August 22, 2005
För bara några dagar sedan publicerade vi en introduktion till luftkylning. Idag kommer fortsättningen, nämligen en introduktion till vattenkylning. Vattenkylning har blivit en trend som sprider sig snabbt bland avancerade användare, och förvirringen försvinner då färdiga paket börjar dyka upp bland produkterna. Artikeln tar huvudsakligen upp de olika delarna i ett vattenkylningssystem och hur de fungerar, men det är även lite saker man ska tänka på och lite teori. Lite läsgodis för den intresserade datoranvändaren.
[Image Can Not Be Found]
"Till luftkylning så behöver du bara en kylfläns och en fläkt, men när det gäller vattenkylning så behövs det flera delar. Först och främst så behöver du någonting som för över värmen ifrån processorn till vattnet, nämligen ett vattenblock. Vattenblocket har samma funktion som kylflänsen har, nämligen att vara övergången mellan kylmedium och värmekälla."
Läs artikeln här.
June 19, 2002
Smirnoff wrote: Fan vilken skön intro bild.. asgrav..
Glas leder ju värme/ström sååååååååååååå bra 😛 *skämt*Snygg recension, kunde inte ni har gjort en video för oss noobs hur man ska montera vattenkylning som de gjorde på THG, skulle var väldigt trevligt!
Hehe, jag orkade inte göra nåt seriöst så jag gick ut till köket med min kamera och ett gammalt videokort =)
Tja, det skulle vara trevligt med en sådan guide. Problemet är att jag inte har tillgång till någon videokamera, men jag kan göra ett tappert försök. Ska skriva upp det på min lista på "saker-att-göra" iallafall =)
April 23, 2003
[NH wrote: Noddan][quote=Grayfox]Nej nu börjar jag bli intreserad av vattenkylning nej aa hjälp.
P.S. Nice artikel.
Hehe, det är djävulens verk. Du känner hur lusten bara brinner inom dig och snart så sitter du där med ett sexigt kopparblock i näven =)
et är det som jag är rädd för.
March 5, 2002
Grayfox wrote: [quote=[NH]Noddan][quote=Grayfox]Nej nu börjar jag bli intreserad av vattenkylning nej aa hjälp.
P.S. Nice artikel.
Hehe, det är djävulens verk. Du känner hur lusten bara brinner inom dig och snart så sitter du där med ett sexigt kopparblock i näven =)
et är det som jag är rädd för.
:bgrin:
December 19, 2000
Najs jobbat noddan =)
En liten sak man skulle kunna tillägga är att ljudnivån går att pressa ner ganska rejält om man kör vattenkylt. Istället för att använda mindre och mer högfrekventa kylflänsar/fläktar till cpu, nordbrygga och grafikkort så kan man använda ett par större fläktar till radiatorn som snurrar med ett lägre varvantal och därför blir mindre störande.
May 27, 2002
Mycket bra skrivet Noddan 😀 Alltid lika roligt att läsa/se dina små alster 🙂
För alla Er som inte träffade Martin aka Noddan på DH2003 så ta chansen igen när vi kommer till DH2003 Winter så får Ni se på en mycet innovativ vattentankslösning som slog alla oss i crew med häppnad 😉
September 24, 2002
June 19, 2002
Razor_cut wrote: Tygonslang som ni säger e bland det bästa,, måste ni ju kunna säga var de finns å köpa...
Vore tacksam ifall någon visste....
Det enda stället som jag har sett det på är direkt ifrån DangerDen. Själv kör jag med silikon, jag tycker att tygon känns lite väl "sladdrigt"
June 28, 2001
Smirnoff wrote: Fan vilken skön intro bild.. asgrav..
Glas leder ju värme/ström sååååååååååååå bra 😛 *skämt*Snygg recension, kunde inte ni har gjort en video för oss noobs hur man ska montera vattenkylning som de gjorde på THG, skulle var väldigt trevligt!
true true, mkt ball
[Image Can Not Be Found] 😀
1 Guest(s)