Apple + Intel = sant|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Apple + Intel = sant
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 5, 2005 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi rapporterade tidigare om att Apple skulle överge IBM för Intel. Något som bemöttes med stor skepsis dock så rapporterar Cnet att just detta kommer ske. Det handlar om inte heller bara om någon enstaka server utan om allt från Mac mini till "high end"-Macs. Det kan vara värt att påpeka att IBMs och Apples relation har varit långt ifrån friktionsfri så det faktum att Apple vill söka sig vidare är inte helt konstigt. Vi kommer troligen får veta mer under morgondagen.

Källa: Cnet

Wingdings
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 493
903739
June 5, 2005 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Spänningen är olidlig 😀

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
903764
June 5, 2005 - 3:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Men alltså Intel har ju sämre prestanda på sina varma saker än vad IBM har..:)

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
903794
June 5, 2005 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Personligen tycker jag att det här är en försämring. Iof så kanske det gör att det kommer ut lite billigare macar på marknaden villket inte skulle vara helt fel.

Men som sagt, Apple har inte själva sagt något ännu så chansen finns fortfarande att det här bara är ett rykte eller ngt slags hoax. Vi får se vad som händer imorgon!

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
903827
June 5, 2005 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

varför väljer de inte amd tro hm ...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
903848
June 5, 2005 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Ondjultomte wrote: varför väljer de inte amd tro hm ...

AMD kan inte produsera tillräckligt för egna behovet hur ska dom kunna täcka Apples också?

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
903871
June 5, 2005 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Enligt The Inquirer så för Apple även diskussioner med AMD:
http://www.theinquirer.net/?ar.....icle=23714

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

okey_sure
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
903983
June 5, 2005 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Gött om osx blir körbart på x86 så kanske man kan rulla det på pc:n =)

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
903992
June 5, 2005 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan de verkligen vara så otroligt jädra korkade så att de gör något sådant?

Det är ungefär som ungefär som... (försöker undvika att komma med biljämförelser... gny...) Ferrari skulle komma ut med en dieseldriven bil eller
typ BMW skulle bestämma sig för att det där med bakhjulsdrift är väl inte så smart ändå. Hmm, nä det är inte tillräckligt dumt.

Vem köper en Mac de närmsta 2 åren om man vet att alla program man har måste skrivas om till x86. Om man vet att datorn man köper troligen inte kommer vara värd 2 ruttna ligon om ett par år?

Jag kan bara se en anledning egentligen, det är om IBM sagt till dem: -"Tyvärr grabbar, vi har inte tid att hålla på och producera chip längre till er när vi fått viktigare kunder, leta nånannanstans!"

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
904001
June 5, 2005 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

okey_sure wrote: Gött om osx blir körbart på x86 så kanske man kan rulla det på pc:n =)

Nej...om det blir byte till Intel så kommer det inte att bli en x86.
Förmodligen blir det tillverkning via någon form av "PPC-licens" för det är knappast troligt att det blir ett sådant omvälvande byte så pass tidigt efter bytet till OS-X.

peppe20
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1432
904020
June 5, 2005 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

klart att det inte skulle bli x86 processorer i mac'arna i framtiden... Intel producerar åtminståne 2 andra arch än x86.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
904024
June 5, 2005 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Nog tycker jag att mycket tyder på att det blir en x86-prolle iaf..

"Over the years, Apple has discussed potential deals with Intel and Advanced Micro Devices, chipmaker representatives have said.

One advantage Apple has this time: The open-source FreeBSD operating system, of which Mac OS X is a variant, already runs on x86 chips such as Intel's Pentium. And Jobs has said Mac OS X could easily run on x86 chips."

Att läsa på: http://news.com.com/Apple+to+d.....=nefd.lede

”Switching to Intel doesn't guarantee Apple to have more powerful machines in future than if they stick with IBM," the News.com reader wrote. "But the move will give Apple a level playground with all other PC makers."
Att läsa på: http://news.com.com/Internet+b.....g=nefd.top

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

agge
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
904032
June 5, 2005 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Men alltså Intel har ju sämre prestanda på sina varma saker än vad IBM har..:)

Nej. Har du aldrig hört talas om Pentium M? Kort pipeline, snabb 2MB L2-cache, och låg värmeutveckling (21-27w TDP).

Intel visade nyligen en Mac Mini klon med Pentium M processor. En ledtråd kanske?

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
904055
June 5, 2005 - 11:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Agge wrote: [quote=Redfaction]Men alltså Intel har ju sämre prestanda på sina varma saker än vad IBM har..:)

Nej. Har du aldrig hört talas om Pentium M? Kort pipeline, snabb 2MB L2-cache, och låg värmeutveckling (21-27w TDP).

Intel visade nyligen en Mac Mini klon med Pentium M processor. En ledtråd kanske?

Möjligen kan jag tänka mig att det är inte på tal om ett totalt byte till Intel men väl för någon specifik produkt eller någon nylansering som gäller.

För jag har extremt svårt och tänka mig att mac-fanatikerna skulle accptera ett sådant byte. 🙂

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
904139
June 6, 2005 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Agge][quote=Redfaction]Men alltså Intel har ju sämre prestanda på sina varma saker än vad IBM har..:)

Möjligen kan jag tänka mig att det är inte på tal om ett totalt byte till Intel men väl för någon specifik produkt eller någon nylansering som gäller.

För jag har extremt svårt och tänka mig att mac-fanatikerna skulle accptera ett sådant byte. 🙂

De riktiga Mac-fanatikerna jublar vad än Steve Jobs (Stevie our Lord and Master) presenterar för dem. Ifall han visade dem en hög buffelbajs och sa det var det nya använderinterfacet för alla nya maskiner så skulle de dyka rakt in i det och berätta högljutt för att hur mycket bättre detta var än allting annat.

Jag har också VÄLDIGT VÄLDIGT svårt tro detta. Det är bara så hemskt svårt förstå att ett företag skulle kunna göra något sånt och dessutom låta användarna vänta så länge på nya maskiner. De kommer ju fullständigt döda försäljningen under tiden de väntar på att nya maskiner ska produceras osv...

Men men om Wall Street Journal och New York Times skriver det så... det är i vanliga fall rätt så trovärdiga nyhetskällor...

http://www.macrumorslive.com/web/ kan man 19.00 (finns irc-server där med) följa vad som händer. Själv har jag lovat gå med flickan och fira nationaldagen på Skansen. Damn! :/

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 635
904266
June 6, 2005 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Sen så är det ju också först om två år som dom skulle gå över till intel på deras highend, och då kan det ha hänt mycket inom denna branchen.

Bara för att intel för tillfället har en sämre processor än amd så betyder det inte att dom är värdelösa på att göra chip. Dom har ju trots allt lång erfarenhet och har alltid vart bra förr och kommer säkert att fortsätta så.

Detta är precis som med nvidias fx-serie, alla klagade på dom och det verkade som att dom alltid varit värdelösa, men dom var faktiskt väldigt bra innan och nu så är dom bra igen och då är det helt plötsligt inne att tycka om dom.

Så det behöver inte vara ett dåligt beslut av apple.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
904491
June 6, 2005 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print
Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
904526
June 6, 2005 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var sant....byte till x86 o intel....

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
904530
June 6, 2005 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag som precis planerade en övergång till Apple med ibook och powermac. Lär ju inte hända nu. Ibooken bara då men den blev ju inte uppdaterad som jag trodde.....
Känns inte bra.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 249
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL