December 5, 2001
Den amerikanska programmeraren och nätverksexperten Matthew Hallacy tyckte att hans kabelmodemtjänst inte höll måttet.
Han klagade till sin operatör som är AT&T men det blev inte bättre.
Efter ett par veckor så surnade han till och beslöt sig för att använda sig av sina specialkunskaper för att bevisa att AT&T hade för låg kapacitet i sitt nät.
Hur han gick till väga kan ni läsa här.
Vad han kom fram till var dock inte att han hade samma hastighet efter att han hade tagit bort bandbreddsbegränsningen utan nu hade han en mycket högre bandbredd både upp och ner. Alltså föll hans teori om att det var i AT&Ts nät begränsningen låg.
Läs historien om det hela här.
September 3, 2001
September 3, 2001
March 12, 2001
Ville bara berätta att all slags hackning och trimmning av bonet/telenordia/telia's adsl är omöjlig. Din spärr som din ISP har satt på dig sitter som mjukvara i telestationen. För att ändra din "fartspärr" krävs det att du jobbar med ADSL, så du först och främst har TILLGÅNG till din station. Sen med lösenord som bytes var 30:e sekund kan du då logga in på din station i fråga, via mjukvara. När du väl är där inne så loggas allt av Telia och allt övervakas, de kan se exakt vilken tekniker som har varit inne och vad han har gjort. Där inne så kan du, om du har avancerad programmeringskunskap, ändra spärren på vissa användare.
Du kan INTE, under några som helst omständigheter, mixtra i ditt modem, eller på din egna dator. Spelar ingen roll vad du lyckas få för fart på ditt modem eller liknande, din spärr sitter ändå i stationen.
Så säger din kompis eller liknande att han har trimmat sitt adsl så är det lögn, såvidare han inte är tekniker på Telia och vill bli av med jobbet.
/En som vet.
Bargad @ IRCnet
September 3, 2001
February 14, 2002
Hmm.. har funderat lite.. (snabba tankar)..
Visst alla är med om att begränsningen sitter i stationerna när det gäller ADSL. Okej, det handlar också om mjukvaru spärrar. Annars skulle de inte kunna höja hastigheten bara sådär.. så.. några hypoteser:
1.
Alternativt skulle detta kunna fungera endast på kabelmodemen som antagligen (för enkelhetens skull) fungerar precis som de i USA (man får då anta att killen inte ljuger, men han beskriver ganska exakt hur man ska gå tillväga. Kan mycket väl stämma. Allt med "kända" protokoll mm). Ska testa när jag får möjlighet..
2.
Mjukvaran som sitter i stationerna ("spärr varan " ), kan mycket väl kommunisera med stationen på samma sätt som han beskriver.. Kanske inte ens modemet kan arbeta med en hastighet stationen bestämmer.. på något sätt skulle det kunna va som han säger (ungefär). Mjukvaran i stationerna laddar upp information till modemet om hur det ska bete sig..
3. Om nu vi nu antar att allt stämmer som han säger. Kan det nu mycket väl vara så att de personer som utvecklade ADSL systemen helt enkelt tog idéerna från kolegorna som utvecklade kabelmodemen..
Aja.. vi får se hur det går.. och han som påstår att han lyckats med bostream kan ju kontakta mig. Dels för att bevisa att han lyckades, dels för att delge lite information utöver det som "USA-killen" ger oss.
Nu ska jag ta mig friheten att göra lite exprement och se vad jag kan komma fram till
Återkommer med mer information.. =P bye
February 14, 2002
Disel.
Att lösenordet ändras var 30 sekund. Vart har du fått uppgifterna ifrån? Dessutom.. hur i helvette skulle teknikerna själva kunna logga in!! =P
Hoppas du menar att systemet fungerar ungefär som telias övriga "säkra" (hmm.. BASKI, eller vad det hette.. nått annat var det väl) system med lösenord..
En text sträng på servern och en på en dosa, typ som bankernas.. men men ..
Råkar ha en sån fin dosa.. fast textsträngen är ng bytt.. minns inte hur ofta dom byts men handlar om månader om inte år..
bye bye
February 14, 2002
Hmm.. tittat lite och tänkt.. Ser ut som det kan bli ett svårt kapitel.. wan-porten på modemet (alcatel) är en rj-11, för att kunna ta reda på vilken pinne som är vilken blir det väl nästan till att testa sig fram, borde vara "nästan" vanlig rj45a till stationen.. frågan är väl vilket protokoll mm.. när man vet det kan man göra en smmp walk på modemets utgång och se vad den vill ha =P
Hmm.. trix fix
September 3, 2001
March 18, 2002
Jag har ett motorola surfboard (kabel-modem), kommit så långt att modemet connectar till min "DHCP-server" och begär en config-fil, tyvärr delar jag ut just den här anslutningen till många andra så jag har inte möjlighet att testa mer än tidigt på mornarna...har däremot tittat på DOCSIS filerna...och det verkar ju inte som man måste doktorera för att fixa de...lovar återkomma när jag testat mer...
February 7, 2001
Hej hopp...
Tänkte dela med mig av lite info på de HDSL modem jag sitter på...
HDSL modemen fungerar genom att man sätter ett av dom som Master och det andra som slave. Det är mastern som bestämmer hastigehten. Den gör detta genom att prata med slaveenheten genom anslutningen. Dom kan inte synca till varandra om inte båda kör i samma hastighet. Detta innebär att man inte kan joxa med slaveenheten och ställa in en ny hastighet och få det att fungera. Jag antar att detsamma gäller alla typer av DSL och kabelmodem förbindelser.
Mer info:
Modell: RAD HTU-2
Hastighet: 56 Kbit/s - 2048 Kbit/s Duplex
Manual: http://www.dp.triple-p.com/Dow...../htu-2.pdf
1 Guest(s)