Apples Intel iMac kostar 899$ att tillverka|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Apples Intel iMac kostar 899$ att tillverka
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 20, 2006 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Att Apple ofta brukar ha relativt goda marginaler på sina produkter är något de flesta är överrens om. Några som alltid verkar intresserade av att ta reda på exakt hur mycket de tjänar på sina produkter är företaget iSuppli. Man dissekerar Apples produkter, tar reda på vad komponenterna kostar och räknar ut vad hela produkten kostar att tillverka. Man har gjort det med Mac mini och diverse iPod-spelare, men nu är det den Intel-baserade iMacens tur. Komponent, tillverkning och testkostnader ska uppgå till 899$ enligt iSupplis undersökning vilket betyder att Apple har en vinstmarginal på runt 44% på sin nya Intel iMac. Det är i paritet med övriga produkter i Apples sortiment och den dyraste komponenten visar sig inte helt oväntat vara Intels nya Core Duo-processor för 265$.

:: Läs mer om iSupplis undersökning

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1005691
January 20, 2006 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja Apple tar ju alltid ett jävla överpris på sina produkter ...

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
Member Since:
October 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1005800
January 20, 2006 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där verkar ju väldigt saftigt men folk glömmer lätt kostander för t ex marknadsföring, support, fraktkostnader, design etc.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1005820
January 20, 2006 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Det där verkar ju väldigt saftigt men folk glömmer lätt kostander för t ex marknadsföring, support, fraktkostnader, design etc.

De säljer ju dessutom inte i sådana enorma mängder heller vilket gör att det måste finnas en viss marginal att gå på, men Apple är duktiga på att ta ut en säker sådan 😉

//Andreas

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
Member Since:
October 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1006144
January 21, 2006 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jag vill veta är vart man får tag på ett ATI X1600 för 30$

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1006405
January 22, 2006 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

iSupply är fel i min mening. Oavsett vad det är de dissikerar så glömmer de ständigt kostnader för R&D och i synnerhet, i det här fallet, mjukvara. iLife 06 medföljer, OSX medföljer naturligtvis och en drös med annan riktigt saftig programvara. Och sånt är dyrt.

Jag antar att Apple tar största delen av kakan själv, för några marginaler på deras produkter finns inte ur försäljningssynpunkt. Förövrigt är bolaget större än Dell så jag tror iMac säljer hyfsat bra.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1006574
January 22, 2006 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Tooobe wrote: Vad jag vill veta är vart man får tag på ett ATI X1600 för 30$

De kanske inte räknar med retailpriser? Du är medveten om att de köper fler än en och direkt av tillverkaren antar jag, brukar kunna ge rätt bra priser.

Vill man ha kvalitet och allt ihopsatt i ett snyggt paket får man betala för det, så är det bara 🙂

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
Member Since:
October 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1006594
January 22, 2006 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=Tooobe]Vad jag vill veta är vart man får tag på ett ATI X1600 för 30$

De kanske inte räknar med retailpriser? Du är medveten om att de köper fler än en och direkt av tillverkaren antar jag, brukar kunna ge rätt bra priser.

Vill man ha kvalitet och allt ihopsatt i ett snyggt paket får man betala för det, så är det bara 🙂

Självklart är jag medveten om det, men vad kostar den retail lixom? ~1300 spänn. Motsvarar väl priset 130$ i USA. Får dom det alltså för en fjärdedel av retailpriset? Schysst isf 🙂

Sen kom väl min lilla smula av ironi bort i mitt inlägg... Borde ha lagt till en 😉

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1006611
January 22, 2006 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Tooobe wrote: Självklart är jag medveten om det, men vad kostar den retail lixom? ~1300 spänn. Motsvarar väl priset 130$ i USA. Får dom det alltså för en fjärdedel av retailpriset? Schysst isf 🙂

Sen kom väl min lilla smula av ironi bort i mitt inlägg... Borde ha lagt till en 😉

Jag vet inte riktigt vad de menar ingår i grafikkortet. I en iMac är det ju fast monterat på moderkortet. Det är mycket möjligt att de menar att priset avser endast själva GPU:n - och att minne, kretsar för utmatning, själva kretskortet, kondensatorer, kylning med mera tillkommer utöver de $30 som nämns. Då låter priset inte alls lika orimligt.

BuNNy_
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
Member Since:
July 7, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1006754
January 23, 2006 - 12:35 am
sp_Permalink sp_Print

Som ett antal redan har sagt här, ni glömmer så mycket, utvecklig, marknadsföring, programmvaror, supportpersonal osv osv... Jag skulle tycka det var intressant om nån gjorde samma sak med en Dell, tror det skulle finnas ganska fin marginal där me om man räknade på samma sätt som här.

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
Member Since:
December 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1006891
January 23, 2006 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

njae, oem tillverkarna tjänar inte alls mycket, dom ligger väldigt på gränsen hela tiden.

Dator inköpen från dom har ökat kraftigt senaste tiden en +~11% eller liknande, medans vinsten en bara ~4%.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 41
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL