August 22, 2005
Apple har under dagen fullbordat sin officiella lansering av deras nya desktopdator, iMac G5. Det släpps två iMac G5-modeller där den ena är utrustad med (kanske snarare utformad som?) en 17" LCD-monitor (1440x900 pixlar), medan toppmodellen använder sig av en 20"-monitor (1680x1050 pixlar). Både modellerna använder sig av widescreen monitorer, en standard som Apple främjat under längre tid.
Till skillnad mot Apples tidigare eMac-modell är iMac-modellerna som namnet avslöjar baserade just på G5-teknik. Man kan välja mellan en 1.6GHz och en 1.8GHz modell av Apples G5-processor medan 256MB DDR-SDRAM är standard. Hårddiskutrymmet går att få från 80GB till 160GB. Grafikkortet är baserat på NVIDIAs GeForce FX 5200 Ultra krets vilket kanske är systemets akilleshäl.
Om det är något som imponerar så är det dock konstruktionen av iMac G5. Till skillnad mot sitt syskon eMac är iMac G5 en mycket mer slimmad produkt och man har lyckats trycka in hela datorsystemet i ett LCD-monitorkabinett. Vilket betyder att iMac G5 har ett djup på drygt 5cm (!), i paritet med vanliga LCD-monitorer med andra ord. Och här har man alltså även tryckt in en fullt funktionerande dator.
[Image Can Not Be Found]
Apple iMac G5 har kanske inte de mest imponerande hårdvaruspecifikationerna men den slimmade designen kommer säkert att tilltala många Apple-konsumenter. Som Apple själva gärna påpekar finns det faktiskt tydliga likheter med designen på deras MP3-spelare iPod.
Även om vi personligen inte är helt övertygade om G5:ans "underbett" visar Apple återigen prov på stor ingenjörskonst.
Mer information om Apple iMac G5 hittar man på Apples hemsida.
January 30, 2004
Gillar inte apples kylskåpsdesign. Alltså den vita plasten. Borstade metallen är klart snyggare. Funderade på om jag skulle köpa en ny imac som jobbdator men nu när jag ser specificationerna så blir jag klart besviken. för 20 laxar så blir det nog en 3900+ med en bra platt 19" eller 2st 17" tft som jobbdator istället.
March 18, 2003
skiroy wrote: Problemet är att allt är inbyggt.
I behov av större eller bättre skärm?
I behov av att byta skärm... nej det finns nackdelar med detta även om denna var rätt snygg men dom har ju alltid designat deras prylar.
Har man planer på att uppgradera så köper man ju en powermac G5 !
October 7, 2002
Hmm. Jag är också lite besviken på utseendet. Aluminium hade förmodligen inte kunnat blir fel... Dock blir jag inte riktigt klok på bilderna på Apples hemsida - det ser ut som olika ytfinish på olika bilder (beroende på betraktningsvinkel). Verkar vara liknande design som iBooken i alla fall, och även den har ganska kassa bilder på Apples hemsida - men den är riktigt snygg och stilren i verkligheten. Jag skulle med andra ord inte döma ut iMacen helt utseendemässigt innan jag sett den i verkligheten, men jag är skeptisk...
För övrigt när det gäller Apple och design - de är väldigt varierande. De gamla iMacarna (genomskinlig färgad plast-varianten) såg i mina ögon rent förskräcklig ut. Likadant de färgade iBookarna, "dasslocken" - förskräckliga! De gamla iMacarna ("halvfotbollarna") var inte särskilt snygga de heller för den delen. Men nu på sistone har de gjort rätt snygga saker. PowerMacen är trevlig, Cinema-skärmarna i Alu med, iBooken också.
Tekniskt sett är det ju en riktigt intressant burk - inte för oss datornördar (det har till och med Apple lämpligare datorer för) men för den som är intresserad av en "lättmöblerad" dator. Tilll och med en Shuttle + en skärm är ju rena kolossen jämfört med iMacen + att det behövs fler sladdar. Som vanligt när det gäller stationära Macar är det dock bara att konstatera att smakar det, så kostar det...
November 29, 2001
skiroy wrote: Problemet är att allt är inbyggt.
I behov av större eller bättre skärm?
I behov av att byta skärm... nej det finns nackdelar med detta även om denna var rätt snygg men dom har ju alltid designat deras prylar.
mac riktar sig ju inte riktigt till användare som ens vet vad ordet "uppgradera" betyder 😉
1 Guest(s)