Antec High Current Pro får Gold-certifiering och 1 200 W|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Antec High Current Pro får Gold-certifiering och 1 200 W
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 25, 2010 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

[Image Can Not Be Found]

Antec High Current Pro blir en av de nya nätaggregatsserierna vi kommer att få se på marknaden under de närmaste månaderna och vi har fått tag på både lite specifikationer och bilder av företagets nya alster. High Current Pro riktas enligt Antec själva mot krävande användare som med 80 Plus Gold certifiering ska ge en effektivitet på över 90%. När vi fick titta närmare på Antecs nya High Current Pro nätaggregat tidigare i månaden ville man poängtera att utvecklingen tagit närmare ett år från start till mål och att man säger sig lagt ribban ordentligt högt.

Antec High Current Pro använder sig av en dubbellagers design. Det betyder att man kan få ner längden ordentligt, trots att toppmodellen har en effekt på 1 200 watt. Just toppmodellen kommer med en enkel 80mm fläkt som Antec hävdar ska räcka långt för att kyla nätaggregatet med sin höga effektivitet.

[Image Can Not Be Found]

Man har fläskat på ordentligt vad gäller nätaggregatets komponenter och tryckt in fyra stora parallellkopplade kondensatorer med vardera en kapacitet på 400-450V. Detta för att ge bättre tålighet mot rippelström.

[Image Can Not Be Found]

Antec menar även att deras avlånga transformatordesign förmodligen är en av de effektivaste lösningarna på marknaden genom att bland annat fästa MOSFETs direkt på själva transformatorn. Vilket också ska ge effektivare värmehantering.

[Image Can Not Be Found]

Antec High Current Pro ska även vara den enda serien på marknaden som filtrerar både in- och ut-spänningarna med solid state kondensatorer. Varje spänningskanal har även över- och underspänningsskydd.

Antec High Current Pro använder sig av 8 stycken 12V kanaler med en kapacitet på vardera 40A. Vilket gör det möjligt att dra 1 200 watt bara över 12V kanalerna, om man så vill.

Något Antec gärna vill prata om är även responstiden i High Current Pro. Helt enkelt hur snabbt nätaggregatet reagerar på förändringar i spänningen. Med sin full bridge phase shift topology design ska nätaggregaten få en responstid på 50ms vilket ska vara mycket lägre än de flesta konkurrenter och ytterligare effektiviserar strömförbrukningen.

Antec kommer att leverera sin High Current Pro serie med fyra olika effekter, 750 W, 850 W, 1 000 W samt då toppmodellen på 1 200 W. De tre mindre modellerna kommer att utrustas med en 135mm fläkt men annars komma med samma 80 Plus Gold certifiering och guldpläterade modulär kablar.

Priserna lär vara i den övre klassen men vi vet mer om detta efter Computex. Nätaggregaten väntas ut på marknaden under slutet av juni.

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

3D-Blaster
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
1250356
May 25, 2010 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Imponerande prestanda med tanke på storleken 😀

Crille3000
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 138
1250357
May 25, 2010 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför kallar man det 80plus gold och inte 90plus ? 😛

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1250365
May 25, 2010 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Man började med 80 plus för att just specca nätaggregat med 80% eller högre effektivitet. 80 Plus Gold kräver inte 90% vid alla belastning så det kan vara därför man kör med 80 fortfarande.
Samtidigt finns faktiskt 80 Plus Platinum som kräver över 90% effektivitet vid 25/50/100% belastning, så i slutändan handlar det kanske bara m varumärket 80 Plus ^^

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1250378
May 25, 2010 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Det blev nog lite fel angående kondensatorerna, spänningståligheten har inget med kapacitet och rippleström att göra (förutom om man syftar på just kapaciteten som spänningståligheten, men det gör ni inte).

Annars är det ju otroligt att det läggs ner så mycket arbetet på något som nästan ingen har användning av, lika otroligt att det hejas på av så många.

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
1250380
May 25, 2010 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Det här lär bli extremöverklockarnas nya favorit agg. Där kan det ju krävas extra stabila linor för att uppnå det där lilla extra. Men precis som Snorch var inne på så är det väl endast en nisch produkt.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1250394
May 25, 2010 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag frågade faktiskt dem om dessa agg bara tillverkas enbart för att skylta med, men fick till svar att de faktiskt säljer rätt mycket av 1kW+-aggen, vill minnas att de nämnde något i stil med 25-30% av andelen mellanklassagg (dvs >600W). Så nog säljer de allt, även om folk inte behöver dessa.

Crille3000
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 138
1250404
May 26, 2010 - 5:46 am
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Man började med 80 plus för att just specca nätaggregat med 80% eller högre effektivitet. 80 Plus Gold kräver inte 90% vid alla belastning så det kan vara därför man kör med 80 fortfarande.
Samtidigt finns faktiskt 80 Plus Platinum som kräver över 90% effektivitet vid 25/50/100% belastning, så i slutändan handlar det kanske bara m varumärket 80 Plus ^^

Ok, tror iaf att dom krånglar till det i onödan, som du sa om platinum där så känner jag ju att det skulle vara mer talande med 90plus än 80plus platinum, super, extra lr vad dom nu mer skulle kunna hitta på. Så skulle jag iaf känna när jag letar nätagg. 🙂

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
1250428
May 26, 2010 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

Crille3000 wrote: Ok, tror iaf att dom krånglar till det i onödan, som du sa om platinum där så känner jag ju att det skulle vara mer talande med 90plus än 80plus platinum, super, extra lr vad dom nu mer skulle kunna hitta på. Så skulle jag iaf känna när jag letar nätagg. 🙂

Faktum är trots allt att det är lättare att fortsätta på ett redan inarbetat varumärke. Men 90plus tycker jag personligen låter som ett mycket bra varumärke som inte borde vara så svårt att arbeta in. Vi kanske möjligtvis får se det någon gång i framtiden.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 1
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL