April 17, 2005
Apple iTunes är namnet på Apples mediaspelare tillika onlinebaserade musikaffär. Tidigare har vi svenskar fått nöja oss med mediauppspelning i Apple iTunes men nu har även Apples populära onlinebutik öppnat sina portar i Sverige. Apple iTunes Music Store är den populäraste i sitt slag och har enligt Apple själva sålt över 400 miljoner låtar världen över. Sortimentet ligger på över 1 000 000 olika låtar i dagsläget och utöver musikfiler finns det även musikvideos och filmtrailers tillgängliga på iTunes.
Apple iTunes använder precis sig, som andra nerladdningsbaserade musikaffärer, av kopieringsskydd och det medför vissa restriktioner för hur du kan distribuera din musik efter att du köpt den.
"Du kan bränna enstaka låtar på obegränsat antal CD-skivor för personligt bruk, lyssna på låtarna på obegränsat antal iPod och spela upp dem på fem olika Macintosh-datorer eller Windows PC."
Apple iTunes Music Store i Sverige har lagt sina priser något högre än de i deras amerikanska motsvarighet. Där kostar en låt runt 7kr medan man i den Sverige-baserade butiken tar 9kr per låt och 90kr per album. Vilket dock är marginellt billigare än CDON.com som också säljer nerladdningsbar musik för 9.90kr per/låt. Vi tycker fortfarande priserna är för höga med tanke på de nackdelar den digitala musiken har, både i form av ljudkvalité och den begränsade användarmöjligheten. Men det är trots allt positivt att flera aktörer ger sig ut på marknaden för nerladdningsbar musik. Nu hoppas vi på större utbud och lägre priser.
October 1, 2001
Detta är ju löjligt. Vart glad att iTunes äntligen finns för oss svenskar, synd på priset. Många av de låtar som jag är intresserad av är svåra att få tag på. Vad jag inte kan fatta är varför vi har ett sämre utbud än t ex USA.
Var på jakt efter en specifik låt som jag viste fanns på iTunes "ABC - When Smoky Sings". Sökte efter den men hittade inget. Sökte på ABC och hittade en del låtar men inte den låten. Kollade igenom de 3 album som fanns utan större lycka vilket ju inte var överaskande när de ändå är från samma databas. Går över till den amerikanska butiken och hittar låten utan problem. De har 5 album där istället för våra 3.
Mycket besviken...
June 27, 2002
Dead Glory wrote: Detta är ju löjligt. Vart glad att iTunes äntligen finns för oss svenskar, synd på priset. Många av de låtar som jag är intresserad av är svåra att få tag på. Vad jag inte kan fatta är varför vi har ett sämre utbud än t ex USA.
Var på jakt efter en specifik låt som jag viste fanns på iTunes "ABC - When Smoky Sings". Sökte efter den men hittade inget. Sökte på ABC och hittade en del låtar men inte den låten. Kollade igenom de 3 album som fanns utan större lycka vilket ju inte var överaskande när de ändå är från samma databas. Går över till den amerikanska butiken och hittar låten utan problem. De har 5 album där istället för våra 3.
Mycket besviken...
Lite bättre att köpa en riktig skiva så får du dina favoritlåtar i ett mer välljudande format också..:)
December 31, 2001
JoBE242 wrote: Synd bara att man måste ha en Ipod för att kunna lyssna på låtarna på resande fot.
Har svårt att tänka mig att det enbart går att köra det på ipods, dock så nämner de inget annat på deras sida heller, men du kan ju alltid bränna ut dem och köra det som en mp3 skiva i bilen.
October 1, 2001
Redfaction wrote:
Lite bättre att köpa en riktig skiva så får du dina favoritlåtar i ett mer välljudande format också..:)
Visst, köpa en skiva när jag vill ha 1 låt kanske 2. Jag lyssnar väldigt mycket på blandade artister eftersom många bara har ett fåtal bra låtar. Att kunna köpa en låt här och en där passar mig utmärkt. Jag har inte heller behov av en CD eftersom jag bara lyssnar på musik på min dator. CD är egentligen bara bökigt för mig. Och mina suround hörlurar till trots så hör jag ingen skillnad på mp3 och CD så jag klagar inte på kvaliteten.
November 4, 2003
Death On Wings wrote: [quote=JoBE242]Synd bara att man måste ha en Ipod för att kunna lyssna på låtarna på resande fot.
Har svårt att tänka mig att det enbart går att köra det på ipods, dock så nämner de inget annat på deras sida heller, men du kan ju alltid bränna ut dem och köra det som en mp3 skiva i bilen.
Kolla detta då:
http://www.idg.se/ArticlePages/200505/10/20050510133552_IDG.se065/20050510133552_IDG.se065.dbp.asp
1 Guest(s)