Är blod och slafs verkligen nödvändigt?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Är blod och slafs verkligen nödvändigt?
ProNine
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1630
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 20, 2002 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Den frågan ställer sig 3D Action Planet. Vi såg ju senast i Medal of Honor att det verkligen går att göra dataspel utan blod och framför allt shooters utan blod. Nu ställer man sig frågan vad blod och inälvor är bra för och om det som sagt verkligen är nödvändigt. Soldier of Fortune kanske rent utav var riktigt dåligt och kanske har alla moraltanter genom tiderna haft rätt angående spelvåldet. Läs den igående artikeln och tänk över hur viktigt blodet är för dig i ett spel. Är vi för våldsfixerade ?

xander
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
155818
March 20, 2002 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm jo man får sej allt en funderare, men endå på nått sätt .. jag menar man är ju uppväxt med super mario och turtles smile
"snygga" skador är ju alltid ett + behöver ju inte vara mkt blod för det..
men det är ju klart coolare ..
jag tycker CS har ganska normalt med blod .
inte så att det rinner av en knytnäve och inte så man misstolkar skottskador med mens 😛

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
155916
March 20, 2002 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Soldier of Fortune sög ju pga den dåliga handlingen. Egentligen var det bara det extrema våldet som drog upp spelet. Om den inte hade haft något blod eller människosplatter skulle de ju ha varit ett B spel vars namn alla hade glömt så här dags.

Tänk dig Medal Of honor, och med lite SoF effekter... typ att människor går sönder totalt om man kastar en granat på dom (som i verkligheten, eller iaf förlora några ben). Jag skulle se det som ett plus att man skulle kunna se hålet efter en kula i huvudet på en fiende medan han ligger och blöder på marken medan pölen blir större och större och mörkare och mörkare.

Marcus75
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 61
155951
March 20, 2002 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Frågan är väl hur många som skulle tycka det är befogat med massa blod och slamsor som spelförbättrare(?!?)om dom upplevt det i verkligheten?

Är det positivt att det finns personer som blivit så pass avtrubbade att dom tycker blod i mängder gör ett spel bättre?

Jag tycker att frågan går likna vid frågan om snygg grafik.

Ett spel för mig är spelkänsla och spelglädje. DET går inte, för mig, hand i hand med fantastiska grafiska effekter.
Lika lite som blodmängden påverkar samma kriterier.

MEN, ett spel kan vara bra trots att det innehåller både snygg grafik och hinkvis med blod. Är det senare egentligen är nödvändigt?

Inte enligt mig.

Mvh
Marcus Nordlund
http://www.spelforum.nu

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
155970
March 21, 2002 - 1:10 am
sp_Permalink sp_Print

som dom sa i artikeln innefattar ju ett realistiskt shootingspel en del blod... i krigscener i verkliga livet är det ju vanligt med blod. Kanske inte hinkvist men det är ingen frånvaro utav den.
Om man skjuter någon varsomhelst i kroppen tror jag inte att det blir ett grått "PUFF".
Medal of Honor tycker jag att det ligger i gränsen mellan realism och fantastiskt. Spelet är superbt och det jag vill påstå är att den hade varit bättre med lagom mycket blod i samma mängd som är vanligt i riktiga fall. Skulle ha ökat inlevelsen i omaha beach rejält.

Men blod är ju absolut inte avgörande.

[TDM]Thanotos
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 228
156072
March 21, 2002 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

Personligen tycker jag att Medal Of Honor är mer amerikansk krigspropaganda än ett vanligt "splatter"-spel. Samma sak är det ju med SOF etc. De hederliga döda-monster spelen som saknar realism och inte har något politiskt syfte är roligare tycker jag. Krigsspel överhuvudtaget tror jag kan avtrubba människor så att man tror att det "inte är så farligt" med riktiga krig.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
156122
March 21, 2002 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var ju ända anledningen att man lirade SOF... att det bara sprutade blod när man sprängde av huvudet... Men det får inte vara fööör mesigt... Typ som CS fast lite verkligare, typ att det rinner lite o grejjer..

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
156233
March 21, 2002 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan bara säga att jag föredrar MoH hur lätt som helst över vilket SoF spel som helst.
Mycket blod behövs definivt inte.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 83
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL