Apple Fairplay DRM olagligt i Norge|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Apple Fairplay DRM olagligt i Norge
Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
sp_UserOfflineSmall Offline
1114035
January 28, 2007 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Man mÄste inte köpa en ny vista varje gÄng man uppgraderar.
Om vi vÀljer ett annat exempel. sÀg att du vill ha en 30" skÀrm o en dator till det. Vad blir billiagst? RÀkna pÄ det du.

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
1114038
January 28, 2007 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

KÀnner en som hyrde film över nÀtet. Den var sÄ drm:ad att den inte gick att fÄ igÄng. Denna bug kÀnde de till som hyrde ut men informerade inte för att det fungerade ibland. Han fick sÄ klart pengarna tillbaka. DRM Àr endast till besvÀr för de som betalar för sig. Piraterna lider ju knappast.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1114040
January 28, 2007 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Code Red wrote: Man mÄste inte köpa en ny vista varje gÄng man uppgraderar.
Om vi vÀljer ett annat exempel. sÀg att du vill ha en 30" skÀrm o en dator till det. Vad blir billiagst? RÀkna pÄ det du.

Om jag vĂ€ljer 24" + 30" + dator, rĂ€kna pĂ„ det du. 😉

edit: Det var ju omöjligt att hitta nÄgon annan 30" Àn apple som fixar lika hög upplösning sÄ dÀr förlorade non-apple pÄ walk over.

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
1114048
January 28, 2007 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej. Spelar ingen roll om jag vÀljer AppleskÀrm men vill köra billig windowsdator. Eftersom mac mini inte pallar upplösningen sÄ Àr det pc som blir billiagare. Eller hur.
Sen Àr vÀl Dells 30" pÄ samma upplösning?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1114052
January 28, 2007 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Beta: du letade vÀl upp det fulaste du hittade. Finns snygga platta PC med.
http://www.learningcenter.sony....._ls_series
som Àr ett bra exempel pÄ en snygg PC variant av apple's imac

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1114064
January 28, 2007 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Edit: För att fÄ tyst pÄ dig och göra 100% rÀttvist.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.80720 igen, dyrare Àn motsvarande iMac och slöare, sen som vanligt, + OS osv. Punkt.

Helt underbart beta.
Att lÀnka till MacWorld var fasen det bÀsta sÀttet att fÄ mig att skratta hÄrt. :)R
MacWorld...jösses. :)R
Jag kan inte riktigt sluta skratta hÀr. MÄste förtydliga, det Àr inte dig jag skrattar Ät utan just den fabulöst fÄniga tidningen MacWorld! :)R

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1114108
January 29, 2007 - 1:45 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Beta: du letade vÀl upp det fulaste du hittade. Finns snygga platta PC med.
http://www.learningcenter.sony....._ls_series
som Àr ett bra exempel pÄ en snygg PC variant av apple's imac

Okej, dÄ jÀmför vi pÄ sÄ fÄr vi se hur dyra apple Àr.
http://www.sonystyle.com/is-bi.....esdesktops 1899$ för 1,66ghz
1674$ för 20" iMac med 2gb ram, dÄ med en 2,16ghz c2d istÀllet, och 1" större skÀrm.
SÄ, Àr ni nöjda nu?

Code red, ring du dell och fÄ ett pris pÄ deras 30" sÄ kollar jag upp med den med.

edit: skiroy, det Ă€r pcÂŽs vi skrattar Ă„t för de inte kan prismatcha apple i liknande system, det plus att fujitsu bygger skitfult. 😉

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1114113
January 29, 2007 - 5:32 am
sp_Permalink sp_Print

Jag snackade om att det fanns snyggare PC Àn den du lÀnkat till pÄ humorsidan Macworld.
Jag nÀmnde inget om ett pris. Har du haft en dÄlig dag eller nÄtt?
För sÄ som du uppför dig i denna diskussion brukar mest besserwissers och liknande personer göra.

Inte för att trycka in dig i ett fack, eller vara elak. Men att kunna föra en lugn diskussion och ta respekt
till andras Ă„sikter Ă€r ganska viktigt. Även om personerna tycker tvĂ€rt emot vad du personligen tycker,
behöver det inte betyda att dom har fel Äsikt bara för att du anser det.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1114195
January 29, 2007 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Jag snackade om att det fanns snyggare PC Àn den du lÀnkat till pÄ humorsidan Macworld.
Jag nÀmnde inget om ett pris. Har du haft en dÄlig dag eller nÄtt?
För sÄ som du uppför dig i denna diskussion brukar mest besserwissers och liknande personer göra.

Inte för att trycka in dig i ett fack, eller vara elak. Men att kunna föra en lugn diskussion och ta respekt
till andras Ă„sikter Ă€r ganska viktigt. Även om personerna tycker tvĂ€rt emot vad du personligen tycker,
behöver det inte betyda att dom har fel Äsikt bara för att du anser det.

Nej, men nĂ€r folk gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng sĂ€ger att apple Ă€r dyrt nĂ€r jag gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng bevisar motsatsen blir man ju till sist nĂ„got irriterad, vilket var vad saken handlade om. Att flera gĂ„nger behöva "bevisa" att andra har fel Ă€r jobbigt, speciellt nĂ€r de aldrig har nĂ„got vettigt att komma med tillbaka, Ă€n vĂ€rre att de aldrig kan slĂ€nga up anvisningar om att apple Ă€r dyrare nĂ€r jag slĂ€nger upp svart pĂ„ vitt att pc ÄR dyrare för motsvarande system. Av nĂ„gon konstigt anledning hamnar bevisbördan alltid pĂ„ mig och som alltid nĂ€r jag argumenterar slĂ€nger jag upp "bevis" pĂ„ "bevis" att jag har rĂ€tt men fĂ„r aldrig nĂ„got vettigt motargument tillbaka. Är det en vettig diskution dĂ„?

andiiii
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
1114215
January 29, 2007 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

@ beta (med alfa-hanne ambitioner 😉 )

Nu var det ju Fairplay och iTunes artikeln handlade om och inte Apples datorer. DÀrför var det ju det faktum att Apples MP3-spelare alltid Àr dyrare Àn andra mÀrken jag anmÀrkte pÄ.

Ta en titt pÄ prisjakts jÀmförelser --> http://www.prisjakt.nu/kategor.....#prodlista
Den första iPoden vi hittar i listan kostar 669:- och Àr pÄ 1GB och saknar skÀrm.
Den billigaste icke-applespelaren pÄ 1GB kostar 190:- och har en (monokrom) skÀrm.

Samma historia upprepar sig vid en jÀmförelse av alla andra iPodar.
Vad det Àr för magisk "apple-funktionalitet" som fÄr vissa att glatt köpa iPodar istÀllet för de mer prisvÀrda alternativen Àr ett mysterium för mig. NÀmde jag att jag tycker iPodar Àr fula ocksÄ?

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1114220
January 29, 2007 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

andiiii wrote: @ beta (med alfa-hanne ambitioner 😉 )

Nu var det ju Fairplay och iTunes artikeln handlade om och inte Apples datorer. DÀrför var det ju det faktum att Apples MP3-spelare alltid Àr dyrare Àn andra mÀrken jag anmÀrkte pÄ.

Ta en titt pÄ prisjakts jÀmförelser --> http://www.prisjakt.nu/kategor.....#prodlista
Den första iPoden vi hittar i listan kostar 669:- och Àr pÄ 1GB och saknar skÀrm.
Den billigaste icke-applespelaren pÄ 1GB kostar 190:- och har en (monokrom) skÀrm.

Samma historia upprepar sig vid en jÀmförelse av alla andra iPodar.
Vad det Àr för magisk "apple-funktionalitet" som fÄr vissa att glatt köpa iPodar istÀllet för de mer prisvÀrda alternativen Àr ett mysterium för mig. NÀmde jag att jag tycker iPodar Àr fula ocksÄ?

Nu var det ju rÀtt svÄrt att se vad du menade i ditt första inlÀgg dÄ du skrev tydligt att du vÀljer alltid bort apples produkter för de var dyra och fula, det Àr med andra ord svÄrt att se att du bara menar deras mp3-spelare nÀr du skriver "apples produkter". Om jag sÀger att jag ratar MS för de suger, hur ska du dÄ veta om jag menar deras mp3-spelare, OS , spelkonsoler osv?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1114235
January 29, 2007 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

DÄ diskussionen frÄn början handlar om MP3 och kopieringsskyddet Fariplay
Àr det vÀl ÀndÄ logiskt att anse att vi snackar om musikspelare frÄn Apple ?

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1114237
January 29, 2007 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: DÄ diskussionen frÄn början handlar om MP3 och kopieringsskyddet Fariplay
Àr det vÀl ÀndÄ logiskt att anse att vi snackar om musikspelare frÄn Apple ?

Tyckte inte hans inlÀgg verkade riktat mot enbart mp3-spelare, men jag ska ha det i Ätanke till framtiden.

andiiii
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
1114312
January 29, 2007 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kluddade bara ner mitt första inlĂ€gg i all hast och specificerade inte vilka appleprodukter jag syftade pĂ„ Ă€ven om artikeln jag kommenterade handlade om Apples MP3-satsning. NĂ„got Ă€ven jag kan tĂ€nka pĂ„ i framtiden 🙂

Noterar att beta valde att inte kommentera Apples (onödigt?) dyra MP3-spelare.... 😉

Ingen annan som vill förklara vad det Àr som lockar till att betala överpris för Apples MP3-spelare?
Det kanske Àr sÄ att ni tycker dom Àr överlÀgset snyggast? *ej ironiskt eller hÄnfullt menat*
Eller sÄ finns det nÄn magisk applefunktionalitet som jag har missat helt?
Eller sĂ„ Ă€r hela grejen med Apple/Steve Jobs att det Ă€r nĂ„n sorts sekt? *en aning ironiskt menat* 😉

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1114314
January 29, 2007 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

iPod Àr stor pga sin totala dominans i USA. De kÀnner inte till nÄgot annat. Till och med konkurrerande spelare kallas iPods, inte mp3-spelare.
Det som dock talar till en del personer Àr den helhetslösning man fÄr. MusikaffÀr, musikspelare och portabel spelare i ett. Det Àr sÄ enkelt sÄ till och med amerikaner kan anvÀnda det.

//Andreas

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1114371
January 30, 2007 - 2:08 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: iPod Àr stor pga sin totala dominans i USA. De kÀnner inte till nÄgot annat. Till och med konkurrerande spelare kallas iPods, inte mp3-spelare.
Det som dock talar till en del personer Àr den helhetslösning man fÄr. MusikaffÀr, musikspelare och portabel spelare i ett. Det Àr sÄ enkelt sÄ till och med amerikaner kan anvÀnda det.

//Andreas

Det Àr sÄ illa att min kusin vÀgrar acceptera att det heter mp3-spelare. Var dÀr pÄ middag en gÄng, sÄ bara frÄgade jag sÄ Oj, sÄ du har ny mp3-spelare, kan man fÄ kolla pÄ den?" fick ett snabbt svar "Det Àr ingen mp3-spelare, det Àr en iPod!". Han envisades hela kvÀllen.

Andiii, deras mp3spelare bryr jag mig inte överdrivet mycket om, har köpt en shuffle sjÀlv men det var just bara för hur liten och söt den var.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 250
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL