April 17, 2005
Trots att Newegg är en amerikansk återförsäljare av datorprodukter och vi i Sverige inte lär komma i någon frekvent kontakt med dem finns det en hel del intressant att läsa i Anandtech senaste artikel. Man har nämligen varit på besök i ett av Neweggs varuhus och fått möjlighet att rapportera om varje steg en produkt tar när Newegg får in en beställning. Det är intressant att se vilken enorm verksamhet det finns bakom en "liten" hemsida som säljer datorprodukter och även om Sveriges, i sambandet, minimala marknad inte kräver liknande system är grunden densamma. Man vill hantera ordrar så bra och effektivt som möjligt och det finns många steg för att få detta väl fungerande.
Guufi wrote: Förstår inte vad ni menar med "liten" hemsida, newegg är väl den mest kända och största nätbutiken för datorhårdvara i USA?
Det jag menar är att en hemsida i sig är så intetsägande om vad som krävs "bakom kulisserna" för att få t.ex. en datorbutikskjeda att rulla.
Trots att man sköter till synes allt på endast en hemsida krävs det mycket praktiskt jobb.
Sen är det just att Newegg verkligen är allt annat än ett litet företag. 😉
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)