Apple MacBook Pro har anlänt|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Apple MacBook Pro har anlänt
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 10, 2006 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Apple har då äntligen släppt sin minst sagt efterlängtade Intel-laptop:  MacBook Pro. I sann Apple-anda lanserades den med pompa och ståt under Steve Jobs keynote under CES och det som lades grunden till under förra året med beslutet att byta till Intels strömsnåla processorer har nu äntligen slagit igenom. MacBook Pro kommer finnas i två versioner med två olika processorer; Intel Duo Core på 1.67 eller 1.83GHz, vilken av de tre varianterna av Duo Core det är förtäljer inte den fakta vi har dock. Den långsammare kommer endast att vara utrustad med 512MB 533MHz DDR2, medan den snabbare får tillgång till hela 1 GB.

Båda datorerna är utrustade med ATIs grafikkrets X1600 Mobile, vilket kanske kan få stopp på det faktum att Apples datorer aldrig ansetts vara något för spelaren även om det kanske inte alltid berott på just grafikkretsen innan, medan hårddiskstorleken varierar litegrann mellan de två; den långsammare får nöja sig med 80GB medan den snabbare får tillgång till 100GB.


I övrigt kommer datorn med vad man kan förvänta sig av en modern laptop: 54mbit trådlöst nätverkskort, Bluetooth, DVD-brännare, osv. Den kommer även med optiskt minijack både in och ut och vi får inte glömma den lilla kameran som sitter ovanför displayen. Tyvärr har Apple valt att inte specifiera någon batteritid vilket känns minst sagt konstigt.


Med allt detta så ska den nya laptopen sägs vara 4 gånger snabbare än en G4 enligt Apple, vilket kanske inte är så förvånande med tanke på åldern på den senare och hur mycket energi Intel lagt ner på den förstnämnda. Lite tveksam marknadsföring från en del synvinklar kanske, men likväl en sanning för det.


Designen kan kan ju i alla fall knappast klaga på dock. Med mått på (HxWxD) 2.59x35.7x24.3cm är det nog den minsta laptop med en 15.4" skärm som gjorts. Den ganska låga vikten för en så pass stor dator går inte heller att anmärka på. 2.54kg (varierar lite beroende på konfiguration), men framförallt så har de lyckats med att få till ett rätt smäckert skal på den:


[Image Can Not Be Found]


[Image Can Not Be Found]


[Image Can Not Be Found]


Vi avslutar med att nämna den kanske mest innovativa nyheten med denna laptop, nämligen laddaren. Det låter kanske lite knäppt men faktum är att Apple har lyckats med en riktigt snygg och smidigt lösning där laddaren faktiskt fästs magnetiskt på laptopen istället för ett fult jack.


:: Kolla vidare på MacBook Pro hos Apple

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1001487
January 10, 2006 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska kanske tilläggas att den inte kommer att levereras förrän om 1,5 månad ungefär, trots att den lanserats och kan beställas redan idag.

Dessutom kan jag bjuda på information om svenskt pris:
21295 kr / 26495 kr

svenskt studentpris (mecenat):
19165 kr / 23845 kr

Den som vill ha en Mac med intelprocessor i innan dess får köpa en iMac, som också lanserades med intelprocessor idag. Leveranserna på den ska komma igång snabbare.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1001499
January 10, 2006 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns det någonstans man kan skriva upp sig så man får reda på när någon löst ett bra sätt att köra något annat OS på denna ? 😉

//Andreas

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
Member Since:
March 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1001506
January 10, 2006 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Finns det någonstans man kan skriva upp sig så man får reda på när någon löst ett bra sätt att köra något annat OS på denna ? 😉

//Andreas

Det ska inte vara problem att köra linux på den direkt ur boxen så att säga. Det är windows den har problem med..

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1001533
January 10, 2006 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Redzo wrote: [quote=Delph1]Finns det någonstans man kan skriva upp sig så man får reda på när någon löst ett bra sätt att köra något annat OS på denna ? 😉

//Andreas

Det ska inte vara problem att köra linux på den direkt ur boxen så att säga. Det är windows den har problem med..

Det var ju intressant att du har en att testa på så att du vet så säkert vad som går och inte går! 🙂

Som jag redan skrivit i en annan tråd, även om Apple inte supportar Windows har de sagt att de inte uttryckligen ska hindra folk från att köra Windows. Det enda jag kan tänka mig som hindrar att man kör Windows att det blir problem med är drivrutiner.

Dessutom har man redan, utan problem, kört Windows på det utvecklarmaskiner som Apple släppte för ett år sen.

Läs mer på: http://www.everymac.com/articles/q&a/macintel/faq/software_compatibility_2.html

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
Member Since:
October 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1001590
January 11, 2006 - 2:56 am
sp_Permalink sp_Print

Engadget mfl påstår att Windoze ska vara nemas på denna. Tror det gynnar apple iaf det vore så, kommer locka många switchers.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
Member Since:
March 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1001755
January 11, 2006 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=Redzo][quote=Delph1]Finns det någonstans man kan skriva upp sig så man får reda på när någon löst ett bra sätt att köra något annat OS på denna ? 😉

//Andreas

Det ska inte vara problem att köra linux på den direkt ur boxen så att säga. Det är windows den har problem med..

Det var ju intressant att du har en att testa på så att du vet så säkert vad som går och inte går! 🙂

Som jag redan skrivit i en annan tråd, även om Apple inte supportar Windows har de sagt att de inte uttryckligen ska hindra folk från att köra Windows. Det enda jag kan tänka mig som hindrar att man kör Windows att det blir problem med är drivrutiner.

Dessutom har man redan, utan problem, kört Windows på det utvecklarmaskiner som Apple släppte för ett år sen.

Läs mer på: http://www.everymac.com/articles/q&a/macintel/faq/software_compatibility_2.html

Dom maskiner saknar TCP, maskiner som ska säljas till gemene man har det. Om dom tillät folk köra windows på dom hur många OS X och andra program till den tror du dom skulle sälja ? Folk skulle köpa Mactels för deras grymt fina design och eleganta lösningar (som tex laddning manicken på nya Powerbook) men skita fullständigt i att lära sig nytt OS och bara köra XP på den. Dom vill inte bli en hårdvarutillverkare i mängden för PC marknaden.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1001759
January 11, 2006 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Redzo: Precis lika många som annars, duh! OSX levereras ju med datorn oavsett vad man kör på den sen...

För övrigt tror jag inte det är så många som är intresserade av att köra en MacBook för att köra endast Windows på den. Däremot verkar det vara ganska många som tycker möjligheten att ha ett system som klarar av både Mac OS X och Windows via dualboot. Eller rentav dessutom Linux... Tyvärr är det ju så att det finns ett par program som tyvärr fortfarande saknas för Mac OS X. Kanske främst spel, men det finns några exempel utöver det.

Som sagt, Apple har sagt att de inte uttryckligen ska hindra folk från att köra Windows (läs länken jag la in, bitte). Sen om det finns problem med att köra Windows för att hårdvaran inte stöds på grund av saknade drivrutiner är en helt annan sak...

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
Member Since:
March 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1001776
January 11, 2006 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Redzo: Precis lika många som annars, duh! OSX levereras ju med datorn oavsett vad man kör på den sen...

För övrigt tror jag inte det är så många som är intresserade av att köra en MacBook för att köra endast Windows på den. Däremot verkar det vara ganska många som tycker möjligheten att ha ett system som klarar av både Mac OS X och Windows via dualboot. Eller rentav dessutom Linux... Tyvärr är det ju så att det finns ett par program som tyvärr fortfarande saknas för Mac OS X. Kanske främst spel, men det finns några exempel utöver det.

Som sagt, Apple har sagt att de inte uttryckligen ska hindra folk från att köra Windows (läs länken jag la in, bitte). Sen om det finns problem med att köra Windows för att hårdvaran inte stöds på grund av saknade drivrutiner är en helt annan sak...

Mactels saknar BIOS utan kör med EFI så vitt jag förstår. Nu är inte sarkastiskt eller ironisk utan vill fråga om du vet har WinXP stöd för EFI(Extensible Firmware Interface) ? Sen undrar jag hur är det med alla expansionkort som är oftast designade med BIOS i tankar. Longhorn (Vista) ska ju ha stödet för EFI men XP vet jag inte. Har läst sidan du länkade till, jag hoppas att jag har fel. Skulle själv gärna köpa en Powerbook OM jag kunde köra XP på den. Hur som helst om det visar sig att jag haft fel blir jag den första att be om ursäkt och skrika ut att jag inte vet ett hum om vad jag pratar om men jag antar att den slutgiltiga svaret ligger inte alltför långt in i framtiden. Vi lär få veta så fort Mactels blir tillgängliga i butiker.

Här är Intels sida om EFI
http://www.intel.com/technology/efi/

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1001875
January 11, 2006 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Redzo wrote: Mactels saknar BIOS utan kör med EFI så vitt jag förstår. Nu är inte sarkastiskt eller ironisk utan vill fråga om du vet har WinXP stöd för EFI(Extensible Firmware Interface) ? Sen undrar jag hur är det med alla expansionkort som är oftast designade med BIOS i tankar. Longhorn (Vista) ska ju ha stödet för EFI men XP vet jag inte. Har läst sidan du länkade till, jag hoppas att jag har fel. Skulle själv gärna köpa en Powerbook OM jag kunde köra XP på den. Hur som helst om det visar sig att jag haft fel blir jag den första att be om ursäkt och skrika ut att jag inte vet ett hum om vad jag pratar om men jag antar att den slutgiltiga svaret ligger inte alltför långt in i framtiden. Vi lär få veta så fort Mactels blir tillgängliga i butiker.

Här är Intels sida om EFI
http://www.intel.com/technology/efi/

Det är en JÄKLA skillnad på att Windows inte stödjer EFI (det ÄR en punkt som jag också är lite orolig för i sammanhanget faktiskt) mot att Apple skulle försöka uttryckligen hindra folk från att köra Windows med hjälp av TCP som du först påstod (som är något HELT annat och definitivt uteslutet). Blanda inte bort korten! Du kan väl knappast skylla Apple för att Microsoft inte klarar att stödja ny teknik. 😉

Vad gäller expansionskort så vet jag inte riktigt vilka du tänker på. Varken MacBook eller iMac har ju expansionsportar ändå (tycka vad man vill om det, men vill man ha det så får man gå upp till PowerMac med Apple). Enda undantaget ExpressPorten på MacBook. Som är så nybakad att trycksvärtan på standarden knappt hunnit torka, så det ändå inte finns några kort att köpa än. I övrigt är det bara USB- och FW-grunkor du kan ansluta. Har de funkat i gamla OS X är nog chansen stor att de funkar i nya...

För övrigt kommer de första MacTel:arna bara om en vecka eller så. iMac skeppades ju redan igår, så howtos lär vi se i god tid innan det är dags att köpa. 🙂

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
Member Since:
March 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1001961
January 11, 2006 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Vems fel det är borde vara oviktigt, om konskevenserna blir att vi inte kan köra XP på den eller hur 😉 Tja om jag skulle slå till så blir det Powerbook så det funkar i mitt fall då. Tack för upplysningen. Ska försöka lära mig lite om ExpressPorten då. Känn dig fri 😉 att posta några bra länkar om du känner till några bra.
Då är väl bara vänta och hålla tummar 🙂

elmor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1144
Member Since:
August 11, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1001970
January 11, 2006 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

---

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1002013
January 11, 2006 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Ledsen att vara otydlig, den heter visst ExpressCard den där porten, jag kan inte så mycket om den själv heller. Är efterföljaren till PCMCIA typ.

Lästips:
http://www.expresscard.org/web...../about.jsp
http://www.expresscard.org/web.....ummary.jsp

Och räcker inte de bägge sidorna kan du nog läsa mer om du surfar runt på samma sida.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1002064
January 11, 2006 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.engadget.com/2006/0.....ood-to-go/

Enligt Engadget.com så stödjer Windows XP inte EFI. Det är för gammalt. Däremot stödjer Windows XP:s 64-bitars versioner EFI, men eftersom Core Duo fortfarande är 32-bitars så...

Kort sagt, om inte MS släpper någon patch som fixar problemet (eller för den delen någon tredjepartstillverkare) så går det nog inte att köra Windows nativt, utan man blir tvungen att köra via VMWare eller liknande. Synd.

Hur som helst, det är på intet sätt TCP som är problemet. Det är Windows XP som är för gammalt helt enkelt, EFI fanns inte när Windows XP gjordes. (Apple har jag hunnit med tre OS-versioner på samma tid!)

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
Member Since:
March 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1002086
January 12, 2006 - 12:39 am
sp_Permalink sp_Print

Synd ! Micro$oft och Win har sällan handlat om inovation och "cutting edge" utan mer om världsdomination och utsugning det är tyvärr välkänt. Hoppas att nån trdejepartstillverkare inser att det finns pengar att tjäna på en fix eller rent av nån entusiastcomunity som kanske hackar ihop nåt. Vi får se.

Och nu är det väl min tur att krypa till korset och erkänna att:

JAG HADE FEL SÅ SÅ FEL embarassed
Nu ska jag stänga av och skämmas lite 😉

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1003903
January 16, 2006 - 12:00 am
sp_Permalink sp_Print

Att köra Windows på denna vore ju riktigt puckat... Finns enligt min mening betydligt råare hårdvara (om än fulare) att köpa om man vill ha Windows. Men jag skulle gärna göra det till en början innan spelportningen kommer igång på allvar till OS X (förhoppningsvis gör den det :roll:).

Datorn är lite fläskigare än min PowerBook G4 och det faktum att den inte har S-Video är oförlåtligt. Ni vet, kapa polarens TV och kolla porr på bortaplan?

4ggr snabbare än PowerBook G4 låter inte speciellt troligt. Nån dillade om att SPEC skulle vara anpassat för flera CPU:er och det förklarar isf skillnaden i hastighet. Office-paketet skulle alltså bara köras 1,7ggr så snabbt som på en PB G4. Eller så luras inte Apple och då kommer jag gråta när jag provar en MacBook på inLife i vår.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 69
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL