Artikel - Överklockning av Athlon 64 3000+ "Venice"|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Artikel - Överklockning av Athlon 64 3000+ "Venice"
Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
January 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
966876
October 21, 2005 - 12:19 pm
sp_Permalink sp_Print

hypno toad wrote: Att man inte kan ställa in över 1.55 utan att använda procentökning är korekt, det är så på alla nya DFI, vad du kunde skriva var absoluta max på luft suicide och max pi stabil.

Sen visar cpu-z mindre än vad man ställde in i bios, men det beror på moderkortets voltmätare (som inte är specielt exakta) eller i programeringen.

Var cpun splitter ny och nå inbränd?

Jag ska tänka på det till nästa. Det hela handlar ju om hur mycket tid man lägger ner också. Dessa tester som jag gjorde nu tog mig ungefär 3 dagar att genomföra. och fäör varje spänningsökning så är det ju ytterligare jobb så att säga. Men en max klock borde jag kunna få med i ev ny artikel.

Angående CPU-Z så vet jag faktiskt inte vilken spänning som är den rätta. Det som syns i diagrammet är vad jag ställde in i BIOS. CPU-Z visar lägre. Du kanske vet vilket som är det mer exakta?

Sist. CPUn var helt ny när jag började. Gjorde dock tre nätters inbränning av minnena vid 245Mhz HTT innan jag började. (som syns på stepping att den inte är spciellt gammal)

Friamannen
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 183
Member Since:
April 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
967031
October 21, 2005 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Padda och hypno toad, bröder? Sköna avatarer =P

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
Member Since:
October 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
967166
October 21, 2005 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.sweclockers.com/htm.....php?page=1

En bra recension av fläktar där 🙂 på en 3000+ venice :).

Big Typhoon är tyvärr inte med :(.

the_Avatar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 101
Member Since:
March 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
967280
October 22, 2005 - 10:10 am
sp_Permalink sp_Print

Ja de var en bra o välskriven artikel från en gammal it räv som greger är =D

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
Member Since:
December 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
967918
October 23, 2005 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Friamannen wrote: Padda och hypno toad, bröder? Sköna avatarer =P

nee, faktiskt inte det, har inte tänkt på det förut

Anton K wrote: Gustav (GurkGager) har redan svarat på det mesta men jag tänkte bara flika in med en kommentar kring valet av kylning som du var inne på hypno toad.

Det finns flera anledningar till att vi inte tittat på andra kylsystem än luft. Bland annat för att det hade krävt en ny kyluppsättning men mest av allt för att de flesta som köper en 3000+ för att överklocka just sitter på luftkylning.

Vi ville inte göra en lika extrem artikel som Robert (Crotale) skrev om överklockning av FX-57 utan här var prio1 att ge en bra bild av vad man som "svenssonöverklockare" kan komma att uppnå med en 3000+ CPU. Det var detta vi valde att lägga tiden på.

Sedan vet man aldrig vad som kommer i senare artiklar, men vi funderar redan på liknande artikel för andra processorer som hade kunnat vara intressanta kandidater.

Sen vill jag också instämma med de övriga att Gustav gjort ett kanonjobb med artikeln, responsen vi/han fått är onekligen ett kvitto på att ni kommer få se fler liknande artiklar på NH i framtiden.

Jag vet det, men det är alltid kul med minus grader 😛

Sen en sak som borde nämnas är att prossesorerna klockar väldigt individuelt, även fast dom flesta får samma som ni. Det är ointe säker att din A64 kommer klocka lika bra som den hära. Det hadde varit mer intressant med en artikel på A64 i stort, istället för en inriktad på en cpu och vad den klockar. Nog för att ni tog med ganska mycket om A64 generelt.

GurkGager wrote: Angående CPU-Z så vet jag faktiskt inte vilken spänning som är den rätta. Det som syns i diagrammet är vad jag ställde in i BIOS. CPU-Z visar lägre. Du kanske vet vilket som är det mer exakta?

tyvär nej, jag bara nämde det.

Måste bara nämna att det var en trevlig artikel.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
967931
October 23, 2005 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

hypno toad: Du har helt rätt i att det skiljer mycket från processor till processor även när det är samma modell. Det optimala är ju egentligen att testa ett flertal olika processorer av samma modell, men då blir det tyvärr ett betydligt knepigare projekt att genomföra. Sen är jag rätt övertygad om att detta ger en bra generell bild av hur en 3000+ Venice överklockar i dagsläget.

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
967951
October 23, 2005 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

först så vill jag säga att jag tycker att det var en bra artikel (osv...)

men jag hade gärna (kanske mycket begärt?) sett en jämförelse där 3000+ 3200+ och 3500+ jämfördes så att man ser hur mycket som egentligen skiljer dom åt, eller om man kanske bara kommer upp i en viss MHz (och därmed 3000+ är bästa valet?) men med 3 processorer så borde det ju bli ungefär 3 gånger så mycket att göra...

jag hade tänkt köpa en 3000 men efter att 3200 gått ner i pris så funderar jag på den eller 3500+ (fortfarande inte bestämt mig 😀 )

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
January 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
968266
October 24, 2005 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote:
men jag hade gärna (kanske mycket begärt?) sett en jämförelse där 3000+ 3200+ och 3500+ jämfördes så att man ser hur mycket som egentligen skiljer dom åt, eller om man kanske bara kommer upp i en viss MHz (och därmed 3000+ är bästa valet?) men med 3 processorer så borde det ju bli ungefär 3 gånger så mycket att göra...

Detta är, precis som du säger, lite knepigt. Först måste man få tag i samtliga modeller och det är inte det enklaste.

Sedan så skulle det ha tagit betydligt längre tid om man skulle hårdtesta tre stycken processorer. Och för det ssta så ger det inte en bättre bild. Precis som vi sa innan så klockar alla CPUer individuellt. Skillnaden en 3500+ ligger på 2,2Ghz och min Venice klarar denna hastigheten med orginal vcore. Det betyder att alla tre modellerna kör med precis samma kärna och det handlar då om vilket ex som är bäst. Kanske får ett dåligt 3500+ exemplar som bara klarar 2,4Ghz. Sammtidigt som man får ett super exemplar av 3000+ som tar 2,7Ghz på luft. Eller tvärtom.

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
968344
October 24, 2005 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

mm, jag har lagt ner timmar idag på att söka testresultat på alla 3 processorerna, 2.7GHz är en ganska så vanlig siffra för alla 3
men eftersom jag ska fortsätta köra med mitt relativt nyinköppta 9800Pro så ska jag ha ett Abit AV8 som är lite gammal och överklockningspotentialen är lite osäker har hört HTT 268MHz som max i något test och om det moderkortet jag får tag i är ett dåligt exemplar... jag vill inte riskera att hamna på för låg GHz i slutändan.

btw. är det någon somvet hur många dagar det tar innan man känner av prissänkningen på AMD's processorer i Svenska 'butiker' (dom skulle ju sänka idag)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 83
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL