October 31, 2001
ASUS berättar i en pressrelease om hela sin nya serie grafikkort som ska använda nVidia's GeForce 4. Först och främst så är det den nya MX-serien som är baserad på NV17-chipsetet. ASUS kommer att släppa 3st olika sådana vid namn ASUS V8170SE, ASUS V8170DDR och ASUS V8170Pro, där de sista är utrustad med DDR-minnen som har en klockfrekvens på hela 550MHz DDR. Men det mest spännande är de 2st korten som är baserade på NV25-chipsetet. Dessa heter ASUS V8440 Ti 4400 och ASUS V8460 Ti 4600. Ti 4600 kommer att ha en GPU-klockfrekvens på 330MHz och en minneshastighet på otroliga 660MHz DDR (!!!). Det är riktigt spännande tider just nu och jag kan knappt vänta på att se konkurrenteras svar på dessa monsterkort.
October 5, 2001
GeForce 4 = GeForce 3.5?
Då var det dags för en "ny" serie grafikkort igen frå nVIDIA - med betoning på "ny". Vad menas med nytt?
Om man menar högre core/memory-hastighet, möjlighet till dual display och en 4:a istället för en 3:a - låt då gå för att det är ett nytt grafikkort.
Men om man tittar lite närmare på detta "nya" kort ser man snart att det inte ens finns hårdvarustöd för Direct X 8.1! Detta innebär att GeForce 4 kommer förlita sig på mjukvarustöd för Vertex- och pixelshaders i spel som DOOM 3 och Unreal 2 som självfallet använder sig av Direct X 8.1. Kort och gott, GeForce 4 bygger på Direct X 8.0 och borde mer korrekt kallas för GeForce 3.5.
August 8, 2001
On 2002-02-06 03:17, SnakePlisken wrote:
GeForce 4 = GeForce 3.5?Då var det dags för en "ny" serie grafikkort igen frå nVIDIA - med betoning på "ny". Vad menas med nytt?
Om man menar högre core/memory-hastighet, möjlighet till dual display och en 4:a istället för en 3:a - låt då gå för att det är ett nytt grafikkort.
Men om man tittar lite närmare på detta "nya" kort ser man snart att det inte ens finns hårdvarustöd för Direct X 8.1! Detta innebär att GeForce 4 kommer förlita sig på mjukvarustöd för Vertex- och pixelshaders i spel som DOOM 3 och Unreal 2 som självfallet använder sig av Direct X 8.1. Kort och gott, GeForce 4 bygger på Direct X 8.0 och borde mer korrekt kallas för GeForce 3.5.
Ni kan nog vara lugna. Det hinner nog komma ett Geforce7 innan Doom3, Quake4, U2 kommer ut på marknaden och då så har vi redan DirectX12 med stöd för pixelshaders 4.5 mmm. Det som e intressant är väl att dessa nya kort är snabbare än deras föregångare.
July 2, 2001
Apropå DirectX8.1 så står mycket intressant på denna sida: http://www.anandtech.com/video.....4&p=3
Speciellt sista meningen är intressant: "Until we get more information regarding the differences between pixel shader 1.2/1.3 and 1.4, we won't say too much about this issue, but since NVIDIA's GeForce3 does support pixel shader 1.3 it therefore is DirectX 8.1 compliant.".
Alltså är både Geforce 3 och Geforce4 DirectX8.1 anpassade.
Dessutom kommer ju Doom med största sannolikhet vara skrivet med OpenGL som renderare, så det spelar ju ingen roll hur DirectX-stödjande kortet är för det spelet.
Tycker GeForce4 ti 4200 verkar mest prisvärd med $199. Borde väl hamna på ca 2500:- i svenska affärer då?
1 Guest(s)