ASUS i topp för tillförlitlighet i bärbara datorer|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ASUS i topp för tillförlitlighet i bärbara datorer
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 18, 2009 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

ASUS är idag en relativt liten tillverkare av bärbara datorer. Allting är givetvis relativt och ASUS har plockat många marknadsandelar under ett fåtal år men i jämförelse med de riktiga drakarna som Dell, HP och Acer är man fortfarande ganska små. Men när en studio om tillförlitligheten i bärbara datorer nu publicerats är det trots detta ASUS som ligger i toppen av listan.

Det är endast 10 procent av de bärbara datorer ASUS sålt som går sönder inom en 2 års period, vilket kan jämföras med HP som tog hem jumboplatsen med 16 procent.

Även Acer, Lenovo och Gateway presterar sämre siffror runt 13-15 procent. Ganska väntat blir felprocenten betydligt högre om man tittar över en treårsperiod då datorerna fått ytterligare ett år på nacken, men placeringarna är trots allt oförändrade.


[Image Can Not Be Found]

Det ska enligt undersökningen, som publicerats av SquareTrade, vara ganska uppenbart att den gamla tesen, "man får vad man betalar för" står sig även på den bärbara datormarknaden. Billiga netbooks är de datorer som krånglar mest, medan dyrare premiummodeller håller längre.


[Image Can Not Be Found]

En intressant notis är att ASUS är tätt följda av Toshiba, samma tillverkare som ASUS ryktas vara intresserade av att köpa upp i jakten på nya bärbara marknadsandelar. Något som skulle kunna skapa en mycket kraftfull aktör.

Källa: SquareTrade via Electronista

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
Member Since:
July 4, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1237720
November 18, 2009 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Asus verkar ha bra koll på hur man framställer välfungerande datorer. Intressant också att de har något bättre siffror än Sony som har svindyra datorer. Men egentligen borde väl dessa siffror inte vara helt rättvisa. Det är ju större chans att det bli fler trasiga datorer när man tillverkar fler av dem. Visst procent är ett rörligt värde men det måste helt klart vara svårare att få en bra kvalité när man tar fram väldigt många exemplar.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1237743
November 18, 2009 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Sen kör ju ASUS en hel del OEM också, minns inte exakt, men det skulle inte förvåna mig om en hel del HP-modeller har ASUS-moderkort. 😉

Att Apple ligger så bra till måste helt enkelt bero på att fanboysen är för stolta för att erkänna ett fel på deras älskade datorer, så de säger "jag måste ha en bättre" och kasserar den gamla och köper en ny istället.

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1237747
November 19, 2009 - 3:34 am
sp_Permalink sp_Print

undrar hur väl man kan lita på listan, kan ju mycket väl vara precis som det står, men jag tänkte på att vad räknas som att "gå sönder" om användaren orsakar att datorn går sönder räknas det? sen kan ju tillverkarna vara olika generösa på vad dom reparerar, kanske är olika typer av människor som har dom olika datorerna.

i min skola där vi fick datorer av skolan, där kunde vi spela CS och vissa var ju mindre rädda om datorerna, och när dom dog så kunde dom med full kraft slå med knytnäven på datorn, nere i vänsterkant precis där hårddisken sitter, dom som gjorde det, 2-3 st i klassen deras hårddiskar gav upp tillslut, sen var det väl lite orättvist att dom då när dom orsakat felet fick nya hårddiskar som var på 30GB hårddiskar när vi andra satt på 20GB diskar som dessutom hade recovery partitioner så vi fick kanske 16GB.

jag är i alla fall supernöjd med min Lenovo T61

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1237769
November 19, 2009 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: undrar hur väl man kan lita på listan, kan ju mycket väl vara precis som det står, men jag tänkte på att vad räknas som att "gå sönder" om användaren orsakar att datorn går sönder räknas det? sen kan ju tillverkarna vara olika generösa på vad dom reparerar, kanske är olika typer av människor som har dom olika datorerna.

i min skola där vi fick datorer av skolan, där kunde vi spela CS och vissa var ju mindre rädda om datorerna, och när dom dog så kunde dom med full kraft slå med knytnäven på datorn, nere i vänsterkant precis där hårddisken sitter, dom som gjorde det, 2-3 st i klassen deras hårddiskar gav upp tillslut, sen var det väl lite orättvist att dom då när dom orsakat felet fick nya hårddiskar som var på 30GB hårddiskar när vi andra satt på 20GB diskar som dessutom hade recovery partitioner så vi fick kanske 16GB.

jag är i alla fall supernöjd med min Lenovo T61

LÄgg därtill att kvantiteten också spelar roll.

Så tex Sony kan ha lägre procentuell felaktiga datorer/datorer som går sönder än tex ASUS, men då de pressar ut flera ggr fler datorer än ASUS så kommer de få fler defekta datorer ute. (Var bara ett exempel nu).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 63
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL