Apple uppdaterar MacBook Pro med Intel Calpella|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Apple uppdaterar MacBook Pro med Intel Calpella
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 13, 2010 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

[Image Can Not Be Found]

Apple har nu som vÀntat presenterat en uppdatering för tillverkarens MacBook Pro familj av bÀrbara datorer. Det handlar givetvis om ett byte till Intels nya mobila Calpella plattform dÀr de nya Core i5 samt Core i7 processorerna ur Arrandale-familjen tar över berÀkningsuppgifterna. Arrandale Àr tillverkad med en 32 nanometers teknik och kommer med tvÄ till fyra processorkÀrnor och en integrerad grafikkrets.

Apples 13-tums MacBook Pro modeller fÄr nöja sig med högre klockade Core 2 Duo processorer och en nÄgot rappare GeForce 320M grafikkrets, medan storebröderna pÄ 15- och 17-tum fÄr tillgÄng till hela Intels arsenal.

Processorvalet för mellanmodellen pÄ 15-tum Àr brett dÀr vi ser tvÄ olika modeller med Core i5 processor(2,4GHz resp. 2,53GHz) samt en Core i7 2,66GHz modell. Storebror med 17-tums skÀrm fÄr samma valmöjligheter men skeppas standard med en Core i5 2,53GHz processor.

[Image Can Not Be Found]
- Klicka för högupplöst bild -

BÄde 15- och 17-tums modellerna anvÀnder sig av Intels egen HD grafikkrets men har Àven en GeForce GT 330M GPU som man genom NVIDIA Optimus kan vÀxla över till vid hög grafisk belastning.

Tack vare optimus och effektiv tillverkningsteknik menar Apple att deras flaggskepp fortfarande ska erbjuda en batteritid pÄ nÀrmare 8-9 timmar.

LÀs mer om de nya MacBook Pro modellerna pÄ Apples hemsida.

[Image Can Not Be Found]

Kamikazepilot
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 387
1246956
April 13, 2010 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Dyra, men man fÄr vad man betalar för....
Ska ha... 😉

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
1246964
April 13, 2010 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Fortfarande dualcore och dessutom lÀgre klockfrekvens sÄ nÄgon jÀtteskillnad Àr det ju inte i CPU styrka i alla fall.

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
1246982
April 13, 2010 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Kamikazepilot wrote: Dyra, men man fÄr vad man betalar för....
Ska ha... 😉

Ja, man fÄr Apple d.v.s. betalar för mÀrket.

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
1246985
April 13, 2010 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Oooh lite applebashande! Gött!

Jag tÀnker köpa en till frugan nu, hon anvÀnder en 12" powerbook. Jag hade velat se arrendale, men jag förstÄr varför de gjorde som de gjorde. Som jag har lÀst Àr det sÄ att det inte fick plats med en diskret grafikkrets pÄ 13"-moderkortet. Det finns inga styrkretsar till arrendale med ett sjysst inbyggt grafikkort. DÄ Àr alltsÄ valet
* Bra grafik + core 2 duo
* DÄlig (integerad pÄ arrendale) grafik + arrendale
Till senare uppdateringar hoppas jag att de slÀnger ut dvd-enheten och satsar pÄ bÄde och men det blev helt enkelt inte sÄ den hÀr gÄngen. Gissningsvis satsar dom pÄ en större uppdatering (mer batteri, slÀnga ut dvd-lÀsaren, diskret grafik, nytt skal) tillsammans med sandy bridge om ett Är.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1247005
April 14, 2010 - 7:51 am
sp_Permalink sp_Print

NH|Noddan wrote: Oooh lite applebashande! Gött!

Jag tÀnker köpa en till frugan nu, hon anvÀnder en 12" powerbook. Jag hade velat se arrendale, men jag förstÄr varför de gjorde som de gjorde. Som jag har lÀst Àr det sÄ att det inte fick plats med en diskret grafikkrets pÄ 13"-moderkortet. Det finns inga styrkretsar till arrendale med ett sjysst inbyggt grafikkort. DÄ Àr alltsÄ valet
* Bra grafik + core 2 duo
* DÄlig (integerad pÄ arrendale) grafik + arrendale
Till senare uppdateringar hoppas jag att de slÀnger ut dvd-enheten och satsar pÄ bÄde och men det blev helt enkelt inte sÄ den hÀr gÄngen. Gissningsvis satsar dom pÄ en större uppdatering (mer batteri, slÀnga ut dvd-lÀsaren, diskret grafik, nytt skal) tillsammans med sandy bridge om ett Är.

Sony fixade ju det i en 13" vaio. Core i7, geforce 330, dessutom 4st ssd i raid0 och kunde ÀndÄ hÄlla 1,46kg (och fullh-upplösning pÄ skÀrmen).
Fast man fÄr ju 2st MBP 13" för samma pris :p

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
1247006
April 14, 2010 - 7:54 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Sony fixade ju det i en 13" vaio. Core i7, geforce 330, dessutom 4st ssd i raid0 och kunde ÀndÄ hÄlla 1,46kg (och fullh-upplösning pÄ skÀrmen).
Fast man fÄr ju 2st MBP 13" för samma pris :p

Japp, jag skrev inte att det var omöjligt; bara att det inte fick plats i deras nuvarande mekanik.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 311
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL