August 22, 2005
På marknaden för hårddiskbaserade MP3-spelare det vill säga. Förra året stod Apple iPod för 82.2% av all försäljning på denna marknad vilket i sig var mäkta imponerande. I år har dock dominansen ökat ytterligare då iPod nu står för ofattbara 92.1% av den totala försäljningen, allt enligt en rapport från NPD Group.
Direkt efter Apple iPod, vilket känns dumt att säga, ligger spelare från Creative på 3.7%.
Det verkar även som att det är mini-marknaden (iPod Mini, Rio Carbon m.fl) som de häftigaste striderna kommer utkämpas på, där spelarna med sina mindre hårddiskar och lägre priser har en bredare kundkrets.
"The mini market is where we're likely to see a lot more competition," he said. "People buying 20GB music players probably have a good idea what they're going to use them for. The mini players are more of a casual market, and that's where you're likely to see competition based on pricing, form factor and compatibility with music stores."
Med detta i åtanke känns Creatives lansering av Zen Micro ännu mer förstålig.
Det enda problemet Apple har i dagsläget är att man knappast kan ha det mycket bättre, det finns mer eller mindre bara att förlora. Men det är förmodligen smällar man kan ta när man har totaldominans på en så lukrativ marknad som denna.
Källa: News.com
1 Guest(s)