ASUS 6800 Ultra SLI Edition|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ASUS 6800 Ultra SLI Edition
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 15, 2005 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Ända sedan Gigabyte presenterade deras 3D1-grafikkort med dubbla GeForce 6600GT-kärnor på samma grafikkort har vi suktat efter en liknande modell med 6800 Ultra-kretsar.
Nu verkar det vara på gång, men inte från Gigabyte utan från rivalen ASUS. På den kinesiska sajten HardSpell har man nämligen publicerat ett foto ett ASUS-grafikkort med dubbla NV45-kretsar (GeForce 6800 Ultra) och 512MB GDDR3-minne.
Kortet ska enligt HardSpell undergå testning just nu och kan komma att lanseras i framtiden.


[Image Can Not Be Found]

Det faktum att NVIDIA även kommer inkludera stöd för "fyra" grafikkortskretsar i en SLI-konfiguration gör oss minst sagt intresserade av ASUS "monsterkort".
Nu verkar det endast som att fantasin sätter gränserna och det är kanske bäst om NVIDIA ska hänga på kommande ATI R520 tills NV50 dyker upp under slutet av året.


Källa: X-bit labs

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
859416
March 15, 2005 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där måste vara det största grafikkortet i mannaminne.
Undrar hur de skulle bli med kompressorkylning på en sådan rigg. Billigt och bra. 🙂

spidey
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1408
Member Since:
July 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
859418
March 15, 2005 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Vodoos kort var var större än det kortet ?

men det är nice 2 Cpuer

_Xenomorph_
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
Member Since:
May 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
859420
March 15, 2005 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Spidey wrote: Vodoos kort var var större än det kortet ?

men det är nice 2 Cpuer

Hmm ja det var längre åtminstone 🙂

[Image Can Not Be Found]

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
859421
March 15, 2005 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Spidey wrote: Vodoos kort var var större än det kortet ?

men det är nice 2 Cpuer

Jag tror nog att det där är minst lika stort som Voodoo-korten. Det måste vara närmare 20cm brett. Ett riktigt as till att vara stort alltså.

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
859439
March 15, 2005 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju "för högt" också, det kan ju aldrig vara bra 🙂 Men visst blir man sugen, 2st såna i SLI och någon söt vattenkylning. Fy sautan vad läckert.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
859440
March 15, 2005 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

😮

Ifråga om Area så är det nog större. Det verkar vara ganska högt.

Voodoo-kortets längd är bland det absurdaste som funnits.

//Andreas

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
859442
March 15, 2005 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Noddan wrote: Det är ju "för högt" också, det kan ju aldrig vara bra 🙂 Men visst blir man sugen, 2st såna i SLI och någon söt vattenkylning. Fy sautan vad läckert.

För högt?
Skulle tro att kortet är minst lika långt som Voodoo-kortet, och kanske nästan dubbelt så brett.

spidey
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1408
Member Since:
July 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
859445
March 15, 2005 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=NH|Noddan]Det är ju "för högt" också, det kan ju aldrig vara bra 🙂 Men visst blir man sugen, 2st såna i SLI och någon söt vattenkylning. Fy sautan vad läckert.

För högt?
Skulle tro att kortet är minst lika långt som Voodoo-kortet, och kanske nästan dubbelt så brett.

Kortet är nog dubbelt så brett men ej lika långt.... om man jämför bilderna.. 😛

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
859447
March 15, 2005 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: 😮

Ifråga om Area så är det nog större. Det verkar vara ganska högt.

Voodoo-kortets längd är bland det absurdaste som funnits.

//Andreas

Njae, det har ju funnits fullängdskort, som gör att Voodookorten ser små ut. Dock hittar man dem oftast bara i antika servrar.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
859451
March 15, 2005 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Spidey wrote: [quote=denstore][quote=NH|Noddan]Det är ju "för högt" också, det kan ju aldrig vara bra 🙂 Men visst blir man sugen, 2st såna i SLI och någon söt vattenkylning. Fy sautan vad läckert.

För högt?
Skulle tro att kortet är minst lika långt som Voodoo-kortet, och kanske nästan dubbelt så brett.

Kortet är nog dubbelt så brett men ej lika långt.... om man jämför bilderna.. 😛

Bilderna är inte riktigt samma skala...
Jämför Asus-kortets dubbla DVI-kontakter med den enkla kontakten på Voodookortet. Och betänk sedan att PCI-E x16-kontakten är typ dubbelt så lång som den där AGP-kontakten.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
859454
March 15, 2005 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Delph1]:o

Ifråga om Area så är det nog större. Det verkar vara ganska högt.

Voodoo-kortets längd är bland det absurdaste som funnits.

//Andreas

Njae, det har ju funnits fullängdskort, som gör att Voodookorten ser små ut. Dock hittar man dem oftast bara i antika servrar.

Jojo, men som du själv sa så var de ju till servrar i regel. Detta var ju faktiskt ett kort ämnat för den vanliga hederliga konsumentmarknaden 😉

Vet med mig att jag hittade ett kort i en gammal 286 som var längre än moderkortet 😀

//Andreas

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
859456
March 15, 2005 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=denstore][quote=Delph1]:o

Ifråga om Area så är det nog större. Det verkar vara ganska högt.

Voodoo-kortets längd är bland det absurdaste som funnits.

//Andreas

Njae, det har ju funnits fullängdskort, som gör att Voodookorten ser små ut. Dock hittar man dem oftast bara i antika servrar.

Jojo, men som du själv sa så var de ju till servrar i regel. Detta var ju faktiskt ett kort ämnat för den vanliga hederliga konsumentmarknaden 😉

Vet med mig att jag hittade ett kort i en gammal 286 som var längre än moderkortet 😀

//Andreas

Några av oss gamla stötar vet vad den där räfflade plastgrunkan längst fram i chassit är till för. Just det, den skall stödja upp fullängdskorten som annars böjde sig av egenvikten....:)

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
859461
March 15, 2005 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=NH|Noddan]Det är ju "för högt" också, det kan ju aldrig vara bra 🙂 Men visst blir man sugen, 2st såna i SLI och någon söt vattenkylning. Fy sautan vad läckert.

För högt?
Skulle tro att kortet är minst lika långt som Voodoo-kortet, och kanske nästan dubbelt så brett.

Ja, visst ser väl kortet ut att vara högre än normalt? Om man tittar på hur "låga" de två DVI-portarna är?

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
Member Since:
October 25, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
859474
March 15, 2005 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Ge mig 😯

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
859490
March 15, 2005 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Noddan wrote: [quote=denstore][quote=NH|Noddan]Det är ju "för högt" också, det kan ju aldrig vara bra 🙂 Men visst blir man sugen, 2st såna i SLI och någon söt vattenkylning. Fy sautan vad läckert.

För högt?
Skulle tro att kortet är minst lika långt som Voodoo-kortet, och kanske nästan dubbelt så brett.

Ja, visst ser väl kortet ut att vara högre än normalt? Om man tittar på hur "låga" de två DVI-portarna är?

OK, du menar så. Det kallar jag brett. Jag navigerar mig från hur kortet sitter i maskinen. Ett högt kort i min lilla värld tar upp ett par PCI-platser, eller sticker upp så långt att det tar i min processorfläkt.

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
859495
March 15, 2005 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=NH|Noddan][quote=denstore][quote=NH|Noddan]Det är ju "för högt" också, det kan ju aldrig vara bra 🙂 Men visst blir man sugen, 2st såna i SLI och någon söt vattenkylning. Fy sautan vad läckert.

För högt?
Skulle tro att kortet är minst lika långt som Voodoo-kortet, och kanske nästan dubbelt så brett.

Ja, visst ser väl kortet ut att vara högre än normalt? Om man tittar på hur "låga" de två DVI-portarna är?

OK, du menar så. Det kallar jag brett. Jag navigerar mig från hur kortet sitter i maskinen. Ett högt kort i min lilla värld tar upp ett par PCI-platser, eller sticker upp så långt att det tar i min processorfläkt.

ÄRU HELT DUM ELLER SÅ KAN MAN JU INTE TÄNKA 😛

Då förstår jag, nä kort brukar väl vara ungefär lika höga 🙂
Vad Kan man tänka sig att de smäller på för sjuk kylning där? Är det två extraströmuttag man ser där uppe eller? Den lär ju knappast äta all ström ifrån PCI-E?

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
859513
March 15, 2005 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Noddan wrote: [quote=denstore][quote=NH|Noddan][quote=denstore][quote=NH|Noddan]Det är ju "för högt" också, det kan ju aldrig vara bra 🙂 Men visst blir man sugen, 2st såna i SLI och någon söt vattenkylning. Fy sautan vad läckert.

För högt?
Skulle tro att kortet är minst lika långt som Voodoo-kortet, och kanske nästan dubbelt så brett.

Ja, visst ser väl kortet ut att vara högre än normalt? Om man tittar på hur "låga" de två DVI-portarna är?

OK, du menar så. Det kallar jag brett. Jag navigerar mig från hur kortet sitter i maskinen. Ett högt kort i min lilla värld tar upp ett par PCI-platser, eller sticker upp så långt att det tar i min processorfläkt.

ÄRU HELT DUM ELLER SÅ KAN MAN JU INTE TÄNKA 😛

hahaahhaahahah 😀

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
859518
March 15, 2005 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Noddan wrote:

Då förstår jag, nä kort brukar väl vara ungefär lika höga 🙂
Vad Kan man tänka sig att de smäller på för sjuk kylning där? Är det två extraströmuttag man ser där uppe eller? Den lär ju knappast äta all ström ifrån PCI-E?

Jo, de svarta plopparna är strömförsörjningen. De lär ha placerat dem i den där vinkeln, utåt, istället fär som vanligt på kortändan, beroende på att det blev så krångligt att få plats med kontakterna. Man får nog hoppas på att det, då det redan är förbannat trångt med två vanliga 6800 i lådan.

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
859522
March 15, 2005 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=NH|Noddan]

Då förstår jag, nä kort brukar väl vara ungefär lika höga 🙂
Vad Kan man tänka sig att de smäller på för sjuk kylning där? Är det två extraströmuttag man ser där uppe eller? Den lär ju knappast äta all ström ifrån PCI-E?

Jo, de svarta plopparna är strömförsörjningen. De lär ha placerat dem i den där vinkeln, utåt, istället fär som vanligt på kortändan, beroende på att det blev så krångligt att få plats med kontakterna. Man får nog hoppas på att det, då det redan är förbannat trångt med två vanliga 6800 i lådan.

Hehe jösses.. Jag undrar jag om slutgiltiga versioen kommer att vara så klumpig 🙂
Kör du 2st vanliga 6800 som det är nu din slusk?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL