Apple iTunes Store i Sverige|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Apple iTunes Store i Sverige
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 10, 2005 - 9:54 am
sp_Permalink sp_Print

Apple iTunes är namnet på Apples mediaspelare tillika onlinebaserade musikaffär. Tidigare har vi svenskar fått nöja oss med mediauppspelning i Apple iTunes men nu har även Apples populära onlinebutik öppnat sina portar i Sverige. Apple iTunes Music Store är den populäraste i sitt slag och har enligt Apple själva sålt över 400 miljoner låtar världen över. Sortimentet ligger på över 1 000 000 olika låtar i dagsläget och utöver musikfiler finns det även musikvideos och filmtrailers tillgängliga på iTunes.

Apple iTunes använder precis sig, som andra nerladdningsbaserade musikaffärer, av kopieringsskydd och det medför vissa restriktioner för hur du kan distribuera din musik efter att du köpt den.

"Du kan bränna enstaka låtar på obegränsat antal CD-skivor för personligt bruk, lyssna på låtarna på obegränsat antal iPod och spela upp dem på fem olika Macintosh-datorer eller Windows PC."

Apple iTunes Music Store i Sverige har lagt sina priser något högre än de i deras amerikanska motsvarighet. Där kostar en låt runt 7kr medan man i den Sverige-baserade butiken tar 9kr per låt och 90kr per album. Vilket dock är marginellt billigare än CDON.com som också säljer nerladdningsbar musik för 9.90kr per/låt. Vi tycker fortfarande priserna är för höga med tanke på de nackdelar den digitala musiken har, både i form av ljudkvalité och den begränsade användarmöjligheten. Men det är trots allt positivt att flera aktörer ger sig ut på marknaden för nerladdningsbar musik. Nu hoppas vi på större utbud och lägre priser.

- Ta er vidare till Apple Music Store

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
886962
May 10, 2005 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

NEJ!!! Fan va hemskt, varför ska vi få möjligheten att ladda ner dyra musikfiler som har ett mycket sämre ljud än en cd skiva?

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
886968
May 10, 2005 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Detta är ju löjligt. Vart glad att iTunes äntligen finns för oss svenskar, synd på priset. Många av de låtar som jag är intresserad av är svåra att få tag på. Vad jag inte kan fatta är varför vi har ett sämre utbud än t ex USA.

Var på jakt efter en specifik låt som jag viste fanns på iTunes "ABC - When Smoky Sings". Sökte efter den men hittade inget. Sökte på ABC och hittade en del låtar men inte den låten. Kollade igenom de 3 album som fanns utan större lycka vilket ju inte var överaskande när de ändå är från samma databas. Går över till den amerikanska butiken och hittar låten utan problem. De har 5 album där istället för våra 3.

Mycket besviken...

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
886982
May 10, 2005 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

Kommer inte hitta ett enda band som ajg tycker om antar ja 🙂

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
886988
May 10, 2005 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

Dead Glory wrote: Detta är ju löjligt. Vart glad att iTunes äntligen finns för oss svenskar, synd på priset. Många av de låtar som jag är intresserad av är svåra att få tag på. Vad jag inte kan fatta är varför vi har ett sämre utbud än t ex USA.

Var på jakt efter en specifik låt som jag viste fanns på iTunes "ABC - When Smoky Sings". Sökte efter den men hittade inget. Sökte på ABC och hittade en del låtar men inte den låten. Kollade igenom de 3 album som fanns utan större lycka vilket ju inte var överaskande när de ändå är från samma databas. Går över till den amerikanska butiken och hittar låten utan problem. De har 5 album där istället för våra 3.

Mycket besviken...

Lite bättre att köpa en riktig skiva så får du dina favoritlåtar i ett mer välljudande format också..:)

JoBE242
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
887033
May 10, 2005 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Synd bara att man måste ha en Ipod för att kunna lyssna på låtarna på resande fot.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
887039
May 10, 2005 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

JoBE242 wrote: Synd bara att man måste ha en Ipod för att kunna lyssna på låtarna på resande fot.

Har svårt att tänka mig att det enbart går att köra det på ipods, dock så nämner de inget annat på deras sida heller, men du kan ju alltid bränna ut dem och köra det som en mp3 skiva i bilen.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
887077
May 10, 2005 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

90 spänn för ett album som jag kan köpa på Njaz prajz för 40? Glöm det.

Genren Metal existerar inte ens. Snacka om att missa en stor del av den svenska marknaden bara där.

Hoppas verkligen detta bara är en tunn lansering.

//Andreas

Mr.Garrison
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
887222
May 10, 2005 - 3:28 pm
sp_Permalink sp_Print

jag hade varit intresserad så länge de hade varit ett förlustfritt ljudformat... but seems as if that's not the case.

kollade vad dom hade med death cab for cutie... bara transatlanticism,,, så jävla illa!

coheed & cambria hade dom inte alls!

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
887256
May 10, 2005 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote:
Lite bättre att köpa en riktig skiva så får du dina favoritlåtar i ett mer välljudande format också..:)

Visst, köpa en skiva när jag vill ha 1 låt kanske 2. Jag lyssnar väldigt mycket på blandade artister eftersom många bara har ett fåtal bra låtar. Att kunna köpa en låt här och en där passar mig utmärkt. Jag har inte heller behov av en CD eftersom jag bara lyssnar på musik på min dator. CD är egentligen bara bökigt för mig. Och mina suround hörlurar till trots så hör jag ingen skillnad på mp3 och CD så jag klagar inte på kvaliteten.

JoBE242
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
887753
May 11, 2005 - 6:37 am
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=JoBE242]Synd bara att man måste ha en Ipod för att kunna lyssna på låtarna på resande fot.

Har svårt att tänka mig att det enbart går att köra det på ipods, dock så nämner de inget annat på deras sida heller, men du kan ju alltid bränna ut dem och köra det som en mp3 skiva i bilen.

Kolla detta då:

http://www.idg.se/ArticlePages/200505/10/20050510133552_IDG.se065/20050510133552_IDG.se065.dbp.asp

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 33
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL