April 17, 2005
Tabletmarknaden fick sig en vitamininjektion som heter duga efter att Apple lanserade sin iPad i slutet av förra månaden. Helt plötsligt har förväntningarna för tabletmarknaden sjuktit i taket och analytiker ger nu Apple rätt i sin iPad-satsning. Enligt ABI Reaserch ska försäljningen av tabletenheter accelerera frenetiskt de närmaste åren. Under 2010 förväntar man sig att 4 miljoner enheter skeppas på en nystartad marknad, en siffra som sägs öka till hela 57 miljoner enheter per år fram till 2015.
Värt att nämna är dock att ABI Research drar en ganska luddig gräns för vad som räknas som en tablet. Alla bärbara pekskärmsenheter med en skärmstorlek på mellan 5" till 11" och stöd för WiFi samt video och spelfunktionalitet räknas som en media tablet.
Detta kan omfatta vissa netbooks med multi-touch baserade bildskärmar och det spelar heller ingen roll vilken hårdvara enheterna baseras på.
[Image Can Not Be Found] Apple iPad, en form av tablet
Likt med sin iPod och iPhone pekar analytikerna på att Apples iPad inte är först ut på en ny marknad, men att iPad är den bästa produkten hittills på att definiera marknaden.
Hur stor kaka av tablet-marknaden Apple själva lyckas roffa åt sig är lite mer oklart då man menar att den hypade lanseringen av iPad inte bara gynnar Apple utan även andra tillverkare som är beredda att hoppa på tabletmarknaden.
[Image Can Not Be Found] HP Slate, en annan form av tablet
Källa: X-bit Labs
1 Guest(s)