Apple iMac G5 - Slimmad! Snygg?|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Apple iMac G5 - Slimmad! Snygg?
Neam
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
Member Since:
April 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
708675
September 1, 2004 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Och sen säger jag bara: Snedställd slot-in DVD-brännare. Skojsigt....;)

Du vet möjligtvis inte var man kan köpa en slot-in DVDbrännare? 🙂

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
708677
September 1, 2004 - 10:43 am
sp_Permalink sp_Print

Neam wrote: [quote=denstore]Och sen säger jag bara: Snedställd slot-in DVD-brännare. Skojsigt....;)

Du vet möjligtvis inte var man kan köpa en slot-in DVDbrännare? 🙂

?
Det sitter ju en i burken. Matningen sker från sidan av skärmen. Ingen släde. Och har man skärmen i normal lutning, så som man brukar ha vid normalt arbete, så lär den få jobba snedställt.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
708694
September 1, 2004 - 11:03 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Den kommer ju att se förjävlig ut på skrivbordet med kontakterna fyllda. 10 kablar hängande ner från höger baksida.
Och sen säger jag bara: Snedställd slot-in DVD-brännare. Skojsigt....;)

1. Målgruppen är nog inte de som kommer att använda alla uttag. Med Bluetooth-tangentbord+mus samt trådlöst nätverk finns det egentligen inte behov av något mer, såvida man inte tillfälligt vill koppla in sin digitalkamera eller nåt...

2. Det är förmodligen (ungefär) samma slot-in som på iBook. Den har inga problem oavsett vilka konstiga vinklar jag håller datorn i när jag stoppar i/tar ut skivorna...

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
708710
September 1, 2004 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote:
1. Målgruppen är nog inte de som kommer att använda alla uttag. Med Bluetooth-tangentbord+mus samt trådlöst nätverk finns det egentligen inte behov av något mer, såvida man inte tillfälligt vill koppla in sin digitalkamera eller nåt...

2. Det är förmodligen (ungefär) samma slot-in som på iBook. Den har inga problem oavsett vilka konstiga vinklar jag håller datorn i när jag stoppar i/tar ut skivorna...

1. Saken är väl att oavsett om man bara har två eller tre kablar anslutna, så kommer det att se fult ut. Hade de gjort anslutningarna i foten, hade det kunnat bli en "snygg och slimmad" lösning, men nu kommer det att se tattigt ut. Men visst, man kan ju inleda med att uppgradera sin burk med trådlöst tangentbord och mus, samt nätverk, och bara bli pungslagen på ytterligare 2 papp. Och vill man sedan ha lite prestanda, så kanske man skall trycka i 1,8Ghz:aren och 1 gig internminne. Vipps, och sedan hamnade vi i en helt annan prisnivå, och då också en helt annan målgrupp. IMacen skall ju vara det billiga alternativet, och det är det inte. Vi har en flock iMac:ar på jobbet, och om det är något folket där är överens om, så är det att det inte blir fler sådana.

2.Det är väl inte när man laddar dem som snedställda saker har problem. Det är under kontinuerlig körning, som lagren blir snett belastade.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
708742
September 1, 2004 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: 1. Saken är väl att oavsett om man bara har två eller tre kablar anslutna, så kommer det att se fult ut. Hade de gjort anslutningarna i foten, hade det kunnat bli en "snygg och slimmad" lösning, men nu kommer det att se tattigt ut. Men visst, man kan ju inleda med att uppgradera sin burk med trådlöst tangentbord och mus, samt nätverk, och bara bli pungslagen på ytterligare 2 papp. Och vill man sedan ha lite prestanda, så kanske man skall trycka i 1,8Ghz:aren och 1 gig internminne. Vipps, och sedan hamnade vi i en helt annan prisnivå, och då också en helt annan målgrupp. IMacen skall ju vara det billiga alternativet, och det är det inte. Vi har en flock iMac:ar på jobbet, och om det är något folket där är överens om, så är det att det inte blir fler sådana.

Jepp, antingen anslutningar i foten eller på baksidan av skärmen (där strömsladden sitter) hade varit klart bättre, det håller jag med om. Borde kunnat gå att lösa med "intern förlängningssladd" (dvs innanför plasthöljet). Fast det kanske är riktigt tajt inuti, vad vet vi...

Sen vad gäller prisnivån - Apples stationära burkar är inte prisvärda. Tänk på dem lite som BMW eller Mercedes - i en högre prisklass. De vänder sig mer till de som vill ha en "snygg" dator än en "snabb" dator...

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
708743
September 1, 2004 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote:
Jepp, antingen anslutningar i foten eller på baksidan av skärmen (där strömsladden sitter) hade varit klart bättre, det håller jag med om. Borde kunnat gå att lösa med "intern förlängningssladd" (dvs innanför plasthöljet). Fast det kanske är riktigt tajt inuti, vad vet vi...

Sen vad gäller prisnivån - Apples stationära burkar är inte prisvärda. Tänk på dem lite som BMW eller Mercedes - i en högre prisklass. De vänder sig mer till de som vill ha en "snygg" dator än en "snabb" dator...

Skillnaden är ju att BMW och Mercedes går fort. Det gör inte Mac...

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
708748
September 1, 2004 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Skillnaden är ju att BMW och Mercedes går fort. Det gör inte Mac...

Poäng där. Rolls Royce då? 😉

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
708762
September 1, 2004 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=denstore]Skillnaden är ju att BMW och Mercedes går fort. Det gör inte Mac...

Poäng där. Rolls Royce då? 😉

Rolls görs med BMW-komponenter idag. Så det blir snarare en klumpig, men lyxig PC. P4 med RAMBUS ungefär.
Mac är snarare SAAB. Förnuftig och överdesignad, men inte så snabb som de påstår, och framför allt inte prisvärd. Konstigt nog fortsätter folk att köpa dem, trots att de för det mesta får storstryk. Men det kan ju nästan kvitta, då ägarna själva tror att de sitter på något kvickt.
Men det brukar bli skoj när de får testa något riktigt snabbt. Man ser ju lystnaden på mils håll...:)

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
Member Since:
March 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
708860
September 1, 2004 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

önskar jag ahde en apple! den här var ju kanon

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
708882
September 1, 2004 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle lätt vilja ha en sån, men den är ju ganska så dyra.

Sen vet jag inte om jag skulle vilja byta bort min PC helt och hållet heller mot en MAC, men jag skulle vilja ha en och testa.

Skulle vara underbart.

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
709013
September 1, 2004 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker att de kunde byggt in sin lilla G5 i en liknande "barebone", är ju skitjobbigt med skärm och burk i ett tycker jag...

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
709019
September 1, 2004 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Skulle lätt vilja ha en sån, men den är ju ganska så dyra.

Sen vet jag inte om jag skulle vilja byta bort min PC helt och hållet heller mot en MAC, men jag skulle vilja ha en och testa.

Skulle vara underbart.

Så tänker jag med, ska för kolla om man kan gå och hyra en ibook eller något 1 månade så får jag se, är lätt villig att gå över till mac på laptop sidan, dock ej stationära...

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
709061
September 1, 2004 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Hatar allt som är vitt...

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709082
September 1, 2004 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Rolls görs med BMW-komponenter idag. Så det blir snarare en klumpig, men lyxig PC. P4 med RAMBUS ungefär.
Mac är snarare SAAB. Förnuftig och överdesignad, men inte så snabb som de påstår, och framför allt inte prisvärd. Konstigt nog fortsätter folk att köpa dem, trots att de för det mesta får storstryk. Men det kan ju nästan kvitta, då ägarna själva tror att de sitter på något kvickt.
Men det brukar bli skoj när de får testa något riktigt snabbt. Man ser ju lystnaden på mils håll...:)

Kör till. Jämför med en Saab. Eller kanske Rolls Royce i alla fall. Egentligen är det nämligen inte något som skiljer en Mac från en PC arkitekturmässigt, förutom att de använder en annan processor, samt att Apple naturligtvis designar burkarna efter eget huvud...

Min fd chef är fö grymt nöjd med sin Saab... (Jag tycker den inte är prisvärd (men jag förstår att han gillar den) men jag är en person som tycker att en bil ska kunna köra från A till B och helst från B till A. Inget mer...)

För övrigt kan jag nog hålla med att i ren råprestanda så blir Macarna rätt rejält slagna (nu jämför vi i prisklass alltså, det går att få råstarka Macar med, men det kostar). Det däremot Apple är duktiga på är att bygga riktigt väldesignade datorprogram (Mac OS X, iTunes, iPhoto), som är lättanvända och smidiga. Det är ju faktiskt så att det allt oftare nuförtiden inte är någon del av datorn som är den egentliga flaskhalsen i systemet, det är något av datorprogrammet/användaren (ev. kombinationen). Visst, när man letar sista fps:en i Doom 3, är väl inte en Mac perfekt, men för kontorsarbete har i dagsläget inte råprestandan så värst stor roll...

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
709128
September 1, 2004 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote:
Egentligen är det nämligen inte något som skiljer en Mac från en PC arkitekturmässigt, förutom att de använder en annan processor.

:hmm:

Hur skulle du då definiera en arkitektonisk skillnad inom datorsammanhang annat än radikala processorskillnader?

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
709131
September 1, 2004 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=denstore]Rolls görs med BMW-komponenter idag. Så det blir snarare en klumpig, men lyxig PC. P4 med RAMBUS ungefär.
Mac är snarare SAAB. Förnuftig och överdesignad, men inte så snabb som de påstår, och framför allt inte prisvärd. Konstigt nog fortsätter folk att köpa dem, trots att de för det mesta får storstryk. Men det kan ju nästan kvitta, då ägarna själva tror att de sitter på något kvickt.
Men det brukar bli skoj när de får testa något riktigt snabbt. Man ser ju lystnaden på mils håll...:)

Kör till. Jämför med en Saab. Eller kanske Rolls Royce i alla fall. Egentligen är det nämligen inte något som skiljer en Mac från en PC arkitekturmässigt, förutom att de använder en annan processor, samt att Apple naturligtvis designar burkarna efter eget huvud...

Min fd chef är fö grymt nöjd med sin Saab... (Jag tycker den inte är prisvärd (men jag förstår att han gillar den) men jag är en person som tycker att en bil ska kunna köra från A till B och helst från B till A. Inget mer...)

För övrigt kan jag nog hålla med att i ren råprestanda så blir Macarna rätt rejält slagna (nu jämför vi i prisklass alltså, det går att få råstarka Macar med, men det kostar). Det däremot Apple är duktiga på är att bygga riktigt väldesignade datorprogram (Mac OS X, iTunes, iPhoto), som är lättanvända och smidiga. Det är ju faktiskt så att det allt oftare nuförtiden inte är någon del av datorn som är den egentliga flaskhalsen i systemet, det är något av datorprogrammet/användaren (ev. kombinationen). Visst, när man letar sista fps:en i Doom 3, är väl inte en Mac perfekt, men för kontorsarbete har i dagsläget inte råprestandan så värst stor roll...

Jag lät jobbet testa min A64 3200+, för att jämföra med deras G5:a. De blev chockade över att Photoshop gick så bra. De var helt övertygade om att Adobes program (CS) skulle vara omöjliga på en PC. När jag sedan förklarade att 64:an kostade hälften, och kunde bli billigare om man inte körde med ett utpräglat gamergraffe (9800XT), så började de nästan gråta.:D
Och allvarligt talat så ser inte mitt Lian sämre ut än G5:an.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
709134
September 1, 2004 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=skiroy]Problemet är att allt är inbyggt.

I behov av större eller bättre skärm?
I behov av att byta skärm... nej det finns nackdelar med detta även om denna var rätt snygg men dom har ju alltid designat deras prylar.

mac riktar sig ju inte riktigt till användare som ens vet vad ordet "uppgradera" betyder 😉

Nu var det inte enbart tanken på att uppgradera jag menade.

Nu var det också tanken att det är rent vansinnigt att behöva skicka iväg hela datorn för att en skärm skulle gå sönder.

Tids nog kan nog också skärmen efter ett tag kännas otillräcklig och att byta i det läget är ju inte det lättaste.
Sådana här datorer med inbyggda skärmar är rätt vansinniga att köpa oavsett om det är en PC eller Mac.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709347
September 1, 2004 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote:
:hmm:

Hur skulle du då definiera en arkitektonisk skillnad inom datorsammanhang annat än radikala processorskillnader?

Vad jag menar, är att förutom att P4 och Athlon (upp till XP) är binärkompatibla, så finns det inte fler likheter mellan dem i hur datorn i sig är byggd än mellan Mac och PC. Det är ju inte som i 90-talet då det fanns tre-fyra olika sorters arkitekturer vad gäller instickskortsbussar mm att välja på exempelvis.

Arkitekturmässigt är faktiskt (enligt mig) Athlon 64/Opteron mer annorlunda. Minnet är kopplat till processorn på ett helt annat sätt...

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
709381
September 1, 2004 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=UndaC] :hmm:

Hur skulle du då definiera en arkitektonisk skillnad inom datorsammanhang annat än radikala processorskillnader?

Vad jag menar, är att förutom att P4 och Athlon (upp till XP) är binärkompatibla, så finns det inte fler likheter mellan dem i hur datorn i sig är byggd än mellan Mac och PC. Det är ju inte som i 90-talet då det fanns tre-fyra olika sorters arkitekturer vad gäller instickskortsbussar mm att välja på exempelvis.

Arkitekturmässigt är faktiskt (enligt mig) Athlon 64/Opteron mer annorlunda. Minnet är kopplat till processorn på ett helt annat sätt...

Det är fortfarande så att Mac är ett slutet system. Processorerna är inte X86. De är mycket mer RISC än CISC (även om skillnaderna blir färre för varje ny processor som släpps). Nyare macar använder PCI-X, något som inte finns till "vanliga" PCs. Kablage, kontakter osv. är i viss mån annorlunda. De kör ett OS som är exklusivt för vardera plattform etc.
Dessutom finns det ju Mac-exklusiva instickskort som inte fungerar på en PC och absolut vice versa för den delen.

Personligen tycker jag det är en väldigt distinkt gräns mellan de två.

Hur minnet är kopplat mot processorn är ju ovesäntligt om vi talar om arkitektoniska skillnader i "datorer". Men talar vi om processorer specifikt så är det ju skillnad.
För själva "datorarkitekturen" är det ju dock ett osynligt fenomen:
det är inget som påverkar vilken övrig hårdvara du kan ha och det är inget som påverkar vilken mjukvara du kan köra.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709407
September 1, 2004 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

PCI-X finns till PC också? Visserligen bara feta workstations och servrar, men ändå.

För övrigt har OS:t väldigt lite att göra med datorarkitekturen att göra. Om jag slänger in Linux på min dator är det fortfarande samma dator... oavsett om den körde Mac OS X eller Windows från början...

Här har vi mycket till förklaringen till skillnader i stöd av extern hårdvara och instickskort - drivrutiner (dvs mjukvara). Bara för att en hårdvara passar "elektriskt" är det inte säkert att datorn kan hantera den...

De enda kontakter jag sett på en Mac som jag inte sett på en PC är olika former av kompakta videokontakter på bärbara laptops - som oftast är tänkta att kopplas till adaptrar, som ger "vanliga" kontakter. Dessutom har Apple tidigare använt en egen videokontakt på skärmar (som även funnits på i stort sett bara PowerBook), men den är numera avlivad.

Vad gäller skillnader som beror på instruktionsuppsättningen, så är de ganska självklara - men jag sa ju också att processorn skiljde, det var resten av datorn jag tänkte på.

Den enda skillnad jag kan komma på som jag inte nämnt tidigare är att en av arkitekturerna är av tradition little-endian och den andra big-endian. Minns dock inte vilken som är vilken just nu. Det är i alla fall en egenskap hos processorn som återspeglar sig i resten av systemet (om man inte använder mjukvara för att "luras").

Edit: jag verkar nog ganska mycket Mac-taliban i den här tråden. Både Mac och PC är bra - fast på olika saker. Och iMacen är inte riktad mot målgruppen som vill ha prestanda...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 75
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL