August 22, 2005
Alternativa kylningslösningar sprider sig snabbt bland dagens lite mer avancerade datoranvĂ€ndare. Vad som tidigare bara var för experter kan nu bli var mans egendom. I och med med att dessa andra kylningsmetoder börjar sprida sig sĂ„ kommer ni att kunna lĂ€sa en artikel per huvudsaklig kylningsmetod hĂ€r pĂ„ NordicHardware. Den första handlar om det mest grundlĂ€ggande tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€ttet, nĂ€mligen Luftkylning. Ăven fast de flesta vet vad det Ă€r sĂ„ tar artikeln upp lite teoretisk bakgrund som nĂ„gra kanske inte Ă€r bekanta med.
[Image Can Not Be Found]
"Det finns tvÄ begrepp som Àr viktiga att kunna för att förstÄ hur luftkylning fungerar och varför kylningar Àr designade som de Àr. De tvÄ begreppen Àr VÀrmekonduktivitet och VÀrmekapacitet. VÀrmekonduktivitet Àr ett mÄtt pÄ ett Àmnes termiska motstÄnd, eller hur bra Àmnet leder vÀrme. VÀrmekapacitet Àr ett mÄtt pÄ hur mycket vÀrme ett Àmne kan ta upp. VÀrmekapaciteten spelar egentligen ingen större roll, den bestÀmmer i det hÀr fallet bara hur lÄng tid det tar innan kylflÀnsen blir varm. Högre vÀrmekapacitet gör att det tar lÀngre tid innan den blir varm."
LÀs artikeln hÀr
March 20, 2003
DÄ [NH]Noddan av misstag tog bort mitt förra inlÀgg och förklarade hur fel jag hade gör jag ett nytt försök.
pÄ
http://www6.tomshardware.com/cpu/20030616/hydrocool200-01.html
finns en bra artikel som ingÄr i en vattenkylningsrec. dÀr de Àven tar upp vatten vs. luft för er som vill skaffa er mer Àn en uppfattning om hur det ligger till.
2 Guest(s)