August 22, 2005
Den danska tillverkaren Asetek är kända för sina väldesignade kylningslösningar för datorsystem. Till skillnad mot de flesta kylartillverkare började Asetek inte med vanliga kylflänsar eller andra luftkylningslösningar. Istället har företaget redan från start inriktat sig på avancerade kyllösningar med deras kompressorkylare VapoChill i spetsen.
Asetek har nu utökat sin VapoChill-aresenal med ett nytt flaggskepp, VapoChill LightSpeed , som även är företagets första ”standalone” modell av VapoChill.
Enheten kan ses som en direkt attack mot Nventivs Mach II-kylare som under det senaste året varit ansedd som den kraftfullaste kompressorlösningen för kommersiellt bruk. Även om Nventiv haft en del kvalitetsproblem med deras Mach II-enhet, vilket vi personligen upplevt vid fleratalet tillfällen, är det alltid en fjäder i hatten att ha den kraftfullaste lösningen på marknaden.
Nu har Asetek bestämt sig för att ta över prestandakronan inom denna prestigefyllda marknad och enligt dem själva är det inte bara enhetens kylprestanda som är intressant.
” The NEW VapoChill LightSpeed ™ represents not only the most powerful CPU cooling system commercially available – its superiority extends to control features, upgrade flexibility, CPU-mounting mechanism, CPU support, emergency shut down features and, especially, LOWEST TEMPERATURES & MOST BANG FOR THE BUCK!”
[Image Can Not Be Found]
De tekniska specifikationerna ser mycket imponerande ut där Asetek utlovar en kylningsprestanda utöver allt annat vi hittills sett på kommersiella kompressorkylare. Vid 240W belastning ska enheten kunna hålla en temperatur på -25,5° C. Som kylmedie använder sig LS-enheten av R507, för dem som undrar. Det kan jämföras med Nventiv Mach II som är specificerad att klara en belastning på 200W vid ospecificerad temperatur.
Vi kommer att försöka få in mer information om det nylanserade Asetek VapoChill LightSpeed systemet och siktar även på att ta in en enhet för närmare undersökning i testlabbet. Men till dess kan man hitta mer information på Aseteks hemsida.
March 20, 2003
~6900 på http://www.overclockers.se
October 15, 2001
mycket likt ja.. lite trisst av asetek.. men vad ska man göra.. det är ändå det effektivaste sättet att bygga en addon-phase-change pryl.
Får se vad nVentiv´s nya ser ut och fungerar.. den ska tydligen titta fram innom kort.. men det sägs så mycket, vi får se vad som händer. Hur som helst vill jag se tester.nu
December 27, 2003
Jag förstår inte varför dom skall trilskas med att bygga maskiner som presterar hälften av det dom kan bygga för samma pengar i byggkostnad.
"enheten kunna hålla en temperatur på -25,5°"
att plocka ut -50 är för dom inget problem.
Men å andra sidan, självklart kan dom inte bygga värst med en gång. Då kan man ju inte sälja samma sak 3 gånger... Irriterande, med fakta...
July 9, 2003
Smirnoff skrev:
Har alltid undrar en sak med kompressor kylare till datorer, börjar dom brumma lite då och då? Precis som ett vanligt kylskåp?
Har själv en nVentiv MACH II, låter så lite att man inte tänker på det. Brummar endast vid uppstarten (ca. 35 dB) fram tills dess att datorn kommer igång, sedan låter den nästan inget.
Kör själv en P4 Northwood 3.0Ghz@~4.3Ghz (går inte att komma högre än så för då nollställs hastigheten och datorn börjar räkna om från 1Mhz och uppåt)
Temperaturerna som jag får (SpeedFan):
Idle = -30 C
Fulload = -18 C
P4 3.0@4.3Ghz | 2x512 OCZ DualDDR PC400 Platinum EL @ 2-2-3-5 | FSB 287x15 = 1305 FSB | Asus P4C800-E Deluxe | ATI Radeon 9800XT | Prometeia Mach II - Lian-Li case | Lian-Li Chassi PC65 USB | 2 X 120GB Maxtor Diamond 8Mb SATA@RAID0 | LG DVD-Brännare GSA-4040B | Lite-On CD-Brännare 52X-32X52X | Nec MultiSync 1860NX - 18" TFT | ALtec Lansing ADA885 THX | Zalman ZM80C-HeatPipe VGA Cooler + ZM OP1 |
August 16, 2002
vattumannen wrote:
Smirnoff skrev:
Har alltid undrar en sak med kompressor kylare till datorer, börjar dom brumma lite då och då? Precis som ett vanligt kylskåp?Har själv en nVentiv MACH II, låter så lite att man inte tänker på det. Brummar endast vid uppstarten (ca. 35 dB) fram tills dess att datorn kommer igång, sedan låter den nästan inget.
Kör själv en P4 Northwood 3.0Ghz@~4.3Ghz (går inte att komma högre än så för då nollställs hastigheten och datorn börjar räkna om från 1Mhz och uppåt)
Temperaturerna som jag får (SpeedFan):
mannen du vet väl att det bara är windows som börjar räkna om från noll va? checka med WCPUID eller nåt så ser du den rätta hastigheten... bara o klocka på!
October 15, 2001
dom låter inte så mycket.. min låda står hemma utan plåtar så den låter lite mer.. men när plåtarna e på så låter den som sagt runt 35dBa.. själva enheten.. sen har vi resten av datorn.. men man får som sagt se den som en processor"fläkt" som har en 120mm fläkt som låter just 35dBa.. ni som hört 120mm vet att det inte låter lika illa/mycket som motsvarande 80mm 35dBa.
Vill se tester på den.. måste säga att jag e lite smått skeptisk.. kan nog vara pga den dåliga reklamen till dom som har är mer insatta i phase-change. Ska nog skicka ett mail och fråga vad som finns i lådan.
October 6, 2003
ZejtaN wrote: Jag förstår inte varför dom skall trilskas med att bygga maskiner som presterar hälften av det dom kan bygga för samma pengar i byggkostnad.
Men å andra sidan, självklart kan dom inte bygga värst med en gång. Då kan man ju inte sälja samma sak 3 gånger... Irriterande, med fakta...
Då frågar jag nu, vad gör d-50 och -25 för skillnad? Du lär inte behöva mer än -10 när du klockar ändå, så.
October 15, 2001
Komp temp på -25c vid 240W och strax under -10 på CPU vid 240W.. det är inte illa det..
http://www.asetek.com/filarkiv.....rmance.gif
och om man läser på sidan så skriver de att den håller -48 vid 0W.
Sen hur de har gjort testet kan man börja undra..
Vi får se när testerna kommer ut.
Sen vad det gör för skillnad på -50 och -25 borde väll inte vara så svårt att fatta.. det är stor skillnad när det är +50c och +75c på en processor. Samma sak.
December 27, 2003
BearznaiL wrote: [quote=ZejtaN]Jag förstår inte varför dom skall trilskas med att bygga maskiner som presterar hälften av det dom kan bygga för samma pengar i byggkostnad.
Då frågar jag nu, vad gör d-50 och -25 för skillnad? Du lär inte behöva mer än -10 när du klockar ändå, så.
Ja du min lille vänn ( bara lite sarkasm i rösten där )
Om det inte hadde gjort nån skillnad med -50 eller -25, så tror jag inte dom som skickat sina på R507 Modd till mig hadde gjort det.
Resten får du räkna ut själv.
2 Guest(s)