Antipiratbyrån står över personuppgiftslagen|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Antipiratbyrån står över personuppgiftslagen
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 13, 2005 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Antipiratbyrån har fått rätt till att samla på sig IP-nummer från fildelare och datainspektionens beslut betyder i princip att APB och Ifpi står över personuppgiftslagen i Sverige. Man har helt enkelt gjort ett undantag för APB som ska sträcka sig åtminstone fram till slutet av 2006. Det var i början av sommaren som datainspektionen konstaterade att APBs insamling av IP-nummer stred mot personuppgiftslagen eftersom APB inte är en myndighet. APB och Ifpi svarade med att lämna in en ansökan för att få ett undantag, något man på DI tydligen tyckte var berättigat. DI säger samtidigt att man kan komma att dra in undantaget om man inte tycker APB följer de riktlinjer man fått som gör intrång i den personliga integriteten. Karusellen snurrar alltså vidare och nästa stopp är det första fildelarmålet som kom till rätten för några dagar sedan.

Källa: SvD

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
962922
October 13, 2005 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

WTF?! Såhär kan de väl inte göra??? Jäkla översittare är vad de är! De tror de står över allt och alla. Pontens son t.ex. vad skulle hända om det visade sig att han laddade ner upphovsrättsskyddade saker? Har han tänkt på det? Han kanske till och med gett ungen internetförbud... I vilket fall är detta för jäkligt, och jag kan tänka på mig att de som tilllät detta har blivit mutate på ett eller annat sätt.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
962924
October 13, 2005 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Kort sagt (om jag förstår det rätt):

APB får stå över lagen, dom fångar folk som tankar mjukvara.

Polis och andra myndigheter som tar fast mördare, våldtäcktsmän, misshandlare, rånare får inte stå över lagen?

BRA JOBBAT SVERIGE!
Man kan ta mig fan inte gå ut en sen kväll utan att vara rädd för att bli rånad/misshandlad.

Men det är ju en jävla tur att piratkopierande 13åringar åker dit (Läs IRONI SÅ IN ÅT HELVETE).

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
962931
October 13, 2005 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Kort sagt (om jag förstår det rätt):

APB får stå över lagen, dom fångar folk som tankar mjukvara.

Polis och andra myndigheter som tar fast mördare, våldtäcktsmän, misshandlare, rånare får inte stå över lagen?

BRA JOBBAT SVERIGE!
Man kan ta mig fan inte gå ut en sen kväll utan att vara rädd för att bli rånad/misshandlad.

Men det är ju en j**la tur att piratkopierande 13åringar åker dit (Läs IRONI SÅ IN ÅT h*****e).

Jupp, så är det i det avlånga landet som heter Sverige. Jag ska bli statsminister en dag. Då ska ni se ändringar:P Pontén ska få städa alla era guld-dass. och resten av hans homies ska vara vaktmästare på skolor.

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
962937
October 13, 2005 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

ja, hur kan du ens tro att våldtäckt kan vara allvarligare??? nej här krävs det folk som tar i hårdhandskar mot riktiga brott!

:/

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
Member Since:
October 25, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
962941
October 13, 2005 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Skrev ut nyheten från flashback och satte upp över hela min skola tidigare idag.

shampo
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
October 13, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
962975
October 13, 2005 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

*ironi*

Tips på hur man slipper undan är väl att slå ner några pensionärer och sno deras pengar för att sedan köpa film/spel/musik. Är säkert lägre straff på det än att fultanka en mp3:a

/*ironi*

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
Member Since:
January 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
962996
October 13, 2005 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Kort sagt (om jag förstår det rätt):

APB får stå över lagen, dom fångar folk som tankar mjukvara.

Polis och andra myndigheter som tar fast mördare, våldtäcktsmän, misshandlare, rånare får inte stå över lagen?

BRA JOBBAT SVERIGE!
Man kan ta mig fan inte gå ut en sen kväll utan att vara rädd för att bli rånad/misshandlad.

Men det är ju en j**la tur att piratkopierande 13åringar åker dit (Läs IRONI SÅ IN ÅT h*****e).

Kunde inte sagt det bättre själv.

q7even
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
Member Since:
July 20, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
963010
October 13, 2005 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Datainspektionen har tydligen gjort studiebesök hos KGB.

Antipiratbyrån = Anti(emot demokrati), Pirat(Stalin), Byrån(Annat namn på kommunist).

Frud
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
Member Since:
October 23, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
963018
October 13, 2005 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Fan , blir så jävla förbannad!!! Pontén kan ta sig

Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |

TinyTeen
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 26
Member Since:
September 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
963037
October 13, 2005 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: Jupp, så är det i det avlånga landet som heter Sverige. Jag ska bli statsminister en dag. Då ska ni se ändringar:P Pontén ska få städa alla era guld-dass.

Lite som gulag, menar du?

För övrigt tycker jag också det här är för jävligt, men det är lite kul att det som folk blir absolut mest upprörda över är piratkopiering.

Och q7even, det där var både tråkigt och långsökt.

jaqob
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
Member Since:
October 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
963054
October 13, 2005 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Underbart...
En mörk dag 🙁

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
Member Since:
August 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
963149
October 13, 2005 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Vem bryr sig? Inte jag... jag betalar gärna om jag blir stämd... tänker fortfarande vara "olaglig" 😛 .... l0lzor @ democracy stoppers...

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
963248
October 13, 2005 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

AnonymousKiller wrote: Vem bryr sig? Inte jag... jag betalar gärna om jag blir stämd... tänker fortfarande vara "olaglig" 😛 .... l0lzor @ democracy stoppers...

Det är dyrt att bli stämd... Bara så du vet 🙄

Avatar
Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
963266
October 13, 2005 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

q7even wrote: Datainspektionen har tydligen gjort studiebesök hos KGB.

Antipiratbyrån = Anti(emot demokrati), Pirat(Stalin), Byrån(Annat namn på kommunist).

Blanda inte kommunismen med capitalism. Två olika saker, i detta fall så hatar du egentligen capitalismen, för att det är exakt den som vill förbjuda din rättighet till gratis info.

För övrigt tycker jag att man borde göra någon sorts STORdemonstration, typ minst 100 000 på varje storstad runt om i sverige, då kommer de fatta att landet är uppbyggd på demokrati. Förenade står vi tillsammans.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
Member Since:
June 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
963293
October 13, 2005 - 11:32 pm
sp_Permalink sp_Print

dom kan ändå aldrig bevisa nåt på internet.. hur vet domaren i rätten att APB inte har suttit i photoshop med sina screens?

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
Member Since:
June 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
963294
October 13, 2005 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: [quote=q7even]Datainspektionen har tydligen gjort studiebesök hos KGB.

Antipiratbyrån = Anti(emot demokrati), Pirat(Stalin), Byrån(Annat namn på kommunist).

Blanda inte kommunismen med capitalism. Två olika saker, i detta fall så hatar du egentligen capitalismen, för att det är exakt den som vill förbjuda din rättighet till gratis info.

För övrigt tycker jag att man borde göra någon sorts STORdemonstration, typ minst 100 000 på varje storstad runt om i sverige, då kommer de fatta att landet är uppbyggd på demokrati. Förenade står vi tillsammans.

vi har 3 storstäder, Sthlm, malmö o gbg.. sen kommer uppsala med 250 000 invånare..

vart ska du få 100 000 pers i tåg från?

-=PD=-
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
November 4, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
963421
October 14, 2005 - 11:32 am
sp_Permalink sp_Print

Fy fan!

Tänker givetvis fortsätta tanka mängder som förut.
Om man skulle åka fast så har jag ett öppet wlan så det kan vara *vem som helst* som tankat, absolut inte jag 😛

btw: nån som har lite billiga hårdiskar att sälja? 🙂

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
Member Since:
August 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
963461
October 14, 2005 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: [quote=AnonymousKiller]Vem bryr sig? Inte jag... jag betalar gärna om jag blir stämd... tänker fortfarande vara "olaglig" 😛 .... l0lzor @ democracy stoppers...

Det är dyrt att bli stämd... Bara så du vet 🙄

Jag vet... men fan... 100 000 kr är inte så farligt.. jag betalar av det om det är ett närmare steg till att folk uppmärksammas om att piratkopiering inte är så farligt som det låter... vet att det dock kan överstiga 100 000 kr och snart blir det väl dödsstraff för det...

fragone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 472
Member Since:
December 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
963695
October 14, 2005 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

AnonymousKiller wrote: [quote=Dry_Ice][quote=AnonymousKiller]Vem bryr sig? Inte jag... jag betalar gärna om jag blir stämd... tänker fortfarande vara "olaglig" 😛 .... l0lzor @ democracy stoppers...

Det är dyrt att bli stämd... Bara så du vet 🙄

Jag vet... men fan... 100 000 kr är inte så farligt.. jag betalar av det om det är ett närmare steg till att folk uppmärksammas om att piratkopiering inte är så farligt som det låter... vet att det dock kan överstiga 100 000 kr och snart blir det väl dödsstraff för det...

Inte så insatt i ämnet, men kan det inte bli x antal miljoner i skadestånd om man har otur?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 30
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL