Apples Intel Mac dyker upp den 6 juni|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Apples Intel Mac dyker upp den 6 juni
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 8, 2005 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

Apple har velat få ut sina Intel-baserade Macs på marknaden så fort som möjligt och även om man väntat på Intels nästa generations processorarkitektur som ska lanseras i mitten på 2006 har det pratats om så tidig lansering so i januari 2006. Enligt nya uppgifter från Taiwan är det dock juni som gäller för Apples Intel Mac, närmare bestämt den 6 juni. Apple ska till en början ta in Intels plattform i sina instegsprodukter som Mac mini, iBook och iMac. Med andra ord verkar det som att toppmodellerna med Power Mac G5 i spetsen får vänta lite längre med att få "Intel inside". Själva tillkännagivningen av Apple Intel-Macs väntas dock ske den 9 january under Macworl 2006.

Källa: DigiTimes

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
988713
December 8, 2005 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

Har tänkt på en sak... Kommer man kunna köra win/linux på dessa nu då dem blir intel-baserade ?

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
988724
December 8, 2005 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Har tänkt på en sak... Kommer man kunna köra win/linux på dessa nu då dem blir intel-baserade ?

Troligtvis, att sälja datorer med orden "And it runs windows too" lär sälja en del. Ser inte varför apple skulle utesluta folk från att köra Windows när de har möjligheten att låta dem, har för mig att de tog något patent på att få allt att fungera fint tillsammans också för inte så länge sedan.

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
988734
December 8, 2005 - 11:03 am
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=Dry_Ice]Har tänkt på en sak... Kommer man kunna köra win/linux på dessa nu då dem blir intel-baserade ?

Troligtvis, att sälja datorer med orden "And it runs windows too" lär sälja en del. Ser inte varför apple skulle utesluta folk från att köra Windows när de har möjligheten att låta dem, har för mig att de tog något patent på att få allt att fungera fint tillsammans också för inte så länge sedan.

Fint fint 😀

Men ändå.. Om jag köper en mac ska jag inte köra xp/linux på den ^^ Men ändå 😀

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
Member Since:
November 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
988776
December 8, 2005 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tänker då göra tvärtom, längtar efter att få köra x86 versionen av MacOS X Tiger vid sidan om mitt XP/Gentoo. Om det går att få iordning det som jag vill kommer jag inte "behöva" köra Linux samtidigt. Dock är XP lite krav pg.a. spel och SolidWorks.

Jag har redan kört en del emulerat MacOS X på XP, men lyckades aldrig porta över det och köra native. Det ska gå, men är klurigt och saknar mycket hårdvarustöd.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
989233
December 9, 2005 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=Dry_Ice]Har tänkt på en sak... Kommer man kunna köra win/linux på dessa nu då dem blir intel-baserade ?

Troligtvis, att sälja datorer med orden "And it runs windows too" lär sälja en del. Ser inte varför apple skulle utesluta folk från att köra Windows när de har möjligheten att låta dem, har för mig att de tog något patent på att få allt att fungera fint tillsammans också för inte så länge sedan.

Det lilla som sagts från Apple-håll är samma sak som du säger, det ska gå att köra Windows på dem också. Fast inte att köra OS X på "vanliga" datorer (det kommer nog gå även om de säger att det inte ska gå, men då får man nog skaffa en något "inofficiell" inköpskälla och kanske inte riktigt följa standardinstallationstillvägagångssättet heller, för den delen).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 56
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL