Apple stämda av konsument med hörselskador|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Apple stämda av konsument med hörselskador
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 3, 2006 - 8:38 am
sp_Permalink sp_Print

Portabla musikspelare har i alla tider förbannats av föräldrar och speciellt
teknikrädda mammor för att dem riskerar barnens hörsel genom de tättsittande
hörlurar man använder. Dessa klagomål har knappast fått mycket gehör men nu har
Apple råkat ut för något liknande som dock är betydligt allvarligare. Apple har
nämligen blivit stämde för att deras iPod-spelare kan ge allvarliga hörselskador
på sina användare då spelaren helt enkelt kan ge för hög volym genom hörlurarna.
En man från Louisiana stämmer Apple och hävdar att man säljer en defekt produkt
som är felaktigt designad och inte kommer med tillräckliga varningsmeddelande
för just risk om hörselskador.

Apples iPod-spelare kan nå en volym av 115 decibel som i längden utan tvekan kan skada hörseln på användare, samtidigt skickar man faktiskt med en varning till varje iPod att just för hög volym kan skada hörseln. I Frankrike räckte dock inte detta och man tvingades ändra mjukvaran på spelarna för att inte spela högre än 100dB. Detta har man inte gjort i USA, vilket är en anledning till stämningsansökan.

"Apple was forced to pull the iPod from store shelves in France and upgrade software on the device to limit sound to 100 decibels, but has not followed suit in the United States, according to the complaint. The headphones commonly referred to as ear buds, which ship with the iPod, also contribute to noise-induced hearing loss because they do not dilute the sound entering the ear and are closer to the ear canal than other sound sources, the complaint states."

Apple har själva inte kommenterat stämningen och det återstår att se hur det hela utvecklar sig. Men det är knappast endast Apple som är skyldiga i detta avseende om en det skulle bli en fällande dom.

Källa: SeattlePi

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1010863
February 3, 2006 - 11:10 am
sp_Permalink sp_Print

Fånigt, han får skylla sig själv om han har för hög volym i sina hörlurar, lite vett kan man väll hoppas att användarna har själva.

Jag har köpt denna nya Volvon, jag körde i 280 och krockade, nu är jag invalid, det är Volvos fel, de hade inte någon hastighetsspärr.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1010883
February 3, 2006 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: Fånigt, han får skylla sig själv om han har för hög volym i sina hörlurar, lite vett kan man väll hoppas att användarna har själva.

Jag har köpt denna nya Volvon, jag körde i 280 och krockade, nu är jag invalid, det är Volvos fel, de hade inte någon hastighetsspärr.

Tänk på att det var en amerikan. De kan inte förväntas att ha vett 😉

Men 115dB? Jag tycker det e väldigt låg volym på ipoden. Eller har vi oxå 100dB varianten i sverige?

evil_elman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
Member Since:
April 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1010951
February 3, 2006 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag blir forvanad om Apple faktiskt forlorar detta... Har inte sett en enda ljudprodukt, med eller utan horlurar, dar varningen (som namndes) inte funnits med...

Men, men... Jankarna har en tendens att ga till det extrema med stamningar sa det ar forvantat... Undrar bara varfor ingenting har hant tidigare.

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1010957
February 3, 2006 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Ipoden kan väl ändå inte känna av hur många dbA det blir i lurarna, det beror ju mycket på luren, har man feta lurar så genom en begränsning så kommer ju ljudet vara lågt...

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
Member Since:
August 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1011379
February 4, 2006 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker själv att det är för låg volym i iPoden. Speciellt om jag har stora hörlurar på mig. Annars om jag har in-ear så blir den acceptabel men ibland för låg. Och att man kan få hörselskador av för hög musik förstår vem som helst. iDiot.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 69
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL