Artikelserie: HDTV Del 4|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Artikelserie: HDTV Del 4
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 2, 2005 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har kommit fram till den fjärde och sista delen i vår HDTV-artikelserie. I del fyra talar vi lite om högdefinitionsljud och så avsätter vi en hel del sidor till att svara på läsarnas frågor.


[Image Can Not Be Found]


Läs den sista delen i serien där vi förhoppningsvis reder ut de kvarvarande oklarheterna kring HDTV.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
867818
April 2, 2005 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Yeay, sista delen :corn:

//Andreas

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
867821
April 2, 2005 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Så, nu när artiklarna är slut är det väll bara att börja vänta på "The real deal" 🙂

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
867894
April 2, 2005 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför undrar ni varför det inte finns 7.1 ljud/filmer? Det finns _EJ_ någon dekoder för 7.1 ljud! det finns bara 6.1 diskreta kanaler ...

däremot har vissa recivrar stöd fler 2 bakkanaler fast dessa båda har inte varsin ljudkanal ... de benämns felaktigt 7.1 ... för att lura konsumenter som tror att större/högre siffror är bättre ....

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
Member Since:
May 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
867961
April 3, 2005 - 2:55 am
sp_Permalink sp_Print

åhnej! skall precis dra till jobbet! aja, får väl läsa sen när jag kommer hem istället. Blir trevligt 🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
867988
April 3, 2005 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

Ondjultomte wrote: Varför undrar ni varför det inte finns 7.1 ljud/filmer? Det finns _EJ_ någon dekoder för 7.1 ljud! det finns bara 6.1 diskreta kanaler ...

däremot har vissa recivrar stöd fler 2 bakkanaler fast dessa båda har inte varsin ljudkanal ... de benämns felaktigt 7.1 ... för att lura konsumenter som tror att större/högre siffror är bättre ....

huh?
det jag "undrar" i artikeln är varför det inte finns WMA-HD filmer med 7.1-ljud. det har inget med dekodrar att göra eftersom de tar ut det analogt och visst finns det stärkare med analoga åtta diskreta lågnivåingångar

dessutom är formatet tänkt att spelas på datorer och till datorer finns det definitivt aktiva högtalarpaket med åtta diskreta kanaler 🙂

och givetvis så kommer det stärkare runt årsskiftet med stöd för mer än 7.1 diskreta kanaler när HD-DVD och Blu-ray lanseras

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
868204
April 3, 2005 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

En analog kanal tar 40 mbps 😮 😮

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
868287
April 3, 2005 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Shit va jag har att läsa nu... (inte läst nån del nämligen).
Ska bli jäkligt intressant!

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876278
April 20, 2005 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte har väl Xbox stöd för multikanalsljud i realtid? Mig veterligen finns det inga analoga 5.1-utgångar på konsolen, än mindre en DD-encoder.

I övrigt tycker jag artikelserien varit lärorik. Du pratade inte mycket om h.264 och Apples satsning på formatet i QuickTime 7, så där fanns det lite mer att önska.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
876282
April 20, 2005 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote: Inte har väl Xbox stöd för multikanalsljud i realtid? Mig veterligen finns det inga analoga 5.1-utgångar på konsolen, än mindre en DD-encoder.

I övrigt tycker jag artikelserien varit lärorik. Du pratade inte mycket om h.264 och Apples satsning på formatet i QuickTime 7, så där fanns det lite mer att önska.

Visst har Xbox en DDL-encoder, det är ju samma teknik som nForce2's omtalade Soundstorm bygger på. 🙂

Angående de olika formaten så nej, jag berättade inte mycket. Att det blev lite mer om WMV-HD beror helt enkelt på att det finns massa material i detta format redan.

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876296
April 20, 2005 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Twin_Pixel]Inte har väl Xbox stöd för multikanalsljud i realtid? Mig veterligen finns det inga analoga 5.1-utgångar på konsolen, än mindre en DD-encoder.

I övrigt tycker jag artikelserien varit lärorik. Du pratade inte mycket om h.264 och Apples satsning på formatet i QuickTime 7, så där fanns det lite mer att önska.

Visst har Xbox en DDL-encoder, det är ju samma teknik som nForce2's omtalade Soundstorm bygger på. 🙂

Angående de olika formaten så nej, jag berättade inte mycket. Att det blev lite mer om WMV-HD beror helt enkelt på att det finns massa material i detta format redan.

Ah, där ser man. Då blev Xbox:en bra mycket mer intressant. Synd att den är så satans ful. 😉

PS2 skryter med sina DTS/DD-logotyper, men till och med en vanlig CD-spelare med digitalutgång klarar ju de formaten... embarassed

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
876300
April 20, 2005 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote:
PS2 skryter med sina DTS/DD-logotyper, men till och med en vanlig CD-spelare med digitalutgång klarar ju de formaten... embarassed

Vilka CD-spelare talar du nu om? De flesta spelare spelar inte upp DD/DTS över digitalutgången. Bara för att det finsn en digitalutgång betyder det inte att man kan mata ut vad som helst över den.

Finns DVD-spelare som inte kan mata ut DTS digitalt, finns digitalboxar som bara kan mata ut PCM, TV-kort som också bara matar ut PCM osv.

PS2 har ingen realtidsencoding så de kan inte positionera ljud, dock är det en del spel som använder DD5.1 i cutscenes eller som ambient soundtracks i själva spelen.

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876356
April 20, 2005 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Twin_Pixel] PS2 skryter med sina DTS/DD-logotyper, men till och med en vanlig CD-spelare med digitalutgång klarar ju de formaten... embarassed

Vilka CD-spelare talar du nu om? De flesta spelare spelar inte upp DD/DTS över digitalutgången. Bara för att det finsn en digitalutgång betyder det inte att man kan mata ut vad som helst över den.
så bara matar ut PCM osv.

PS2 har ingen realtidsencoding så de kan inte positionera ljud, dock är det en del spel som använder DD5.1 i cutscenes eller som ambient soundtracks i själva spelen.

Exempelvis den spelare jag hade, Sony CDP-XE530 tror jag den hette, lirade DTS utmärkt genom toslink. CD-spelare spottar ut vad som helst och man behöver en DTS-dekoder i receivern för att få ut annat än brus, förstås.

Den lite annorlunda multikanalsupplevelsen var ett experiment från SR där de laddat upp wav-filer i multikanal på sin hemsida. Brända på en CD-R funkade det utmärkt. Man kopplar ju förbi D/A-omvandlaren i CD-spelaren så bara själva läsningen äger rum där.
http://www.sr.se/multikanal/index.stm

Precis som PS2:an så trodde jag att Xbox inte heller hade något annat än passthrough för multikanal.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
876398
April 20, 2005 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote:
Exempelvis den spelare jag hade, Sony CDP-XE530 tror jag den hette, lirade DTS utmärkt genom toslink. CD-spelare spottar ut vad som helst och man behöver en DTS-dekoder i receivern för att få ut annat än brus, förstås.

Den lite annorlunda multikanalsupplevelsen var ett experiment från SR där de laddat upp wav-filer i multikanal på sin hemsida. Brända på en CD-R funkade det utmärkt. Man kopplar ju förbi D/A-omvandlaren i CD-spelaren så bara själva läsningen äger rum där.
http://www.sr.se/multikanal/index.stm

Jo jag är medveten om hur tekniken fungerar, menade bara att inte alla spelare klarar det (DTS passthrough dvs.). 🙂

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876403
April 20, 2005 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Jo jag är medveten om hur tekniken fungerar, menade bara att inte alla spelare klarar det (DTS passthrough dvs.). 🙂

Nej, jag blev lite förvånad och lycklig när jag provade med gott resultat. Det var för längesedan då jag fortfarande satt med SB Live! 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 46
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL