August 22, 2005
Aseteks senaste alster är ett vattenkylningskit som går under namnet WaterChill KT03-L20 och är enligt tillverkaren en "entry-level kit". Helt enkelt ett kit för den som vill prova på vattenkylning och som inte kräver det allra värsta utan istället vill komma undan med ett bra pris.
Asetek trycker dock på att det inte tummats på kvaliten när man valt komponenter. Även om det inte är de värsta komponenterna som erbjuds i paketet, av förklarliga skäl, ska prestandan vara fullgod för de allra flesta. Speciellt då kitet primärt riktas mot lite mindre erfarna konsumenter.
Något vi inte betvivlar då komponenterna i kitet är välkända modeller.
Det nya WaterChill-kitet består primärt av ett WaterChill CPU-vattenblock, Black Ice Pro radiator och en Hydor vattenpump (700 l/h). Utöver detta finns allt man ska behöva för att komma igång, t.o.m kylpasta och vattenslang.
Kitet fungerar på alla de stora processorplattformarna i dagsläget, Socket A, Socket 754/940 och Socket 478.
Riktpriset på kitet är 86 euro enligt Aseteks hemsida och det är runt 770 SEK i dagsläget. Ett mycket intressant pris för ett komplett vattenkylningskit måste vi erkänna. Det finns kylflänskombinationer som går på liknande summor och tittar vi på prestanda/ljudnivå är ett vattenkylningskit i denna klass ett klart bättre val.
[Image Can Not Be Found]
Detta är enligt oss en klar indikation var vattenkylningsmarknaden är på väg, den har blivit mer accepterad genom åren och ser bara ut att bredda och förstärka sin position.
För er som är intresserade av lite tyngre vattenkylningskit kan vi tipsa om en mycket intressant recension på NH inom en snar framtid. Där vi bland annat tittar närmare på ett av Aseteks high-end vattenkylningskit, det kommer garanterat att bli intressant läsning.
Tills dess kan ni läsa mer om Asetek WaterChill KT03-L20.
September 1, 2002
Verkar inte vara nån tank.
Att endast kyla CPU:n med vatten känns lite tråkigt då man ändå måste stå ut med grafikkortsfläktens surrande. Ska man ha vattenkylning bör man kyla alla komponenter med nuvarande aktiv kylning. OK, nätagget är väl lite klurigt att vattenkyla, men grafikkort, NB och CPU tycker jag skall vara med.
Det är ett "slutet system" där man inte använder sig av tank. Man fyller systemet genom en Y-koppling och sedan kör man med det vatten som finns i systemet så att säga. Exakt hur det funkar på detta kitet kan jag dock inte säga. Men det är med stor säkerhet en kostnadsfråga varpå man undvikit att använda reservoar/tank.
Tekniknörd som gillar att träna.
December 3, 2003
July 11, 2002
Fackamato wrote: [quote=PooSlice]Underbart, helt underbart, 700kr!
Yes, även om det låter väldigt billigt så tror jag inte det kostar över 1000kr i butikerna. Väldigt bra pris. Undrar nu hur det blir med prestandan. 😀
Sämre än nuvarande kits, pga av att det inte finns en tank.
Men man kan alltid göra en egen tank 🙂
Här kommer en rättelse grabbar, jag tyckte priset var väldigt bra och hade jag varit lite mer uppmärksam hade jag sett att det var exkl. moms.
Det verkliga priset är alltså en knapp tusenlapp som fortfarande är ett helt okej pris för ett komplett vattenkylningskit.
Nu får ursäkta missen.
Tekniknörd som gillar att träna.
December 3, 2003
March 7, 2004
Jag har tänkt mig satsa på detta som det första jag gör inom vattenkylning då jag inte vill köra overkill det första jag gör 😛
Tänker då också köpa ett VGA-block eftersom jag vill kyla det med.
Tänkte på det att det inte följer med någon tank, är det stor skillnad mellan att ha tank och att inte ha???
Vilken temp skulle man kunna tänka sig få med detta kit om man har max 50-60 med en Aero 7+ fläns och en Enermax 92mm som kylning av prolle just nu???
August 16, 2002
såg att den kostade 999 på datorbutiken tror jag att det var... men ändå, sjysst att det har kommit ett så pass billigt system som de mindre erfarna kan pyssla med..
däremot så är det lite så nice att man inte får en tank med, för det är ett helvete att fylla ett system med t-koppling jämfört med en tank... men men, vad kan man förvänta sig av ett paket som kostar en tusing...
1 Guest(s)