Artikelserie: HDTV Del 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Artikelserie: HDTV Del 2
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 28, 2005 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

I vår första HDTV-artikel försökte vi definiera vad HDTV är och ge er lite bakgrundshistoria. I del två går vi in lite mer på praktiken och berättar vad som krävs av er utrustning för att visa HDTV, vilka format det lagras på.

Vi passar också på att göra en liten jämförelse av de två kommande formaten HD-DVD och Blu-ray.


[Image Can Not Be Found]


Klicka här för att läsa del två där vi bland annat berättar hur ni ser till att era apparater är HDTV-kapabla.

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 596
Member Since:
March 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
865199
March 28, 2005 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket bra skrivet.. längtar redan till nästa format som skulle ryma runt 200 gb :P.

Ps. Bra att nu släppte den andra delen så snabbt

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
865233
March 28, 2005 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Good writing!

Blu-ray für alle! Mer GB åt folket. Det var f.ö. en väldigt snygg bild på en projektor i artikeln. 😀

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
865244
March 28, 2005 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Good writing!

Blu-ray für alle! Mer GB åt folket. Det var f.ö. en väldigt snygg bild på en projektor i artikeln. 😀

Hehe personligen lutar jag mer mot HD-DVD:
Ute ett halvår tidigare.
Billigare hårdvara och media/filmer.
Full bakåtkompabilitet med vanlig DVD.
Större stöd från viktiga parter i filmbraschen.

Ska börja spara till en 5.25-drive och massa tillhörande filmer redan nu.
Matrix, BoB och LOTR i HD here I come! 😀

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
865298
March 28, 2005 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Oh! mer kvällslektyr!

EDIT: Inget om H.264-stödet?

//Andreas

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
865311
March 28, 2005 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Oh! mer kvällslektyr!

EDIT: Inget om H.264-stödet?

//Andreas

Jo jag har varit lite inkonsekvent på den punkten. Både VC-1 och H.264 är ju båda MPEG4-baserade så egentligen hade jag bara tänk benämna de båda som MPEG4 då det i praktiken inte är några jättestora skillnader.

Men men, jag får väl redigera artikeln lite. 🙂

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
865403
March 28, 2005 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Delph1]Oh! mer kvällslektyr!

EDIT: Inget om H.264-stödet?

//Andreas

Jo jag har varit lite inkonsekvent på den punkten. Både VC-1 och H.264 är ju båda MPEG4-baserade så egentligen hade jag bara tänk benämna de båda som MPEG4 då det i praktiken inte är några jättestora skillnader.

Men men, jag får väl redigera artikeln lite. 🙂

Det tackar vi för! 😀

//Andreas

Nizze
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
Member Since:
July 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
865464
March 28, 2005 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni glömde helt att nämna att SVT startar (test) HDTV sändningar i det digitala marknätet nu till sommaren. De flesta DVB - T kort klarar av att ta emot dessa sändingar.
-nisse

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
865482
March 29, 2005 - 1:08 am
sp_Permalink sp_Print

Min personliga tumregel är minst 1 meter per 10 tum. Så sitter man fyra meter från bilden är 40 tum minimigränsen för vad som krävs för att kunna uppleva fördelarna med HDTV fullt ut.

"minst 1 meter per 10 tum"

Då fattar jag det som att man ska sitta minst 4 meter från en 40" bildskärm.

"Så sitter man fyra meter från bilden är 40 tum minimigränsen"

Jag får inte ihop dem två meningarna 😛

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
865498
March 29, 2005 - 4:38 am
sp_Permalink sp_Print

Fan 4 meter är ju skitlångt från TVn, bye bye bio upplevelsen.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
865514
March 29, 2005 - 7:05 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Fan 4 meter är ju skitlångt från TVn, bye bye bio upplevelsen.

Jo men detta är också minimigränsen som sagt var.
Ett annat "optimal"-mått som i alla fall gäller vid projektoranvändande är ett avstånd 1.5-2x bildens storlek i bredd. Alltså sitter du med en 100" bild, (2.2m i bredd, inte diagonal ), ska du ha ett tittaravstånd på runt 3.3-4.4m.
Sen är dettta självklart en personlig grej. Men jag sitter runt 3.5m från en 90" bild och det känns helt okej, hade dock inte tackat nej till 10" till, om det hade fått plats, vid samma tittaravstånd.

Nätokraten
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
Member Since:
August 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
865705
March 29, 2005 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Det nämns att HDTV-mottagare och framtida HD-spelare kommer att ha HDCP inbyggt. Innebär det att man inte kommer kunna spela in HDTV-program i framtiden?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
865752
March 29, 2005 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Nätokraten wrote: Det nämns att HDTV-mottagare och framtida HD-spelare kommer att ha HDCP inbyggt. Innebär det att man inte kommer kunna spela in HDTV-program i framtiden?

Inte nödvändigtvis.

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
Member Since:
November 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
865780
March 29, 2005 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Berätta gärna i del3 om hur man åtnjuter HDTV i USA nu också, om det är möjligt. Om det finns möjlighet att få tag på någon källa i USA. Vilken utrustning dom har där, hur många tv-kanaler som sänds, ca. priser på HD-kompatibla spelare/tv-tuners(boxar)/plasma osv.
Det skulle vara inressant..

Annars, bra skrivet, kul läsning..

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
865787
March 29, 2005 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

jarlen wrote: Berätta gärna i del3 om hur man åtnjuter HDTV i USA nu också, om det är möjligt. Om det finns möjlighet att få tag på någon källa i USA. Vilken utrustning dom har där, hur många tv-kanaler som sänds, ca. priser på HD-kompatibla spelare/tv-tuners(boxar)/plasma osv.
Det skulle vara inressant..

Annars, bra skrivet, kul läsning..

Jag kommer inte att ta upp något om hur det ser ut i USA mer än det jag redan skrivit.

Artikeln handlar om HDTV i Sverige ju. 🙂

Nätokraten
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
Member Since:
August 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
865811
March 29, 2005 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Nätokraten]Det nämns att HDTV-mottagare och framtida HD-spelare kommer att ha HDCP inbyggt. Innebär det att man inte kommer kunna spela in HDTV-program i framtiden?

Inte nödvändigtvis.

Är du säker på det? Läste om att för att elektronic produkter ska få bara loggan "HD Ready", måste HDCP vara inbyggt. Gäller allt i från HDTV-mottagare till DVD-Spelare. När man läser en sammanfattning om HDTV på länken: http://www.nsab.se näms det att HDTV-sändningar är inspelningsskyddade.

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
Member Since:
November 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
865815
March 29, 2005 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=jarlen]Berätta gärna i del3 om hur man åtnjuter HDTV i USA nu också, om det är möjligt. Om det finns möjlighet att få tag på någon källa i USA. Vilken utrustning dom har där, hur många tv-kanaler som sänds, ca. priser på HD-kompatibla spelare/tv-tuners(boxar)/plasma osv.
Det skulle vara inressant..

Annars, bra skrivet, kul läsning..

Jag kommer inte att ta upp något om hur det ser ut i USA mer än det jag redan skrivit.

Artikeln handlar om HDTV i Sverige ju. 🙂

Okej,, ska ut o googla lite nudå..

🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
865819
March 29, 2005 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Nätokraten wrote: [quote=UndaC][quote=Nätokraten]Det nämns att HDTV-mottagare och framtida HD-spelare kommer att ha HDCP inbyggt. Innebär det att man inte kommer kunna spela in HDTV-program i framtiden?

Inte nödvändigtvis.

Är du säker på det? Läste om att för att elektronic produkter ska få bara loggan "HD Ready", måste HDCP vara inbyggt. Gäller allt i från HDTV-mottagare till DVD-Spelare. När man läser en sammanfattning om HDTV på länken: http://www.nsab.se näms det att HDTV-sändningar är inspelningsskyddade.

Saker kan klara "HD Ready" utan att ha HD Ready-logon. 😉
I USA är många sändningar "skyddade" men de går att spela in ändå beroende på vad man har för utrustning.

Jag hittar ingen på sidan om inspelningsskydd, dock om kopieringsskydd vilket inte är samma sak. Tänk DRM.

Nätokraten
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
Member Since:
August 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
865894
March 30, 2005 - 4:43 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Saker kan klara "HD Ready" utan att ha HD Ready-logon. 😉
I USA är många sändningar "skyddade" men de går att spela in ändå beroende på vad man har för utrustning.

Jag hittar ingen på sidan om inspelningsskydd, dock om kopieringsskydd vilket inte är samma sak. Tänk DRM.

Men blir inte inspelning av teveprogram och film nästan samma som att kopiera en köpfilm? Eftersom HDTV-mottagare kopplas via HDMI till teven, varav båda är förskedda med HDCP. Är inte inspelningsmöjligheten i praktiken eliminerad?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
865978
March 30, 2005 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

Nätokraten wrote: [quote=UndaC]Saker kan klara "HD Ready" utan att ha HD Ready-logon. 😉
I USA är många sändningar "skyddade" men de går att spela in ändå beroende på vad man har för utrustning.

Jag hittar ingen på sidan om inspelningsskydd, dock om kopieringsskydd vilket inte är samma sak. Tänk DRM.

Men blir inte inspelning av teveprogram och film nästan samma som att kopiera en köpfilm? Eftersom HDTV-mottagare kopplas via HDMI till teven, varav båda är förskedda med HDCP. Är inte inspelningsmöjligheten i praktiken eliminerad?

Före sändaren och efter mottagaren så är inte signalen krypterad och då kan man göra vad man vill med den. Säkerligen finns det reglerat inom HDCP-licensen men som bekant finns det lösningar på det mesta.
Sen kan man säkert göra undantag så länge man DRM-skyddar materialet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 49
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL