Apple lanserar Power Mac G5 med dubbla kärnor|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Apple lanserar Power Mac G5 med dubbla kärnor
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 20, 2005 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

Apple har precis som väntat lanserat nya modeller av deras flaggskepp Power Mac G5 och i väntan på de Intel-baserade system vi får se under 2006 har man nu återigen vänt sig till IBM och deras nya dual-core PowerPC-processor. PowerPC 970MP heter den processor som ligger till grund för Apples nya PowerMac G5-datorer och nu har Apple lagt upp G5-system med både två och fyra processorkärnor. Power Mac G5 Dual heter grundsystemen som använder sig av en dual-core PowerPC-processor medan Power Mac G5 Quad är ett system med dubbla dual-core processorer för sammanlagt 4 fysiska CPU-kärnor. Man har även stöd för PCI Express i de nya systemen där man kan slänga in ett GeForce 7800 GT eller ett Quadro FX4500 för optimal arbetsstationsprestanda.

I vanlig ordning handlar det inte om några billiga system när vi pratar Power Mac G5 och priserna börjar vid 1999 USD utan monitor (~15000 SEK). Huruvida detta är den sista stora uppdatering på Power Mac G5-serien innan Apple startar sitt samarbete med Intel är oklart. Men processorer med dubbla kärnor finns nu mer eller mindre överallt.


[Image Can Not Be Found]

:: Läs mer om nya Power Mac G5

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
966412
October 20, 2005 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

Egentligen känns det rätt tragiskt att se Mac gå över till Intel. Det enda jag tyckte var intressant med Mac var just att de använde först Motorola och sedan IBM-processorer. Det här blir ju lite av en "Den sista Mohikanen". Kanske man skulle ta och införliva i samlingarna en vacker dag....:)

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
Member Since:
August 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
966422
October 20, 2005 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

De G5-baserade powermacarna är jäkligt grymma. Synd bara att dom kostar en del. Hoppas priset sjunker lite vid övergången till Intel (fast jag tvivlar på det).

Avatar
WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
Member Since:
October 26, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
966742
October 20, 2005 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag beställde en G5 dual 2GHz för drygt en vecka sedan och nu fick jag ett mail att jag ska få en bättre dator utan att betala något extra.
Trevligt tycker jag!
Bättre grafikort, gratis burtooth, airport och snabbare minnen

Nu är bara frågan, vad är snabbare, ett system med 2 st 2GHz (som jag beställde) eller ett system med en Dual Core 2 GHz (som jag kommer att få),
Det förstnämda låter dock snabbare i mina öron...
Jaja, det dyker väll upp benchar snart så får vi se...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL