April 17, 2005
ASUS Àr vÀrldens största moderkortstillverkare men nu sÀger rapporter att tvÄan pÄ listan, Gigabyte, ser ut att nÀrma sig sett till antal skeppade moderkort. Enligt uppskattningar ska Gigabyte skeppat mellan 3,1 till 3,3 miljoner moderkort under de första tvÄ mÄnaderna av 2010, jÀmfört med 3,2 till 3,3 miljoner kort frÄn konkurrenten ASUS. Nu sÀger kÀllor hos ÄterförsÀljare att ASUS kan komma att pressa priserna pÄ vissa moderkortsmodeller för att hÄlla konkurrenten bakom sig.
Skulle sÄ ske kan vi vÀnta oss att Gigabyte med flera följer efter, nÄgot som kan ge upphov till ett mindre priskrig. Detta skulle kunna gynna konsumenter men samtidigt Àr ofta marginalerna pÄ moderkort ganska pressade frÄn dag ett sÄ vi ska nog inte vÀnta oss nÄgra enorma skillnader.
ASUS sjÀlva sÀgs inte kommenterat uppgifterna men siktar pÄ att skeppa 5 miljoner moderkort under första kvartalet, hur nÀra Gigabyte kommer vara dem siffrorna ÄterstÄr att se.
KĂ€lla: DigiTimes
Nej och det har framkommit att fördelningen mellan ASUS/Gigabyte inte Àr riktigt likadan i Sverige och Norden. DÀr Àr ASUS betydligt starkare, kommer nog kunna bjuda pÄ detaljerade siffror senare i veckan.
Tekniknörd som gillar att trÀna.
March 10, 2003
Ser nÀstan Gigabyte som gamla Abit i konkurrans mot Asus.
MSI kör imellanÄt bra moderkort, men ligger i min Äsikt inte i samma skikt Àr som Asus och Gigabyte
âNever argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.â
July 4, 2008
Anton K wrote: Nej och det har framkommit att fördelningen mellan ASUS/Gigabyte inte Àr riktigt likadan i Sverige och Norden. DÀr Àr ASUS betydligt starkare, kommer nog kunna bjuda pÄ detaljerade siffror senare i veckan.
Jag kunde tÀnka mig att det Àr sÄ, men Gigabyte tycker jag ÀndÄ stÀndigt legat bra till prismÀssigt under de senaste Ären. Men jag har en större tillit till Asus moderkort och jag vet att mÄnga andra ocksÄ har det, men det Àr sjÀlvklart inget fel pÄ Gigabyte moderkort.
August 7, 2003
Gigabyte har jag nu och det funkar ju bra.
Epox, hette det vÀl, har jag haft och gillade, vet inte om de dött nu?
Aha, Àr Abit uppköpta av Gigabyte?
MSI kÀnns "billiga" pÄ nÄt vis, vet inte? Köpte ett sÄnt bland annat till nÄn snickare och bytte mot att han fixade lite i mitt kök (det var dÄ jag fick Mean Machines hink med julgodis av misstag... men det Àr en annan historia), & det funkade ju bra dÄ iaf.
ASUS kÀnns som "standard"-valet. MÄste ju finnas en anledning till att de Àr sÄ stora som de Àr.
Vad finns det flera för stora?
Det Àr som de flesta marknader, det börjar med massa aktörer och sÄ gör de misstag eller bara nÄn dÄlig produkt och sÄ minskar antalet tillverkare undan för undan. Lite som biltillverkare eller hÄrddisktillverkare osv... tills det hÀnder nÄt revolutionerande. Som SSD-diskar ex vis. Helt plötsligt finns den 100 tillverkare igen och mÄnga "stolpskott".
Aja. Konkurrens Àr bra, för oss.
Moderkortstillverkare Àr inte direkt nÄn hög-marginalsbransch skulle jag tro. Det Àr liksom volym, volym, volym som gÀller och sÄ nÄgra fÄ "extra-allt" moderkort till entusiaster som gÀller.
2 Guest(s)