August 22, 2005
Har du någonsin funderat över hur ett modernt nätaggregat fungerar, eller varför det överhuvudtaget behövs i datorn? Då passar troligtvis dagens nyhet, idag står nämligen en förklarande artikel angående nätaggregat på menyn. Vi förklarar simpla begrepp som effektangivelser, och mer avancerade som PFC. Den som tror sig kunna det mesta hittar säkerligen någonting nytt, och nybörjaren finner förhoppningsvis de inledande sidorna lärorika.
"Det är inte helt självklart hur ett nätaggregat fungerar. Förr i tiden så var nätaggregat väldigt stora och klumpiga, feta transformatorer och kondensatorer lika stora som läskburkar. Tekniken har lyckligtvis gått framåt, och idag använder man en teknik som kallas för Switchning. Tekniken innebär att man ökar frekvensen på spänningen innan den konverteras till de spänningsnivåerna man vill ha."
[Image Can Not Be Found]
Läs artikeln här
January 18, 2003
Hmm, att 99% av fläktarna i nätagg ska vara temperaturstyrda kan ni ju glömma iaf, så är det bara inte, det procenttalet är _kraftigt_ överdrivet
EDIT:
"Ett kraftigt nätaggregat drar inte mer ström än ett klenare"
Nåt jag har fetmissat eller? Det är ju som att säga att en 7.2L V8 drar lika mycket bensin som typ en Nissan Micra (vilket ju endast är sant om ingen av bilarna rullar typ)
July 26, 2003
"De tre huvudspänningarna som ges ut av nätaggregatet konverteras till ännu fler spänningar på själva moderkortet"
Nu är det såhär att likspänning inte kan konverteras/tranformeras, bara växelspänning har denna förmåga.
"Delas upp till fler spänningar", är nog en bättre term.
July 26, 2003
matsansan wrote:
"Ett kraftigt nätaggregat drar inte mer ström än ett klenare"Nåt jag har fetmissat eller? Det är ju som att säga att en 7.2L V8 drar lika mycket bensin som typ en Nissan Micra (vilket ju endast är sant om ingen av bilarna rullar typ)
Om du kopplar in en 250-wattsbelastning på ett 300-wattsnätaggregat så drar det lika mycket som om det skulle vara ett 500-wattsaggregat.
Vart skulle annars den överflödiga energin ta vägen? Energi kan ju inte förstöras, bara omvandlas, som bekant.
July 26, 2003
matsansan wrote: [quote=Blekingen]Nu är det såhär att likspänning inte kan konverteras/tranformeras
Så vad gör då en DC/DC-omvandlare?
Jag vet faktiskt inte riktigt hur det fungerar, kan tänka mig att det är ett motstånd inkopplat som resulterar i ett spänningsfall över motståndet.
Får väl återkomma när vi läst så långt i elläran. 🙂
Men likspänning blir bara en elektromagnet om du försöker omvandla det genom att transformera det iallafall.
January 18, 2003
Blekingen wrote: [quote=matsansan] "Ett kraftigt nätaggregat drar inte mer ström än ett klenare"
Nåt jag har fetmissat eller? Det är ju som att säga att en 7.2L V8 drar lika mycket bensin som typ en Nissan Micra (vilket ju endast är sant om ingen av bilarna rullar typ)
Om du kopplar in en 250-wattsbelastning på ett 300-wattsnätaggregat så drar det lika mycket som om det skulle vara ett 500-wattsaggregat.
Vart skulle annars den överflödiga energin ta vägen? Energi kan ju inte förstöras, bara omvandlas, som bekant.
Det är iofs sant. Tänkte fullast nu jag 🙂
June 19, 2002
Blekingen wrote: "De tre huvudspänningarna som ges ut av nätaggregatet konverteras till ännu fler spänningar på själva moderkortet"
Nu är det såhär att likspänning inte kan konverteras/tranformeras, bara växelspänning har denna förmåga.
"Delas upp till fler spänningar", är nog en bättre term.
Om du läste om PWM så hade du fått reda på hur det gick till. Genom att slå av och på spänningen snabbt och sedan jämna ut det med en kondensator minskar man spänningen. Anlednigen till att jag skrev "konverteras" var för att det inte pekar på någon speciell teknik.
June 19, 2002
matsansan wrote: Hmm, att 99% av fläktarna i nätagg ska vara temperaturstyrda kan ni ju glömma iaf, så är det bara inte, det procenttalet är _kraftigt_ överdrivet
Finns det något nätaggregat idag som inte är har temperaturstyrda fläktar? Dessutom var det ingen exakt uträkning utan mest ett sätt att säga att i princip alla är det.
January 20, 2004
June 19, 2002
Inge Buller wrote: "För att starta ett nätaggregat utan att ha det inkopplat till en dator kan man koppla ihop den gröna sladden på huvudkontakten med en svart"
Ehh, hur funkar detta egentligen? Ska man koppla ihop eller bara sluta strömmen ett ögonblick?
Man måste koppla ihop de, räcker inte med en stöt.
January 20, 2004
June 19, 2002
Inge Buller wrote: OK, tack!
Hur funkar det när man slår på en komplett dator? Är inte det bara en strömstöt? När man stänger av datorn från mjukvara är det ju knappast någon strömbrytare som slås av, det ligger väl lite ström på hela tiden?
Nä jag gissar på att det är någon elektrisk komponent som slås av via ett mjukvarukommando bara.
När du slår på datorn så är det troligtvis en komponent som håller de kortslutna efter den första strömstöten.
1 Guest(s)