April 17, 2005
OfflineASUS är världens största moderkortstillverkare men nu säger rapporter att tvåan på listan, Gigabyte, ser ut att närma sig sett till antal skeppade moderkort. Enligt uppskattningar ska Gigabyte skeppat mellan 3,1 till 3,3 miljoner moderkort under de första två månaderna av 2010, jämfört med 3,2 till 3,3 miljoner kort från konkurrenten ASUS. Nu säger källor hos återförsäljare att ASUS kan komma att pressa priserna på vissa moderkortsmodeller för att hålla konkurrenten bakom sig.
Skulle så ske kan vi vänta oss att Gigabyte med flera följer efter, något som kan ge upphov till ett mindre priskrig. Detta skulle kunna gynna konsumenter men samtidigt är ofta marginalerna på moderkort ganska pressade från dag ett så vi ska nog inte vänta oss några enorma skillnader.
ASUS själva sägs inte kommenterat uppgifterna men siktar på att skeppa 5 miljoner moderkort under första kvartalet, hur nära Gigabyte kommer vara dem siffrorna återstår att se.
Källa: DigiTimes
Nej och det har framkommit att fördelningen mellan ASUS/Gigabyte inte är riktigt likadan i Sverige och Norden. Där är ASUS betydligt starkare, kommer nog kunna bjuda på detaljerade siffror senare i veckan.
Tekniknörd som gillar att träna.
July 4, 2008
OfflineAnton K wrote: Nej och det har framkommit att fördelningen mellan ASUS/Gigabyte inte är riktigt likadan i Sverige och Norden. Där är ASUS betydligt starkare, kommer nog kunna bjuda på detaljerade siffror senare i veckan.
Jag kunde tänka mig att det är så, men Gigabyte tycker jag ändå ständigt legat bra till prismässigt under de senaste åren. Men jag har en större tillit till Asus moderkort och jag vet att många andra också har det, men det är självklart inget fel på Gigabyte moderkort.
August 7, 2003
OfflineGigabyte har jag nu och det funkar ju bra.
Epox, hette det väl, har jag haft och gillade, vet inte om de dött nu?
Aha, är Abit uppköpta av Gigabyte?
MSI känns "billiga" på nåt vis, vet inte? Köpte ett sånt bland annat till nån snickare och bytte mot att han fixade lite i mitt kök (det var då jag fick Mean Machines hink med julgodis av misstag... men det är en annan historia), & det funkade ju bra då iaf.
ASUS känns som "standard"-valet. Måste ju finnas en anledning till att de är så stora som de är.
Vad finns det flera för stora?
Det är som de flesta marknader, det börjar med massa aktörer och så gör de misstag eller bara nån dålig produkt och så minskar antalet tillverkare undan för undan. Lite som biltillverkare eller hårddisktillverkare osv... tills det händer nåt revolutionerande. Som SSD-diskar ex vis. Helt plötsligt finns den 100 tillverkare igen och många "stolpskott".
Aja. Konkurrens är bra, för oss.
Moderkortstillverkare är inte direkt nån hög-marginalsbransch skulle jag tro. Det är liksom volym, volym, volym som gäller och så några få "extra-allt" moderkort till entusiaster som gäller.
1 Guest(s)

Log In