August 22, 2005
Vi har kommit fram till den fjärde och sista delen i vår HDTV-artikelserie. I del fyra talar vi lite om högdefinitionsljud och så avsätter vi en hel del sidor till att svara på läsarnas frågor.
Läs den sista delen i serien där vi förhoppningsvis reder ut de kvarvarande oklarheterna kring HDTV.
August 1, 2001
Varför undrar ni varför det inte finns 7.1 ljud/filmer? Det finns _EJ_ någon dekoder för 7.1 ljud! det finns bara 6.1 diskreta kanaler ...
däremot har vissa recivrar stöd fler 2 bakkanaler fast dessa båda har inte varsin ljudkanal ... de benämns felaktigt 7.1 ... för att lura konsumenter som tror att större/högre siffror är bättre ....
November 29, 2001
Ondjultomte wrote: Varför undrar ni varför det inte finns 7.1 ljud/filmer? Det finns _EJ_ någon dekoder för 7.1 ljud! det finns bara 6.1 diskreta kanaler ...
däremot har vissa recivrar stöd fler 2 bakkanaler fast dessa båda har inte varsin ljudkanal ... de benämns felaktigt 7.1 ... för att lura konsumenter som tror att större/högre siffror är bättre ....
huh?
det jag "undrar" i artikeln är varför det inte finns WMA-HD filmer med 7.1-ljud. det har inget med dekodrar att göra eftersom de tar ut det analogt och visst finns det stärkare med analoga åtta diskreta lågnivåingångar
dessutom är formatet tänkt att spelas på datorer och till datorer finns det definitivt aktiva högtalarpaket med åtta diskreta kanaler 🙂
och givetvis så kommer det stärkare runt årsskiftet med stöd för mer än 7.1 diskreta kanaler när HD-DVD och Blu-ray lanseras
April 8, 2003
Inte har väl Xbox stöd för multikanalsljud i realtid? Mig veterligen finns det inga analoga 5.1-utgångar på konsolen, än mindre en DD-encoder.
I övrigt tycker jag artikelserien varit lärorik. Du pratade inte mycket om h.264 och Apples satsning på formatet i QuickTime 7, så där fanns det lite mer att önska.
November 29, 2001
Twin_Pixel wrote: Inte har väl Xbox stöd för multikanalsljud i realtid? Mig veterligen finns det inga analoga 5.1-utgångar på konsolen, än mindre en DD-encoder.
I övrigt tycker jag artikelserien varit lärorik. Du pratade inte mycket om h.264 och Apples satsning på formatet i QuickTime 7, så där fanns det lite mer att önska.
Visst har Xbox en DDL-encoder, det är ju samma teknik som nForce2's omtalade Soundstorm bygger på. 🙂
Angående de olika formaten så nej, jag berättade inte mycket. Att det blev lite mer om WMV-HD beror helt enkelt på att det finns massa material i detta format redan.
April 8, 2003
UndaC wrote: [quote=Twin_Pixel]Inte har väl Xbox stöd för multikanalsljud i realtid? Mig veterligen finns det inga analoga 5.1-utgångar på konsolen, än mindre en DD-encoder.
Visst har Xbox en DDL-encoder, det är ju samma teknik som nForce2's omtalade Soundstorm bygger på. 🙂
Angående de olika formaten så nej, jag berättade inte mycket. Att det blev lite mer om WMV-HD beror helt enkelt på att det finns massa material i detta format redan.
Ah, där ser man. Då blev Xbox:en bra mycket mer intressant. Synd att den är så satans ful. 😉
PS2 skryter med sina DTS/DD-logotyper, men till och med en vanlig CD-spelare med digitalutgång klarar ju de formaten...
November 29, 2001
Twin_Pixel wrote:
PS2 skryter med sina DTS/DD-logotyper, men till och med en vanlig CD-spelare med digitalutgång klarar ju de formaten...
Vilka CD-spelare talar du nu om? De flesta spelare spelar inte upp DD/DTS över digitalutgången. Bara för att det finsn en digitalutgång betyder det inte att man kan mata ut vad som helst över den.
Finns DVD-spelare som inte kan mata ut DTS digitalt, finns digitalboxar som bara kan mata ut PCM, TV-kort som också bara matar ut PCM osv.
PS2 har ingen realtidsencoding så de kan inte positionera ljud, dock är det en del spel som använder DD5.1 i cutscenes eller som ambient soundtracks i själva spelen.
April 8, 2003
UndaC wrote: [quote=Twin_Pixel] PS2 skryter med sina DTS/DD-logotyper, men till och med en vanlig CD-spelare med digitalutgång klarar ju de formaten...
Vilka CD-spelare talar du nu om? De flesta spelare spelar inte upp DD/DTS över digitalutgången. Bara för att det finsn en digitalutgång betyder det inte att man kan mata ut vad som helst över den.
så bara matar ut PCM osv.
PS2 har ingen realtidsencoding så de kan inte positionera ljud, dock är det en del spel som använder DD5.1 i cutscenes eller som ambient soundtracks i själva spelen.
Exempelvis den spelare jag hade, Sony CDP-XE530 tror jag den hette, lirade DTS utmärkt genom toslink. CD-spelare spottar ut vad som helst och man behöver en DTS-dekoder i receivern för att få ut annat än brus, förstås.
Den lite annorlunda multikanalsupplevelsen var ett experiment från SR där de laddat upp wav-filer i multikanal på sin hemsida. Brända på en CD-R funkade det utmärkt. Man kopplar ju förbi D/A-omvandlaren i CD-spelaren så bara själva läsningen äger rum där.
http://www.sr.se/multikanal/index.stm
Precis som PS2:an så trodde jag att Xbox inte heller hade något annat än passthrough för multikanal.
November 29, 2001
Twin_Pixel wrote:
Exempelvis den spelare jag hade, Sony CDP-XE530 tror jag den hette, lirade DTS utmärkt genom toslink. CD-spelare spottar ut vad som helst och man behöver en DTS-dekoder i receivern för att få ut annat än brus, förstås.Den lite annorlunda multikanalsupplevelsen var ett experiment från SR där de laddat upp wav-filer i multikanal på sin hemsida. Brända på en CD-R funkade det utmärkt. Man kopplar ju förbi D/A-omvandlaren i CD-spelaren så bara själva läsningen äger rum där.
http://www.sr.se/multikanal/index.stm
Jo jag är medveten om hur tekniken fungerar, menade bara att inte alla spelare klarar det (DTS passthrough dvs.). 🙂
2 Guest(s)