April 17, 2005
AMD ATI Radeon HD 2900XT har äntligen anlänt och det har varit en snudd på outhärdlig väntan med fördröjning på fördröjning. Kortet har varit i våra händer under en kortare period och efter att ha gjort en snabb utvärdering av prestandan bestämde vi oss för att ta det hela lite längre. R600 ryktades vara en väldigt varm krets och vi bestämde oss därför att även slänga på lite tyngre kylning efter att ha kört de vanliga testen. Vi har valt att fokusera på 3DMark i denna artikel eftersom vi känner att drivrutinerna inte är mogna för riktiga speltest än. Detta är vår första artikel om Radeon HD 2900XT och vi kan lova er mer längre fram. Läs vidare om ni är intresserade av hur ASUS HD 2900XT presterar under både normala och extrema förhållanden.
"Längre fram kommer vi att presentera en fullskalig recension av HD 2900 XT medan vi här idag kommer att presentera en hel del godis för den som suktar efter lite fler överklockningsäventyr från vår sida. Marcus har vilat upp sig lite under de senaste månaderna men är nu tillbaka större, starkare och vackrare än någonsin."
November 27, 2003
burtz wrote: Jag har hört att R600 AMD rekommenderar 750W nätagg. Stämmer detta? Kan jag köra med ett bra 550 W:s nätagg istället?
Om vi kan köra kortet under extrema förhållanden med ett 750W agg utan att det svettas speciellt mycket kan du nog köra det normalt med ett 550W 🙂
//Andreas
November 4, 2001
Jättefin artikel!
Efter att ha läst igenom artiklarna på nätet så drar jag slutsattsen att 2900XT är ett fruktansvärt bra kort. Lägger man sen till de faktum att har AVIVO HD + en DVI till HDMI adapter gör kortet ännu bättre!
Det skall tilläggas att HDMI-adaptern även klarar ljud, då kärnan har en inbyggd ljudkontroller även om den kräver en codec från moderkortet.
Kortet står sig väldigt bra mot 8800GTS (som är dess huvudkonkurrent). Nu är det bara att vänta på att försäljningen kommer igång så priserna går ner lite.
Det som talar emot AMD är kortet kräver mycket kräm och utvecklar mycket värme
April 3, 2007
SuperNova wrote: Jättefin artikel!
Efter att ha läst igenom artiklarna på nätet så drar jag slutsattsen att 2900XT är ett fruktansvärt bra kort. Lägger man sen till de faktum att har AVIVO HD + en DVI till HDMI adapter gör kortet ännu bättre!
Det skall tilläggas att HDMI-adaptern även klarar ljud, då kärnan har en inbyggd ljudkontroller även om den kräver en codec från moderkortet.Kortet står sig väldigt bra mot 8800GTS (som är dess huvudkonkurrent). Nu är det bara att vänta på att försäljningen kommer igång så priserna går ner lite.
Och att de kommer ett halvår försenat.
November 4, 2001
SA3L wrote: [quote=SuperNova]Jättefin artikel!
Det skall tilläggas att HDMI-adaptern även klarar ljud, då kärnan har en inbyggd ljudkontroller även om den kräver en codec från moderkortet.Kortet står sig väldigt bra mot 8800GTS (som är dess huvudkonkurrent). Nu är det bara att vänta på att försäljningen kommer igång så priserna går ner lite.
Och att de kommer ett halvår försenat.
Efter att uppköpet offentliggjordes i juli 2006 (den finansiella sammanslagningen skedde i oktober samma år) klargjorde man även att man skulle kunna börja leverera nya produkter i början av 2007. Så egentligen ligger man inte så mycket efter det satta målet. Att man sen kom ut med sina DX10 kort efter nvidia är en annan sak.
March 11, 2003
SuperNova wrote: Jättefin artikel!
Jag skall väl säga samma sak som jag har sagt ett par veckor inne på Swec. Varför envisas folk med att säga att detta är ATis motsvarighet till GTS? 2900XT ÄR ATis top of the line-kort, även om man har valt en prissättning som motsvarar GTS.
För övrigt måste jag gratulera till en lysande artikel. Mycket trevlig läsning.
November 4, 2001
denstore wrote: [quote=SuperNova]Jättefin artikel!
Jag skall väl säga samma sak som jag har sagt ett par veckor inne på Swec. Varför envisas folk med att säga att detta är ATis motsvarighet till GTS? 2900XT ÄR ATis top of the line-kort, även om man har valt en prissättning som motsvarar GTS.
För övrigt måste jag gratulera till en lysande artikel. Mycket trevlig läsning.
Vad jag vet så är det faktiskt meningen att 2900XT ska tävla med 8800GTS. 2900XTX ska släppas senare och kommer bli konkurrenten till nvidias värsting (GTX/Ultra).
Jag skulle tänka mig att man väntar med just XTX tills dess att man kan gå över till 65nm för att slippa den extrema effekt förbrukningen.
March 11, 2003
SuperNova wrote: Vad jag vet så är det faktiskt meningen att 2900XT ska tävla med 8800GTS. 2900XTX ska släppas senare och kommer bli konkurrenten till nvidias värsting (GTX/Ultra).
Jag skulle tänka mig att man väntar med just XTX tills dess att man kan gå över till 65nm för att slippa den extrema effekt förbrukningen.
Nej, nej och nej. Man har satt priset till vad det är, beroende på vad man tror sig kunna få betalt för kortet, inget annat. Att påstå att XTX ska bli utmanaren till GTX/Ultra är rent marknadsföringssvammel, och likaså att XT skulle rikta sig till segmentet som GTS ligger i. Det här är det bästa du kan köpa från ATi för stunden, alltså är det flaggskeppet.
Vi vet inte om Nvidia kommer att komma med ytterligare en rehash på G80 till Q3-Q4, alltså måste det bästa tillgängliga jämföras med Nvidias bästa tillgängliga. Nu respektive framtiden.
2900XT verkar vara ett lysande kort, inte minst för den som gillar att överklocka. Däremot känner jag att ATi är fullt medvetna om vilka brister kortet också har. Saker som jag direkt tänker på är ett mer eller mindre krav på nytt nätagg och bättre kylning om man skall få ut full potential gör att kortet kommer att hålla tillbaka försäljningen.
Snabba reflektioner över kortet, efter att ha läst runt lite på nätet:
-Varmt, varmt varmt.
-Ljud, ljud, ljud.
-Prisvärd prestanda oklockat.
-Grym överklockningspotential.
När det kommer till Avivo och HDMI har jag lite svårt att se det fantastiska. Jag har svårt att tänka mig att många av dessa korten kommer att hamna i någon HTPC, och det säger jag trots att jag har två 6800Ultra i min egen. Stort nätagg, och vinande fläktar är helt enkelt inte idealiskt för en film-maskin.
denstore wrote: [quote=SuperNova]Vad jag vet så är det faktiskt meningen att 2900XT ska tävla med 8800GTS. 2900XTX ska släppas senare och kommer bli konkurrenten till nvidias värsting (GTX/Ultra).
Nej, nej och nej. Man har satt priset till vad det är, beroende på vad man tror sig kunna få betalt för kortet, inget annat. Att påstå att XTX ska bli utmanaren till GTX/Ultra är rent marknadsföringssvammel, och likaså att XT skulle rikta sig till segmentet som GTS ligger i. Det här är det bästa du kan köpa från ATi för stunden, alltså är det flaggskeppet.
Vi vet inte om Nvidia kommer att komma med ytterligare en rehash på G80 till Q3-Q4, alltså måste det bästa tillgängliga jämföras med Nvidias bästa tillgängliga. Nu respektive framtiden.
2900XT verkar vara ett lysande kort, inte minst för den som gillar att överklocka. Däremot känner jag att ATi är fullt medvetna om vilka brister kortet också har. Saker som jag direkt tänker på är ett mer eller mindre krav på nytt nätagg och bättre kylning om man skall få ut full potential gör att kortet kommer att hålla tillbaka försäljningen.
Snabba reflektioner över kortet, efter att ha läst runt lite på nätet:
-Varmt, varmt varmt.
-Ljud, ljud, ljud.
-Prisvärd prestanda oklockat.
-Grym överklockningspotential.
När det kommer till Avivo och HDMI har jag lite svårt att se det fantastiska. Jag har svårt att tänka mig att många av dessa korten kommer att hamna i någon HTPC, och det säger jag trots att jag har två 6800Ultra i min egen. Stort nätagg, och vinande fläktar är helt enkelt inte idealiskt för en film-maskin.
Hmm, Deja vu..
😕
*Edit*
BTW, en trevlig och bra artikel ..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 11, 2003
Relaxia wrote: Det behöver inte vara en HTPC för att ha nytta av Avivo och HDIM från grafikkortet. Något jag verkligen saknar på Nvidias fetare kort är vivo.
Personligen har jag rätt lite nytta av Avivo. Har aldrig haft några problem med mina olika maskiners förmåga att spela upp HD eller DVD-format. Kanske man har nytta av Avivo om man själv sitter och kodar om saker, men för den stora massan, så är väl den stora nyttan med Avivo att man kan avlasta processorn vid uppspelning av tyngre format. Jag frågar mig då om meningen med att ha en kall och tyst avlastad processor i HTPC:n, och para ihop den med ett high-end graffe, som på release-dagen gör sig känt för att väsnas.;-)
2 Guest(s)