Apple byter till Intelprocessorer?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Apple byter till Intelprocessorer?
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 23, 2005 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Apple och Intel ska enligt rykten ha haft diskussioner om att använda intel´s processorer i apple´s kommande modeller, något som enligt Wall Street journal verkar bli verklighet. Dock ska man inte förvänta sig att få ett Windows XP fungerandes på en Apple maskin i framtiden då man garanterat kommer stoppa detta med hjälp av egen hårdvara. Samarbetet med Intel ska enligt Techspot ge bättre processorhastigheter i Apples maskiner och en viss prisminskning. Båda företagen förnekar däremot uppgifterna

Källa: Techspot

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
895977
May 23, 2005 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan de verkligen vara så dumma? Smartare hade väl avrit att byta till AMD då de har mer power, är kallare och mycket billigare.

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
895994
May 23, 2005 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Kan de verkligen vara så dumma? Smartare hade väl avrit att byta till AMD då de har mer power, är kallare och mycket billigare.

Får Apple ett Dell-liknande avtal med Intel så är AMD knappast billigare. Dessutom kan AMD långt ifrån leverera så många processorer som Intel kan. (förhoppningsvis ändras detta med den nya fabriken)

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
896002
May 23, 2005 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, om inte Intel (eller för den delen AMD) börjar tillverka PPC-processorer är det inte så troligt att Apple byter till någondera (såvida inte ryktet gäller några andra processorer än de i datorerna - har för mig att det är Intelprocessor i Airport Extreme-basstationen bland annat).

Genom att byta till x86 eller för den delen AMD64 slänger de ju bakåtkompabiliteten med alla gamla program all världens väg. Inte särskilt troligt i mina ögon.

Dessutom, stavningsmesserschmitten exercerar: Det heter "Intels", inte "intel´s". För det första är Intel ett egennamn och skrivs med stor bokstav, för det andra är genitivapostrof något som används endast i engelska (och även där skrivs den med apostrof (') - inte med en ensam accent (´)). Vidare: Apple-maskin är ett ord och ska inte vara särskrivet.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
896087
May 23, 2005 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Dessutom, stavningsmesserschmitten exercerar: Det heter "Intels", inte "intel´s". För det första är Intel ett egennamn och skrivs med stor bokstav, för det andra är genitivapostrof något som används endast i engelska (och även där skrivs den med apostrof (') - inte med en ensam accent (´)). Vidare: Apple-maskin är ett ord och ska inte vara särskrivet.

Än en gång: detta tas inte upp i nyheterna.

I övrigt så tror jag inte en sekund på att Apple skulle gå över till x86 för sina Mac:ar. Helt orimligt.

//Andreas

ex-con
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 268
Member Since:
July 21, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
896091
May 23, 2005 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kanske handlar om Intels StrongARM, har ju varit en del snack om en uppdaterad iPod.

Mev
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 67
Member Since:
January 12, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
896123
May 23, 2005 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle de nu gå över till Intel finns det väl inget som talar för att de skulle välja P4. Intel kommer väl med ny arktitekur runt 2007?

Avatar
Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
896128
May 23, 2005 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Båda företagen förnekar däremot uppgifterna.

wtf :bgrin:

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
896140
May 23, 2005 - 4:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Näe, hoppas inte Apple går ifrån PPC architekturen det har ju varit en av dom stora fördelarna med Mac burkarna

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
896146
May 23, 2005 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, inte x86 i Mac. Det vore att gå 20 år tillbaka i tiden.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
896164
May 23, 2005 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote: Nej, inte x86 i Mac. Det vore att gå 20 år tillbaka i tiden.

Så du anser alltså att en Mac ligger 20 år före just nu ?
Inte en chans !

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
896165
May 23, 2005 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Twin_Pixel]Nej, inte x86 i Mac. Det vore att gå 20 år tillbaka i tiden.

Så du anser alltså att en Mac ligger 20 år före just nu ?
Inte en chans !

Jag anser att x86 är en föråldrad teknik och att PowerPC är bättre.

agge
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
Member Since:
January 12, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
896180
May 23, 2005 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote: Nej, inte x86 i Mac. Det vore att gå 20 år tillbaka i tiden.

Hur kan det då komma sig att Athlon64 och P4 är snabbare i t ex Photoshop? Inte lite skillnad heller... I alla tester utom Apples egna vinner A64 eller P4.

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
896187
May 23, 2005 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Agge wrote: [quote=Twin_Pixel]Nej, inte x86 i Mac. Det vore att gå 20 år tillbaka i tiden.

Hur kan det då komma sig att Athlon64 och P4 är snabbare i t ex Photoshop? Inte lite skillnad heller... I alla tester utom Apples egna vinner A64 eller P4.

Dunno. Svårt att jämföra.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
896190
May 23, 2005 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote: [quote=skiroy][quote=Twin_Pixel]Nej, inte x86 i Mac. Det vore att gå 20 år tillbaka i tiden.

Så du anser alltså att en Mac ligger 20 år före just nu ?
Inte en chans !

Jag anser att x86 är en föråldrad teknik och att PowerPC är bättre.

Du inser väl att det där är ett klassiskt uttalande av en "Mactaliban" ? 😀
Nej herr Dubbel_Pixel...även om det kan ta emot lite så har faktiskt x86 utvecklas en hel del genom åren och såväl som PPC.

Men att tekniken med PPC skulle ligga före med 20 år är ett av ditt snurrigaste uttalanden du har kommit med. (i mina ögon då) 🙂

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
896193
May 23, 2005 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote: [quote=Agge][quote=Twin_Pixel]Nej, inte x86 i Mac. Det vore att gå 20 år tillbaka i tiden.

Hur kan det då komma sig att Athlon64 och P4 är snabbare i t ex Photoshop? Inte lite skillnad heller... I alla tester utom Apples egna vinner A64 eller P4.

Dunno. Svårt att jämföra.

Du jämför ju själv !

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
896198
May 23, 2005 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Här jämförs inte. Jag tycker bara. Att Microsoft och Sony även valt att använda tekniken i sina spelkonsoller tycker jag pekar mot samma sak.

Att jag skulle vara nån Mac-taliban håller jag inte med om. Ja, jag diggar inte Windows för det, om något, är efterblivet. Windows XP var gammalt redan när det kom. Men det är jag knappast ensam om att tycka här i forumen!

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
896206
May 23, 2005 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med om att x86-tekniken är föråldrad junk egentlige... Man har liksom byggt på och lagat och lappat hur länge som helst med den. Det märks också när man jämför större system som ex. vis http://www.tpc.org/

Det är bara det att andra marknadskrafter gör att x86-tekniken ändå fortsätter att vara i framkanten prestandamässigt.

Intel själva försökte ju gå ifrån den med Itanium men märkte hur svårt det är gå emot "strömmen" även om man är störst.

men PowerPC kommer ju på rätt bred front. Både Sonys Playstation och Microsofts nya Xbox baseras ju på den och den finns i väldigt många inbyggda system (printrar osv)

Att Apple i detta läget skulle gå över till intel x86 verkar väldigt, vääääääldigt osannolikt.

Isånafall är det faktiskt mer sannolikt att Intel börjar tillverkar PowerPC-processorer (det är bara väldigt väldigt osannolikt). Det är ju en öppen arkitektur (som Sparc) där man kan licensiera och köpa sig rätten tillverka såna (som man sen kan modifiera och lägga till egen teknologi till).

Eller, som sagt, att det är till nån annan manick än en dator (ipod nånting) (?)

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
Member Since:
August 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
896279
May 23, 2005 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:
I övrigt så tror jag inte en sekund på att Apple skulle gå över till x86 för sina Mac:ar. Helt orimligt.

//Andreas

Det är nog inte x86 det gäller utan Intels egen 64 bits arkitektur, Itanium eller ia64.

Meningen med det fattar jag inte.

PPC har kritiserats för att vara dyr. Det är itanium också.
PPC har kritiserats för att köra i för låga klockfrekvenser. Det gör itanium också.
PPC har kritiserats för att billigare x86_64 processorer ofta arbetar snabbare. Det samma stämmer för Itanium.

http://www.pcmag.com/article2/.....886,00.asp

EDIT:

Btw, själv tror jag inte apple kommer att byta. Det blir för mkt krångel med bakåtkompatiblitet. Tidigare när apple bytt arkitektur har det varit mellan något långsamt till något mycket snabbare och därför har det inte varit några problem med emuleringen men nu blir det bra mkt svårare att åstakomma. Nej jag tror dom satsar på cell-arkitekturen med PPC istället.

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
896365
May 23, 2005 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Att PPC kör i låga klockfrekvenser är en av de positiva aspekterna med arkitekturen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 53
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL