Apple lanserar monsterLCD på 30"|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Apple lanserar monsterLCD på 30"
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 29, 2004 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

Apple har länge varit kände som en pionjär på LCD-marknaden och har under flera år släppt otaliga LCD-monitorer med imponerande egenskaper.
Apple har tydligen känt att det var dags för nästa steg inom LCD-marknaden för monitorer och har under WWCD (Worldwide Developers Conference) i San Francisco lanserat en nya serie LCD-monitorer. Flaggskeppet i deras nya Apple Cinema Display-serie är enligt Apple själva den stösta och mest högupplösta LCD-monitorn någonsin för konsumentdatorer.
Vi kommer inte säga emot utan lägger all vår kraft på att smälta intrycket från dessa monitorer.
Den nya displayserien består av tre olika modeller som alla använder sig av ett G5-inspirerat aluminium hölje. Tillverkat i borstad aluminium är det inte bara själva displaytan som är trevlig att titta på.
Vad som dock är ännu intressantare är storleken och upplösningen på monitorerna i den nya serien.
De tre modellerna är av följande storlek; 20", 23" och hela 30" (!!). Den sistnämna har en optimal upplösning på hissnande 2560 x 1600 pixlar, vilket får i alla fall oss att tappa haken i golvet. Även de "mindre" modellerna är mycket högupplösta, 1680 x 1050 (20") och 1920 x 1200 (23").
Gemensamma specifikationer för monitorerna är bland annat en kontrast på 400:1, 16 ms responstid och integrerad USB2.0/FireWire hub.

[Image Can Not Be Found] Apple Cinema HD 30" bredvid Apple Power Mac G5

Genom att använda sig av den standardiserade digitalkontakten DVI är det inte enbart Mac-ägare som har anledning att lätta på lädret. Apple Cinema HD går utmärkt att använda även till en PC så länge grafikkortets DVI utgång har stöd för full single link digital bandwidth.

Tyvärr kommer dessa monitorer bara förbli en våt dröm för de flesta då priserna avspeglar de imponerande specifikationerna. 30" modellen kommer kosta runt 35000 kr medan 20" hamnar runt 14000 kr och 23" runt 21000 kr. Den outslitbara frasen, smakar det så kostar det, slår till igen..

Mer information om Apples nya monitorer går att hitta på deras hemsida.
Källa: Macworld UK

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
656496
June 29, 2004 - 11:22 am
sp_Permalink sp_Print

Alltså jag har alltid beundrat hur Mac"tillverkarna" designar sina hårdvaror!
Allt ser ju übersnyggt ut, synd bara att dom inte kan göra en matchande "insida"!
Förresten är inte en vanlig LCD TV eller plasma TV billigare än 35000 för 30" nuförtiden?
Går det inte använda en sådan istället? 😀

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
656505
June 29, 2004 - 11:32 am
sp_Permalink sp_Print

apple briljerar igen. dock så kan de väll sänta priset lite :S

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
656514
June 29, 2004 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Alltså jag har alltid beundrat hur Mac"tillverkarna" designar sina hårdvaror!
Allt ser ju übersnyggt ut, synd bara att dom inte kan göra en matchande "insida"!
Förresten är inte en vanlig LCD TV eller plasma TV billigare än 35000 för 30" nuförtiden?

Jo visst kan man få LCD och Plasma TV-apparater klart billigare omvi ser till pris/tum. Men du kommer inte vara i närheten av de upplösningar du ser på Apples monitorer.
En TV i Sverige behöver egentligen inte klara högre upplösning än 720x576 pixlar då varken TV-sändningar eller DVD-material använder högre upplösning. De flesta storbildsapparater använder ju ändå högre upplösning för att minska "pixeleffekten" men köper du en 30" LCD-TV för runt 20k ligger dess upplösning ofta runt 1280x720 vilket är "något" lägre än på Apples monitor.
Det är nog inte så vettigt att jobba med en 30" monitor med enbart 1280x720 upplösninga faktiskt. 🙂

Plasma-apparater har ännu lägre upplösning i denna prisklass och att hitta en plasma under 30k är inte så jättelätt. Inte heller många LCD-apparater i 30"+ klassen kostar under 30k. Och de som finns där är oftast inte så högkvalitativa direkt.
Nä använd då datorn som TV istället med en Apple display och digitalTV-tuner 😉

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
656527
June 29, 2004 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

Man behöver ju ett kort med "dual dvi" till den stora skärmen iaf på Mac-maskiner. Om man ska använda deras skärmar måste man ha såna till PC också? (inte för jag tänkt lägga ned 35.000 på en skärm ändå (eller 70 på två), men iaf...)

"30-tumsskärmen Cinema HD Display är så stor att den kräver ett nytt slags grafikteknik. Bildskärmskortet NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL samarbetar med den mest avancerade grafikmotorn som finns till Mac. Kortet har utformats speciellt för att fungera med den dubbellänkade DVI-anslutningen och ger en upplösning på 2560 x 1600 bildpunkter. Det klarar av att driva två 30-tumsskärmar, vilket utgör den ultimata arbetsytan för kreativt arbete. Kortet kostar 6 495 kronor och finns som alternativ vid beställningsbygge och som fristående paket från augusti 2004."

Bull
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 450
656540
June 29, 2004 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Alltså jag har alltid beundrat hur Mac"tillverkarna" designar sina hårdvaror!

Det är ju så att Apple i stort sett tillverkar all hårdvara själv eller genom underleverantörer till dem så som IBM
Insidan i en G5 spöar allt i sin väg å pc sidan
Visst en FX-53 eller högre med idel high-end kanske kan matcha men ändå bara precis.
Tips till alla som vill ha en stabil och vacker dator bli switcher och byt sida.
Jag gjorde det, så ni kan också
Nu väntar man bara på en en lottovinst så det hamnar en Geforce 6800 bestyckad G5 8vilket krävs för 30" för övrigt) med en 30" på mitt skrivbord

Anton Karmehed
Admin
656543
June 29, 2004 - 11:58 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Man behöver ju ett kort med "dual dvi" till den stora skärmen iaf på Mac-maskiner. Om man ska använda deras skärmar måste man ha såna till PC också? (inte för jag tänkt lägga ned 35.000 på en skärm ändå (eller 70 på två), men iaf...)

"30-tumsskärmen Cinema HD Display är så stor att den kräver ett nytt slags grafikteknik. Bildskärmskortet NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL samarbetar med den mest avancerade grafikmotorn som finns till Mac. Kortet har utformats speciellt för att fungera med den dubbellänkade DVI-anslutningen och ger en upplösning på 2560 x 1600 bildpunkter. Det klarar av att driva två 30-tumsskärmar, vilket utgör den ultimata arbetsytan för kreativt arbete. Kortet kostar 6 495 kronor och finns som alternativ vid beställningsbygge och som fristående paket från augusti 2004."

Jag måste erkänna att jag inte hört om denna teknik innan men som jag förstått det använder den enbart en DVI-kontakt. Denna kontakt har stöd för Dual link-DVI vilket krävs för dessa höga upplösningar. Som jag förstår det använder man inte båda DVI-kontakterna utan enbart en per monitor så att säga. Men det är inte alla grafikkort som har stöd för Dual link på sina DVI-kontakter, förmodligen väldigt få om några för PC?
En "singel link"-dvi anslutning använder inte hela DVI-kontaktens kapacitet vilket dock dual link gör.
Jag har dock skrivit lite fel i nyheten, ändrar det nu.

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
656545
June 29, 2004 - 11:59 am
sp_Permalink sp_Print

Med insidan menar jag OS:et!
Skulle jag köra mer grafikapplikatopner såsom filmredigering och liknade skulle jag valt en Mac....

Anton Karmehed
Admin
656567
June 29, 2004 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan tillägga att åtminstonde ATI och NVIDIAs senaste workstationkort använder Dual-link DVI-kontakter, ATI FireGL resp. NVIDIA QuadroFX.
Det betyder att varje DVI-kanal använder sig av dubbla 165 MHz TMDS kretsar.
Har dock inte hittat någon information om vanliga konsumentkort med denna egenskap ännu.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
656632
June 29, 2004 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]Kan tillägga att åtminstonde ATI och NVIDIAs senaste workstationkort använder Dual-link DVI-kontakter, ATI FireGL resp. NVIDIA QuadroFX.
Det betyder att varje DVI-kanal använder sig av dubbla 165 MHz TMDS kretsar.

*googlat fram* http://www.novatech.co.uk/novatech/specpage.html?NOV-FX5726 så okej då...

Ah, okej. De som har råd med skärmen, har nog råd med såna kort också 🙂

Kan det verkligen stämma att det är 16ms responstid på en sån jättebest till skärm 😮

Fan, *få akut attack av ha-begär* GE MIG!!!! GE MIG NUUUUU! :hb:

Grayfox
Member
Medlem
Forum Posts: 2819
656728
June 29, 2004 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle jag ha fått spela Battle for Middle Earts på en sådan så skulle jag aldrig flytta på mig 😀

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
656817
June 29, 2004 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm. Hade man haft pengar att gödsla med och om Nvidia kommer fixa SLI till PowerMac också skulle det faktiskt vara intressant.

Men det är å andra sidan en 30" och en Dual Opteron och liknande uppsättning i övrigt också, och förmodligen billigare...

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
657133
June 29, 2004 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton: Kan inte jag få bli recensent på området "MegafräckaochstoraTFTskärmarsomdessutomärsnygga" ?

😀

När mitt pengaträd börjar blomstra står en sådan skärm högt upp på ha-listan

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
657167
June 29, 2004 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Fyfan vad respekt o sitta på en sån fet skärm.
😀 😀

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
657311
June 30, 2004 - 1:02 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Fyfan vad respekt o sitta på en sån fet skärm

... på DH :bgrin:

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
658022
June 30, 2004 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm. Verkar inte varit någon som tänkt tanken än (den är ju nästan snuskigt dyr) men att sitt på TVÅ sådana? Till samma dator? Vilken "dualburk" man skulle kunna ha. Dual Opteron, dual GF6800, dual monsterscreen, Dual Channel DDR (per processor), dual vattenkylning (två slingor, antingen en för gpu:s och en för cpu:s eller en av varje på varje slinga). Fast hårddiskar skulle man nog ha åtminstone 5-6 st (RAID 5) för att matcha resten. 🙂

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
658027
June 30, 2004 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Hmm. Verkar inte varit någon som tänkt tanken än (den är ju nästan snuskigt dyr) men att sitt på TVÅ sådana? Till samma dator? Vilken "dualburk" man skulle kunna ha. Dual Opteron, dual GF6800, dual monsterscreen, Dual Channel DDR (per processor), dual vattenkylning (två slingor, antingen en för gpu:s och en för cpu:s eller en av varje på varje slinga). Fast hårddiskar skulle man nog ha åtminstone 5-6 st (RAID 5) för att matcha resten. 🙂

Du glömde dual-layer brännaren 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 37
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL