April 17, 2005
Athlon 64 finns i alla dess hastigheter och prisklasser vilket är bra för alla konsumenter. Det är dock ypperligt för datorentusiaster då AMD mer eller mindre säljer samma processorkärna ställd i olika klockfrekvenser. Resultatet blir att skillnaderna mellan toppmodellerna och de riktiga budgetmodellerna bara ser stora ut på pappret. Är man villig att ge sig på överklockning finns det enormt mycket prestanda att hämta och för att inte tala om pengar att tjäna. Nyligen visade vi hur man på extremaste vis kan överklocka en processor som kostar 10 000 kronor till enorma hastigheter. Då hette testpiloten Athlon 64 FX-57 och kylningen vi använde var bland annat vatten och kompressorkylning. Denna gång är det en processor för drygt 1300 kronor som får svettas i form av Athlon 64 3000+. Baserad på den senaste 90nm Venice-kärnan och med en kraftig luftkylare har vi försökt ta reda på vad en budgetentusiast borde kunna uppnå för resultat.
"AMD har därför gjort ytterligare en ny kärna för sina Athlon 64 processorer. A64 Rev E aka Venice & San Diego. Vi har ju tidigare tittat på AMDs nya värsting FX-57 med San Diego kärnan. Nu ska vi titta på lillebror, en processor som är lite snällare mot plånboken. I det här testet ska vi se ur mycket man kan få ut ur AMDs billigaste A64, nämligen AMD Athlon 64 3000+."
January 9, 2004
Får väl tacka för alla positiva komentarer.
hade gärna vilja haft fler speltest men på grund av olika anledningar så har jag inget grafikkort för PCI-E och va därför tvungen att låna kompisens för det här testet och jag hade då inte tid att göra fler tester. Men om jag får skriva mer för NH så räkna med nogrannara tester och ingående analyser 😉
October 23, 2004
Kan instämma på att det var en väldigt bra och intressant artikel.
Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |
April 26, 2003
August 16, 2005
Bra skriven och väldigt aktuell artikel med tanke på att en Venice 3000+ inte kostar mycket och väldigt många borde ha råd att köpa ett billigt moderkort(asrock) och processor nu.
Jag såg liknande resultat med min Venice, "sweetspot" vid 2.5GHz men den gick lite varm då pga dålig luftcirkulation. Ska testa mer med cool&quiet aktiverat så processorn går kallare och fläkten på lågvarv vid normal surfning.
Kommer man se någon prestandaförlust i spel med cool&quit aktiverat?
Nu har jag dock inga minnen i burken så tester får vänta tills de kommer.
December 29, 2004
Venice har 1.4 som box vcore, sen är det inte konstigt att den klarar box speed på mycket lägre vcore med tanke på att 3800 är på 2.4 på samma vcore.
Sen borde du pröva iallafall pröva vad den klarar på 1.6-1.7, den skalade fortfarande bra där du slutade.
Hur hög spänning hadde du till minnet? och dom var väl aktivt kylda när du hadde över 3.3 volt?
och att SD har mer transistorer än VE är väl inge konstigt alls, den har ju dubbelt så mycket L2 cache, sen tycker jag att det är fel att kalla den FX57ans lillebror, 3700, 4000 och FX55 skulle man kunna kalla lillebröder med tanke på att dom är samma kärna bara att två är låsta.
Sen är det högs indivudelt hur högt din cpu klockar, men överlagt klockar VE och SD mycket bra.
Det skulle vara kul med en fortsättningsartikel med vatten och lite minusgrader
January 9, 2004
Ok då ska jag väl reda ut lite av de frågor som kommit upp.
Padda: Varför inga temperaturer? Ja det skulle jag kanske haft med. Men jag tycker inte att det blir helt rättvisande då fläkten snurrar olika fort beroende på hur varm CPUn blir. Över 1.6 så blir CPUn så pass varm att fläkten inte längre går på lägsta hastighet vid idle. Därför hamnade min "sweetsopt" spänning på 1,568V (enligt CPU Z. Det är mer i BIOS).
Hypnotoad: Av nån anledning så ser det ut som om standard Vcore är olika (??). På AMDs hemsida står det 1.35-1.40 V. Och det är för en 3000+ och inte hela familjen. När jag sätter min Vcore som Auto så får jag i alla fall 1.35V därför valde jag den.
Som jag skrev under öerklockningsdelen så provade jag upp den till 2700Mhz och då var dne inte stabil ens med 1,7V. Anledningen att jag inte tog med det i diagrammet (vilket jag antar att det var det du menade) det var för DFI kortet jag har kan inte ge spänningar över 1.55V om man inte använder Vid Special control. Detta ökar Vcoren med et procentuellt värde. Det är däför väldigt svårt att få exakta värden som 1.6 1,65 och 1,7. Och eftersm min sweetspot lade sig under 1,6V så beslutade jag att inte ha med det. Spänningen till minnet var 3.2V under hela testet då minnet låg på 200mhz vid stock hastigheter och på 197mhz vid överklockning. Detta för att se hur mycket bara processorn påvärkar resultat. Just nu kör jag 3.4V vid 233Mhz utan någon kylning alls till minenna (CPU kylaren gör ju lite). Men dom är bara småvarama. Inga problem.
Hehe ja det där med FX57ans lillebror kan väl diskteras. Men eftersom de tillhör samma familj så tyckte jag att man kunse skriva så 😉
Givetvis är det individuellt. Min CPU är lånt ifrån den bästa versionen men inte den sämsta heller. Men 2,5Ghz borde i princip alla 3000+ klara. Undantag finns ju alltid.
Tackar igen för alla komentarer. Detta är första gngen som jag skriver en så här omfattande artikel så jag vet att allt inte är perfekt. Men vartefter ni komentarer så lär man sig ju till nästa gång. Hoppas att jag får göra fler artiklar.
March 15, 2002
Helt ok. Min Winchester pallar bara 2,5 vilket gör att jag inte kan maxa mina minnen ens med 1,5-2-2-5 latency. En sånhär skulle jag kunna tänka mig. Vore intressant att veta hur högt de går.
December 29, 2004
Att man inte kan ställa in över 1.55 utan att använda procentökning är korekt, det är så på alla nya DFI, vad du kunde skriva var absoluta max på luft suicide och max pi stabil.
Sen visar cpu-z mindre än vad man ställde in i bios, men det beror på moderkortets voltmätare (som inte är specielt exakta) eller i programeringen.
Var cpun splitter ny och nå inbränd?
October 21, 2005
Vad händer om man ger processorn / minnerna mer volt? = Mer Ström? Varför har man inte bara tex vcore på 1,6 (standard 1,4) eller minnerna på 3,4 v (standard 2,6)
kom nu på att mer ström = mer värme
men det är väl bara bättre för processorn / minnerna att få mer ström ? eller vad händer om man kör på för mycket?
Gustav (GurkGager) har redan svarat på det mesta men jag tänkte bara flika in med en kommentar kring valet av kylning som du var inne på hypno toad.
Det finns flera anledningar till att vi inte tittat på andra kylsystem än luft. Bland annat för att det hade krävt en ny kyluppsättning men mest av allt för att de flesta som köper en 3000+ för att överklocka just sitter på luftkylning.
Vi ville inte göra en lika extrem artikel som Robert (Crotale) skrev om överklockning av FX-57 utan här var prio1 att ge en bra bild av vad man som "svenssonöverklockare" kan komma att uppnå med en 3000+ CPU. Det var detta vi valde att lägga tiden på.
Sedan vet man aldrig vad som kommer i senare artiklar, men vi funderar redan på liknande artikel för andra processorer som hade kunnat vara intressanta kandidater. 🙂
Sen vill jag också instämma med de övriga att Gustav gjort ett kanonjobb med artikeln, responsen vi/han fått är onekligen ett kvitto på att ni kommer få se fler liknande artiklar på NH i framtiden. 😉
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)