April 17, 2005
Apple började under helgen att sälja sin omtalade iPad. Denna tabletliknande skapelse har bemötts av blandad kritik sedan den presenterads i januari där Apple fått lovord för sin industridesign men samtidigt mottagit kraftig kritik för begränsningarna i både hårdvara och mjukvara. När nu de första riktigt oberoende testerna av iPad börjat dyka upp verkar åsikterna vara mer eller mindre demsamma. Antingen gillar man iPad, eller så gillar man den inte och för Apples del är det nog ovanligt många som inte faller för enhetens intiala charm.
iPad har dock en imponerande display som med en skar ISP-panel på 9,7-tum lockar till användning. Apples välbeprövade pekteknik rosas också i vanlig ordning samt givetvis det gedigna utbudet av applikationer och även till viss del prestandan.
I USA finns det redan flera tunga företag med tidningar och filmtjänster i spetsen som verkligen höjar användarvänligheten i enheten, något som dock inte kommer att vara i närheten lika utbrett i Sverige när iPad till slut når vårt avlånga land.
Vi lär få se flera ingående tester de närmaste veckorna men på Engadget har man redan klämt ut en större recension. Slutsatsen verkar vara att iPad kan vara början på en stor och spännande marknad, men som idag är något för begränsad för de flesta konsumenter.
Hur Apple lyckats sälja uppskattningsvis mellan 600 000 och 700 000 iPads under första dagen är dock svårare att förklara. Speciellt med tanke på att Amazon sägs ha sålt ungefär 500 000 Kindle e-boksläsare under hela 2008.
[Image Can Not Be Found]
August 7, 2003
Dr.Blue wrote: Men jag har svårt att se meningen med Ipad. Verkar vara helt värdelös gadget som inte uppfyller någon som helst funktion.
Artikeln påminner mig om denna video:
(Även från Onion-network, men Onion-network är så roliga)
Jag har så grymt svårt se hur man ska hålla den i ena handen och klicka runt med andra eller alternativt lägga den på bordet och vrida nacken ur led för att läsa texten eller ha den i knät och tappa den på golvet osv osv.
Helt meningslös produkt... men men den kommer väl sälja bra, en stund, tills tom mac-talibanerna inser den är rätt puckad och så får den sjunka undan i glömska 😉
November 27, 2003
Gix wrote: Vill jag ha? Ja.
Vill jag ha den nu? Nej.Jag kan överväga att köpa när dom åtgärdat lite saker som den enormt dumt placerade hörlursingången, satt en usb-port på den, börjat stödja flash. Ni vet, småsaker.
Apple i ett nötskal 😉
1. Släpp en produkt med allvarliga brister för att jävlas. Kalla det en revolution av alla kända saker någonsin.
2. Släpp en uppföljare som korrigerar bara en del av felen, men samtidigt introducerar nya fel. Den här gången med samma namn men med 3 efteråt. Vad som hände med 2:an vet ingen.
3. Släpp ännu en uppföljare som den här gången har alla felen från första modellen fixad, men kalla det en revolution av evulotionen och om du inte köper den kommer dina kompisar att skratta åt dig och kalla dig en tönt och du kommer ta livet av dig. Det går inte att leva utan den eftersom det är den ultimata produkten inom sin genre. Att andra haft liknande produkter i bruk i flera år är irrelevant.
4. Släpp hela konceptet och kalla andra som fortfarande gör liknande produkter för passiva neandertalare som inte skulle se innovation om det så hoppade upp ur morgonmüslin och bet dom i näsan för nu har de en ny produkt, som andra företag släppte för flera år sedan, som kommer att ersätta den tidigare produkten och revolutionera världen, avstyra alla u-länders skulder och dessutom ge oss världsfred. Men bara om du köper den och berättar för alla du känner hur bra den är och att alla andra företag som har liknande eller bättre produkter är onda och om du köper någon av dom kommer du hamna i helvetet tillsammans med Linus Torvalds, Bill Gates, Gordon Brown och andra copy-cats som aldrig kommer med något nytt utan bara kopierat Apple genom alla år.
//Andreas
1 Guest(s)