April 17, 2005
Apple är förmodligen världsbäst på att sälja produkter med god marginal och deras iPad är inget undantag. När en analytiker på BroadPoint AmTech nu räknat fram kostnaden för de komponenter som används i varje iPad landar slutnotan på 290.50 USD för basmodellen i programmet, service kostnader inräknade. Samma produkt som Apple säljer för 499 USD i butik.
Marginalen ökar för varje modell i produktsortimentet där datortillverkaren tjänar allra mest på sin 32GB modell med 3G-stöd. Prislappen för denna modell lyder 729 USD vilket kan jämföras med Apples tillverkningskostnader på 332 USD. En marginal på sanslösa 55.1%.
Apple väntas få en genomsnittlig marginal på runt 50% för sin iPad familj och även om man då inte räknar in kostnader för marknadsföring och logistik. Men det landar trots detta på marginaler de flesta företag bara drömmer om.
Dyraste komponenten i Apples iPad är inte helt oväntat den 9,7-tum stora LCD-displayen som beräknas kosta 100 USD. Den intressanta Apple A4 processorn i sin tur kostar endast 15 USD.
[Image Can Not Be Found]
Apple gjorde stor sak av att man introducerade sin iPad vid en så pass låg prisnivå. Men även om prisnivån var oväntat låg för en Apple-produkt var marginalerna lika imponerande som vanligt och sätter tillverkaren i en bekväm position för eventuell priskrig.
Källa: ComputerWorld
Jag är tveksam till att man tagit fram kostnader för planering, utveckling osv så det är ju i sig inte helt korrekta siffror. Men jämfört med andra marginaluträkningar stämmer det nog rätt bra och visar att Apple har sanslöst mycket högre marginal än de flesta/alla? hemelektronikföretag.
Tekniknörd som gillar att träna.
June 19, 2002
Anton K wrote: Jag är tveksam till att man tagit fram kostnader för planering, utveckling osv så det är ju i sig inte helt korrekta siffror. Men jämfört med andra marginaluträkningar stämmer det nog rätt bra och visar att Apple har sanslöst mycket högre marginal än de flesta/alla? hemelektronikföretag.
Är det så konstigt med tanke på hur mycket utveckling dom sysslar med? Visst tusan har man högre marginaler på det hela taget, men det är nog inte många företag som har så stora utvecklingskostnader.
Hur många vanliga tillverkare (dell, acer, hp) lägger pengar på att utveckla egna processorer, operativsystem, batteri-och-unibodydesign? Nä, jag tycker att jämförelsen haltar rejält.
Du har helt rätt i sakfrågan att Apple förmodligen lägger mer pengar på utveckling. Men det är fortfarande såna enorma skillnader i marginaler att det inte går att bortse från. Samtidigt har Apple nog "hyfsade" kontrakt med de flesta komponenttillverkare också. Det är liksom inte bara antalet sålda komponenter som är intressant utan det är nästan lite status att få med sina komponenter i Apples maskiner, vilket för övrigt säger en hel del.
Jag skulle dock gärna sett en mer duell-aktig jämförelse mellan typ en Mac och motsvarande PC eller då en iPad motsvarande annan tablet. Där man går in lite mer på djupet.
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)