August 22, 2005
James Cann som driver det nystartade företaget BionicFX har kommit underfund med att grafikkortsprocessorer kan användas till annat än enbart grafiska applikationer.
Genom att använda BionicFXs Audio Video Exchange technology (AVEX) kan man nämligen omvandla digitalt ljud till grafisk data. Den grafiska datan kan sedan bearbetas i NVIDIA baserade grafikkorts GPU. Som är mycket kraftfullare i dessa beräkningar än vad dagens processorer är.
"His Audio Video Exchange technology (AVEX) converts digital audio in graphics data and then performs effect calculations using the 3D architecture of Nvidia GPUs. Compared to the capability of just six GFlops of a typical CPU, Nvidia's chips can reach more than 40 GFlops, according to Cann"
Detta är onekligen en intressant upptäckt och för första gången ser det ut att vara mjukvara på väg till marknaden för att utnyttja grafikkortets processor på ett nytt sätt. Tekniken kan vara mycket attraktiv för professionella ljudmakare och artister som i vanliga fall måste lägga stora pengar på DSP och dylikt för att hantera krävande ljudeffekter.
I dagsläget är det just för bearbetning av ljudeffekter som man riktar in sig på. Men James Cann säger också att det kan finnas flera användningsområden för tekniken i framtiden.
Källa: Tomshardware
Tack till Torbjörn för tipset.
September 1, 2002
Eller varför inte ett emulation-interface för generell x86-kod, så man får en extra co-processor till vanliga applikationer också. Man lär isåfall bara få en bra extraskjuts i prestandan när man arbetar med sånt som är lätt att parallellisera, men det skulle vara rätt coolt ändå 🙂
February 1, 2003
håller helt med desdecado i det han skriver om de PROFFESSIONELLA studiomekkarna ... men detta öppnar upp för alla småstudios, hemmapulare m.m. vidare tycker jag det är fantastiskt att det kommer nya inovativa sätt att använda datorn med tillbehör till, detta bådar gott för utvecklingen av bla. program som möjliggör det som Gamblor skriver...
desdecado och mounte: Man kan vara en "liten" men fortfarande professionella ljudmakare med mindre budget. Även om det som ni säger till stor del förmodligen kommer användas av mest av entusiaster eller bland dem som är nya inom detta område.
Det kan ju dock vara en öppning för flera ljudmakare som inte behöver samma finanser för att skapa bra ljud.
Tekniknörd som gillar att träna.
mounte wrote: Anton aka [NH]Woxxman, var inte kontexten av vad jag skrev det du skrev ??
Jo det stämmer, förmodligen lade jag bara märke till första meningen i ditt inlägg ordentligt där du höll med desdecado. Får bli lite mer uppmärksam. 😉
Tekniknörd som gillar att träna.
Stupid Ass wrote: hur e GPU:n jämfört me CPU:n?
den e väl i regel snabbare fast optimerad för grafik...
så hur mycke kommer försvinna i "emuleringen" (som ja gissar på d handlar om)
Jo en GPU är ju väldigt bra på att hantera funktioner och instruktioner som används vid grafiska beräkningar. Och där är den ju mycket kraftfullare än en CPU. Men CPUn är mycket mer breddad i sin kunskap kan man säga.
GPUn är som en dragster, den är grymt snabb rakt fram men när det svänger så är det inte lika roligt. CPUn är då i motsats en banracer som är snabb både på raksträckor och i kurvor.
En väldigt simplifierad liknelse men jag förmodar att det är det du syftar på. Saken är väl den att man genom denna teknik använder GPUn på det sätt den är effektiv. Det är också därför GPUn som co-processor inte är en allsidig lösning, det funkar bara effektivt i vissa situationer.
Tekniknörd som gillar att träna.
March 21, 2004
stämmer bra det - en gpu är huvudsakligen gjord för vector och matrix beräkningar, och vid dessa är de 5-6 ggr snabbare än en top of the line cpu (tänk p4 3,4 ghz alt opteron 250). även fast de håller en fjärdedel av deras hastighet. om man skulle klocka en högpresterande gpu till 2,5 ghz (med kompressorkylning el liknande) skulle man kunna ersätta ett 20 datorers kluster med en enda (!) maskin för de speciella ändamålen. eller för all del, ersätta hundra femtio datorers kluster med åtta med bra gpu:er 😛
man skulle altså i principip använda gpu:er för att göra advancerade renderingar (sagan om ringen) i renderman t.ex (nvidia har köpt upp blue moon rendering tools och släpper det under namnet "gelato" för detta ändamål, men än är det mycket kvar att utveckla innan det släpps)
bildredigering (photoshop, after effects mf, nvidia hade en demo på bildredigering på gpu i en film inför 6800 släppet men något mer uteblev)
grafisk analys (ljudfilter, magnetröntgen, seti@home mfl)
kort sagt det finns MASSOR med kraft i grafikkorten, men utvecklarna håller så hårt på specifikationerna till dem att det är svårt att optimera program efter dem. om det fanns någon enkel kompilator för dem (brook for gpu är svårt) så skulle vi se betydligt fler användningsområden. ge det något år, då släpper väl nvidia och ati utvecklingsverktyg för dessa ändamål ska ni se :blink:
2 Guest(s)