så krävs det ingående kunskaper om datorarkitektur uppbyggnad, och dess programvara.
Vem har det i denna tråd ?

Edit, Jag vet att ni vill ha mer fakta trådar, eller hur ... 😀

Min poäng hela tiden har varit att det egentligen kan kvitta vad det ryktas om. Det som finns tillgängligt är det intressanta, inte vad the inq eller någon annan tisslar och tasslar om.
Jag är inte någon Intel-fan, och har aldrig varit det. Jag var väldigt tveksam till ryktena som spreds om Conroes superprestanda, och uppmanade alla som lyssnade att i alla fall ta det lilla lugna tills vi kunde se hur den skulle prestera i realiteten. Nu visade det sig att den faktiskt presterade oförskämt bra, vilket man får ge Intel en eloge för.
Dock så betyder det inte att jag har "vänt kappan efter vinden". Jag kommer troligtvis att fortsätta att köpa AMD, då jag har uppskattat deras produkter, och alltid upplevt dem som en frisk fläkt.
Dock så tycker jag, och många andra, att det är ganska tråkigt att en person har vägrat att uppge någon som helst källa för påståenden om AMDs överlägsenhet som processor. Skall man presentera något som fakta, så skall man vara beredd att uppvisa en tillförlitlig källa. Inom all vetenskap är det ett måste om man skall bli tagen på allvar. Det är inget vi kräver här på forumet, men man bör inte tro att man skall bli tagen seriöst om man konsekvent vägrar att uppge källor till sina påståenden.
Inte heller känns det särskilt seriöst att påstå att man kan mer, för att man hitintills har gissat rätt. Kan jag skåda framtiden för att jag gissar rätt när man singlar slant? Betyder det att jag har mer kunskaper än någon annan?

När det kommer till Speculative threading, så känns det inte som något supervapen i processorkriget. Att använda en kärna för att gör alternativa beräkningar för en eventuell annan utveckling i programförloppet känns i min mening som ett resursslöseri. Det som behövs är program som är skrivna för flertrådskörning från början.

Jag vill inte att folk skall bråka och kivas om vilka som är bra, bättre eller bäst. Presentera fakta, och argumentera för dem. Att bara komma med påståenden utan att kunna uppvisa belägg för dem kommer dock att även fortsättningsvis visa mer på fanatism hos inläggsförfattaren än fördelen med den ena eller andra processortillverkaren.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1059825
July 17, 2006 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: massa text

well spoken!

skruvis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
1076020
September 8, 2006 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Undrar var den omvända "hypertreadingen" tar vägen för den hade suttit fint till min X2 propp....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 214
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL