April 17, 2005
AMDs uppköp av grafikkortstillverkaren ATI är nu officiellt och AMD har publicerat ett pressmeddelande där man presenterar det nya AMD och företagets framtidsplaner. Affären uppgår till ett värde av runt 40 miljarder kronor och alla aktieägare i ATI har fått välja att få sina aktier utlösta eller ersatta med AMD-aktier. I sitt pressmeddelande har AMD även meddelat att den första integrerade plattformen, baserad på AMD/ATIs teknik, ska dyka upp under nästa år och man siktar in sig på de flesta marknadssegmenten. Allt från den mobila marknaden till media och spelmarknaden. Man talar även om nästa generations Turion 64-plattform som tillsammans med AMD LIVE! ska ge sig in på mediacenter-marknaden. Förmodligen med integrerade grafikkretsar från ATI.
“On day one, we are delivering a winning set of complementary technologies, igniting a new level of innovation and continuing to champion choice for the industry. Thanks to the strength of our talented employees, the new AMD now has a full range of intellectual property (IP) in microprocessors, graphics, chipsets and consumer electronics to deliver open platforms and integrated solutions. In the near term, customers gain a new level of choice, and in the long term, we believe the possibilities for innovation are truly limitless.”
AMD kommer även fortsätta att utveckla nya produkter och lösningar för hemelektronikmarknaden där ATI har skaffat sig en stark ställning sedan tidigare. Exakt vilka produkter man kommer fortsätta att utveckla återstår att se och än så länge är det ganska tystlåtet kring eventuella namnbyten och liknande. Men AMD har redan tagit det första steget i att omvandla ATIs varumärke. ATIs hemsida är numera helt ombonad, borta är alla röda ATI-logos och nu är det istället ett grönt-AMD tema som pryder hemsidan. Adressen är för närvarande http://www.ati.amd.com och här nedan ser man hur "ATIs" hemsida ser ut numera.
[Image Can Not Be Found]
November 26, 2003
För mig är det oroande att ett grafikföretag köps upp av ett datorföretag. Jag tror det finns en risk att man i framtiden börjar tillverka grafikkort som enbart ska passa datortillverkarens processorlinje, d.v.s. att AMD skulle se till att grafikkorten som ATI gör enbart skulle funka med AMD's processorer. Oroar jag mig i onödan tror ni?
February 19, 2004
conny_69 wrote: För mig är det oroande att ett grafikföretag köps upp av ett datorföretag. Jag tror det finns en risk att man i framtiden börjar tillverka grafikkort som enbart ska passa datortillverkarens processorlinje, d.v.s. att AMD skulle se till att grafikkorten som ATI gör enbart skulle funka med AMD's processorer. Oroar jag mig i onödan tror ni?
Fan mitt internet kånglade, så jag fatta mig kort.
Mindre kompitabla produkter mindre kunder att sälja till. Om grafikkorten presterar sämre på intel produkter så förlorar de ju den marknaden.
Den störtsa skillnaden vi kommer att få se då ATI också tillverkar styrkretsar är utvecklingen av modekorten och processorns roll. Även sånt som processorer som tar över grafikkortets roll är otroligt välkommet i den ultra portablamarknaden och ger oss uppgraderingsmöjligheter, sammlad värmekälla och mindre dator.
Kanske nu kommer vi få se större chanser, utveckling för processordelen som har varit väldigt seg till skillnad ifrån grafikkortsutvecklingen som skenar iväg.
Det kommer helt klart bli intressant vad som händer framöver.
*edit*
Ta Autodesk som exempel. Ett företag som ingen talar om om man inte är lite intresserad av CAD marknaden. Däremot av få vet är att de utvecklar inte bara Inventor och AutoCAD utan äger Diskreet OCH Alias.
D vs att de tillverkar inte bara världens nu största CAD-program utan även världens två största programvaror (3Dstudio & Maya) för spel och film modellering/rendering. Detta ger Autodesk möjlighet att plocka ifrån de olika programmen och därmed erbjuda det bästa för multimediamarknaden och även göra det tuffare för sina största rivaler inom CAD branshen CATIA och ProEngineer.
May 5, 2003
conny_69 wrote: För mig är det oroande att ett grafikföretag köps upp av ett datorföretag. Jag tror det finns en risk att man i framtiden börjar tillverka grafikkort som enbart ska passa datortillverkarens processorlinje, d.v.s. att AMD skulle se till att grafikkorten som ATI gör enbart skulle funka med AMD's processorer. Oroar jag mig i onödan tror ni?
Det tror jag nog att du gör ja 🙂
Hur skulle du resonera som företag? Lansera en produkt som bara fungerar för plattform x eller nå ut till så mycket som möjligt? 🙂
May 17, 2004
Ang wrote: [quote=conny_69]*edit*
Ta Autodesk som exempel. Ett företag som ingen talar om om man inte är lite intresserad av CAD marknaden. Däremot av få vet är att de utvecklar inte bara Inventor och AutoCAD utan äger Diskreet OCH Alias.D vs att de tillverkar inte bara världens nu största CAD-program utan även världens två största programvaror (3Dstudio & Maya) för spel och film modellering/rendering. Detta ger Autodesk möjlighet att plocka ifrån de olika programmen och därmed erbjuda det bästa för multimediamarknaden och även göra det tuffare för sina största rivaler inom CAD branshen CATIA och ProEngineer.
jag visste det där o/
fan vad maya har varit elak mot mig hela dagen 🙁
1 Guest(s)