ASUS 6800 Ultra SLI Edition|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ASUS 6800 Ultra SLI Edition
Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
859524
March 15, 2005 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

men kortet är väl ett testexemplar och därför har dom knappast optimerat ytan.
jag tvivlar starkt på att dom släpper ett så stort grafikkort.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
859536
March 15, 2005 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Noddan wrote:
Kör du 2st vanliga 6800 som det är nu din slusk?

Det är väl en definitionsfråga. Det sitter två 6800GT i burken, men så fort jag aktiverar multiple GPU, så ballar moderkortet ut. Så har det varit i ett par månader nu..... cry

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
859550
March 15, 2005 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=NH|Noddan] Kör du 2st vanliga 6800 som det är nu din slusk?

Det är väl en definitionsfråga. Det sitter två 6800GT i burken, men så fort jag aktiverar multiple GPU, så ballar moderkortet ut. Så har det varit i ett par månader nu..... cry

Usch, det låter inge vidare :/ Vad har du då för nytta av att ha två i? 😀

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
859551
March 15, 2005 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Noddan wrote: [quote=denstore][quote=NH|Noddan] Kör du 2st vanliga 6800 som det är nu din slusk?

Det är väl en definitionsfråga. Det sitter två 6800GT i burken, men så fort jag aktiverar multiple GPU, så ballar moderkortet ut. Så har det varit i ett par månader nu..... cry

Usch, det låter inge vidare :/ Vad har du då för nytta av att ha två i? 😀

Kanske för att påminna mig att aldrig köpa grafiklösningar för 9500kr igen.....;)

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
859667
March 16, 2005 - 12:08 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=NH|Noddan][quote=denstore][quote=NH|Noddan] Kör du 2st vanliga 6800 som det är nu din slusk?

Det är väl en definitionsfråga. Det sitter två 6800GT i burken, men så fort jag aktiverar multiple GPU, så ballar moderkortet ut. Så har det varit i ett par månader nu..... cry

Usch, det låter inge vidare :/ Vad har du då för nytta av att ha två i? 😀

Kanske för att påminna mig att aldrig köpa grafiklösningar för 9500kr igen.....;)

nästa GÅNG GÅR DU DIREKT PÅ GAINWARDS 2X 6800u 512mb FÖR 25.000 ELLER VADÅ? 😉

goddamnit, caps lock 👿

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
859668
March 16, 2005 - 12:13 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=denstore][quote=NH|Noddan][quote=denstore][quote=NH|Noddan] Kör du 2st vanliga 6800 som det är nu din slusk?

Det är väl en definitionsfråga. Det sitter två 6800GT i burken, men så fort jag aktiverar multiple GPU, så ballar moderkortet ut. Så har det varit i ett par månader nu..... cry

Usch, det låter inge vidare :/ Vad har du då för nytta av att ha två i? 😀

Kanske för att påminna mig att aldrig köpa grafiklösningar för 9500kr igen.....;)

nästa GÅNG GÅR DU DIREKT PÅ GAINWARDS 2X 6800u 512mb FÖR 25.000 ELLER VADÅ? 😉

goddamnit, caps lock 👿

Nästa gång så slår du av caps innan du skriver. 😉

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
859670
March 16, 2005 - 12:22 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote:

Nästa gång så slår du av caps innan du skriver. 😉

baah du är bara avundsjuk för att din(a bokstäver) är mindre än min(a)

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
859676
March 16, 2005 - 12:57 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=denstore][quote=NH|Noddan][quote=denstore][quote=NH|Noddan] Kör du 2st vanliga 6800 som det är nu din slusk?

Det är väl en definitionsfråga. Det sitter två 6800GT i burken, men så fort jag aktiverar multiple GPU, så ballar moderkortet ut. Så har det varit i ett par månader nu..... cry

Usch, det låter inge vidare :/ Vad har du då för nytta av att ha två i? 😀

Kanske för att påminna mig att aldrig köpa grafiklösningar för 9500kr igen.....;)

nästa GÅNG GÅR DU DIREKT PÅ GAINWARDS 2X 6800u 512mb FÖR 25.000 ELLER VADÅ? 😉

goddamnit, caps lock 👿

Kanske det. Skall bara hitta ett jobb först.....;)

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
859683
March 16, 2005 - 4:15 am
sp_Permalink sp_Print

Var väldigt få kondensatorer på det där kortet tycker jag, inte fler än det är på ett kort med en kärna såg det ut som, underligt med tanke på att de borde ju behöva ännu mer ström och därmed kondensatorer frö stabil spänning.

Känns också som man hade kunat göra det betydligt lägre om man hade vänt kärnorna 180 grader mot varandra och typ minnet runtomkring.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
859693
March 16, 2005 - 6:57 am
sp_Permalink sp_Print

Som Mind nämnde kommer man knappast lansera ett så stort grafikkort. Om det över huvudtaget kommer ut i handeln kommer det garanterat vara en slimmad modell. För det här kortet är ju bara groteskt. 😀

Eftersom det är så högt/brett, eller vad man nu ska kalla det ;), så kommer det bli inkompatibelt med en jäkla massa chassi, vilket nog inte är aktuellt ens för ett så "entusiastinriktat kort".

Casy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1079
Member Since:
March 6, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
859695
March 16, 2005 - 7:05 am
sp_Permalink sp_Print

Oh, shit! 😮 Vilket stort. Det måste vara minst 5cm högre och 10cm längre än ett "vanligt" 6800Ultra!!??
Ska man få plats med det dära graffet, måste man juh fan ha ett BigTower 😛

Btw: Grattis Anton K, du har kommit upp i hela 6000 inlägg... enormt mycket tycker jag.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
859739
March 16, 2005 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Som Mind nämnde kommer man knappast lansera ett så stort grafikkort. Om det över huvudtaget kommer ut i handeln kommer det garanterat vara en slimmad modell. För det här kortet är ju bara groteskt. 😀

Eftersom det är så högt/brett, eller vad man nu ska kalla det ;), så kommer det bli inkompatibelt med en jäkla massa chassi, vilket nog inte är aktuellt ens för ett så "entusiastinriktat kort".

Det där kortet går nog in i de flesta ATX-burkar.
Om ni kollar markeringarna runt om på kortet, så är de profilerna av Nvidias referenskylare. Kortet är byggt för att använda orginalkylarna, och är nog så optimerat i storlek som det går om man inte skall förändra för mycket i Nvidias grunkonstruktion.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
859750
March 16, 2005 - 9:52 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Anton K]Som Mind nämnde kommer man knappast lansera ett så stort grafikkort. Om det över huvudtaget kommer ut i handeln kommer det garanterat vara en slimmad modell. För det här kortet är ju bara groteskt. 😀

Eftersom det är så högt/brett, eller vad man nu ska kalla det ;), så kommer det bli inkompatibelt med en jäkla massa chassi, vilket nog inte är aktuellt ens för ett så "entusiastinriktat kort".

Det där kortet går nog in i de flesta ATX-burkar.
Om ni kollar markeringarna runt om på kortet, så är de profilerna av Nvidias referenskylare. Kortet är byggt för att använda orginalkylarna, och är nog så optimerat i storlek som det går om man inte skall förändra för mycket i Nvidias grunkonstruktion.

Det är svårt att få några riktiga storleksreferenser men jag tror kortets bredd kan bli ett problem, även om jag är övertygad om att detta bara är en tillfällig layout.
Att man använder sig av originalkylarna, en per GPU, säger mig faktiskt det motsatta. I mina ögon betyder det att ASUS helt sonika slängt ihop detta dualGPU-kort för att se hur det fungerar rent tekniskt. Hade detta varit ett produktionskort är jag övertygad om att man förlitat sig på en specialdesignad kyllösning. Att använda sig av två originalkylare låter knappast optimalt.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
859760
March 16, 2005 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote:
Det är svårt att få några riktiga storleksreferenser men jag tror kortets bredd kan bli ett problem, även om jag är övertygad om att detta bara är en tillfällig layout.
Att man använder sig av originalkylarna, en per GPU, säger mig faktiskt det motsatta. I mina ögon betyder det att ASUS helt sonika slängt ihop detta dualGPU-kort för att se hur det fungerar rent tekniskt. Hade detta varit ett produktionskort är jag övertygad om att man förlitat sig på en specialdesignad kyllösning. Att använda sig av två originalkylare låter knappast optimalt.

De använder sig av Nvidias referenskylare på sina vanliga 6800-kort, så jag hade inte blivit så förvånad, faktiskt.
Som jag sade innan, så tror jag inte de kan trycka ihop kortet mycket mer än vad de redan har gjort.
Jag tycker det är rätt mycket som pekar på att kortet är ett pre-productionkort. De har märkt ut var kylarna skall sitta. Den färgade PCB:n. Strömförsörjningens placering. Dessa sakerna har ingen betydelse på ett experimentkort, utan är bara intressant för konsumenten.
Om det kommer att komma i produktion beror nog bara på hur stort intresse det kommer att finnas för kortet. Det är ju inte så många som kommer att tycka det är ett tvunget måste att ha ett dubbelt 6800 i sin dator.:)

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
859769
March 16, 2005 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Anton K] Det är svårt att få några riktiga storleksreferenser men jag tror kortets bredd kan bli ett problem, även om jag är övertygad om att detta bara är en tillfällig layout.
Att man använder sig av originalkylarna, en per GPU, säger mig faktiskt det motsatta. I mina ögon betyder det att ASUS helt sonika slängt ihop detta dualGPU-kort för att se hur det fungerar rent tekniskt. Hade detta varit ett produktionskort är jag övertygad om att man förlitat sig på en specialdesignad kyllösning. Att använda sig av två originalkylare låter knappast optimalt.

De använder sig av Nvidias referenskylare på sina vanliga 6800-kort, så jag hade inte blivit så förvånad, faktiskt.
Som jag sade innan, så tror jag inte de kan trycka ihop kortet mycket mer än vad de redan har gjort.
Jag tycker det är rätt mycket som pekar på att kortet är ett pre-productionkort. De har märkt ut var kylarna skall sitta. Den färgade PCB:n. Strömförsörjningens placering. Dessa sakerna har ingen betydelse på ett experimentkort, utan är bara intressant för konsumenten.
Om det kommer att komma i produktion beror nog bara på hur stort intresse det kommer att finnas för kortet. Det är ju inte så många som kommer att tycka det är ett tvunget måste att ha ett dubbelt 6800 i sin dator.:)

Jag måste ju faktiskt hålla med om att själva PCBn i övrigt ser rätt "produktionsaktig" ut faktiskt. Och det ser onekligen knepigt ut att få plats med de två kärnorna och tillhörande ramchip på ett bättre sätt. Men det känns bara konstigt att se det här monstret som ett produktionskort.. 🙂

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
859992
March 16, 2005 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print
Avatar
Hans-Erik
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 807
Member Since:
July 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
860055
March 16, 2005 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

o VAD är priset på en sån där kaka?!

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
860091
March 16, 2005 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Hans-Erik wrote: o VAD är priset på en sån där kaka?!

Om det kommer, så hamnar det nog på runt 8-9 tusen.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
860298
March 17, 2005 - 8:16 am
sp_Permalink sp_Print

Kaleid wrote: Här med kylning:
http://www.pcpro.co.uk/news/70.....ultra.html

Då var det inte två originalkylare ändå, härligt. Då ser det faktiskt ut som ett produktionskort! 🙂

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
860391
March 17, 2005 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Men gud vad trevligt, måste ju halvera uppvärmningskostnaderna med ungefär 90%, den där.
Å andra sidan kanske det inte lönar sig med tanke på priset, men rätt fett var det iaf.
Btw, jag tycker mitt 6800LE är skitstort...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 44
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL