ASUS lanserar A8N-SLI Deluxe|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ASUS lanserar A8N-SLI Deluxe
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 17, 2004 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

SÄ var det Àntligen dags för det första SLI-kapabla nForce4-moderkortet att lanseras. För nÄgon timme sedan fick vi ett pressmeddelande frÄn ASUS som berÀttade att man lanserat det första AMD-moderkortet med stöd för NVIDIAs SLI-teknik som stödjer dubbla grafikkort.
Namnet pÄ detta, för mÄnga, drömmoderkort Àr ASUS A8N-SLI Deluxe och de tvÄ suffixen SLI och Deluxe sammanfattar kortet pÄ ett bra sÀtt. Trumfkortet Àr sjÀlvklart SLI-tekniken som har potential att ge enorm prestanda i 3D-applikationer men ASUS har knappast sparat pÄ krutet i övrigt heller. HÀr nedan följer en kort lista pÄ kortets specifikationer.







- Socket 939 for AMD Athlon 64FX/Athlon 64 CPU


- Nvidia nForce4 SLI chipset


- FSB 2000/1600 MT/s


- Dual-channel DDR400/333/266


- 2*PCIex16/2*PCIex1/3*PCI slots


- 4*SATA 3Gb/s and 2*ATA133 support RAID 0, RAID 1, RAID 0+1 and JBOD


- 4*SATA 1.5Gb/s support RAID 0, RAID 1, RAID 0+1 and RAID 5


- 2*Gbit LAN


Det Àr som synes ett mÀkta vÀlutrustat kort med dubbla PCIe x16-slots (krav för SLI), 2st PCIe x1-slots, SATA-portar i mÀngder (8st varav 4 SATA-300), dubbla Gigabit Ethernet portar med mera.


ASUS A8N-SLI Deluxe erbjuder Àven ett flertal intressanta features för bÀttre anvÀndarvÀnlighet och prestanda. Bland annat EZ-Plug som ser till att bÄda grafikkorten fÄr stabil och ren spÀnning. AI NOS Àr ASUS nya teknik för dynamisk överklockning som till skillnad mot mÄnga andra inte förlitar sig pÄ temperaturer utan agerar efter systemets strömförbrukning. Flera andra features finns pÄ kortet och dem kan man lÀsa mer om pÄ ASUS hemsida.


ASUS har Àven noterat problemet med tillrÀcklig kylning för tvÄ SLI-grafikkort, nÄgot vi tidigare tagit upp hÀr pÄ NH. Detta skrev man i sin pressrelease.


"The A8N-SLI Deluxe included a special design in which two PCI Express x1 slots are placed between the two PCI-E x16 graphics slots, permitting more room for ventilation compared with conventional SLI designs. This thoughtful layout has proven to increase airflow and lower the temperature."


Vi har Àven lyckats fÄ tag pÄ en högupplöst bild (2045 x 1285 pixlar) av moderkortet tillsammans med tvÄ PCIe-grafikkort dÀr man kan se ASUS placering av x16-slotsen.


[Image Can Not Be Found]

ASUS A8N-SLI Deluxe ser onekligen ut som en vinnare och parat tillsammans med tvÄ SLI-kapabla PCI Express-grafikkort kan prestandan bli fenomenal.
Det bÀsta av allt Àr faktiskt att vi sÄ sent som idag fick ett FedEX-nummer pÄ ett paket frÄn ASUS, vill ni veta vad som finns i kan ni titta pÄ bilden ovan...

Bark
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 753
Member Since:
September 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
775371
November 17, 2004 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

smaskens!

Avatar
Luxh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
Member Since:
March 18, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
775379
November 17, 2004 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Mysigt! Detta ser ju helt perfekt ut 😀 Undrar vad priset kommer ligga pĂ„?
Just ja, pcie, men det kanske börjar bli dax att byta ut ett gammalt 9600pro...
SKYNDA ER ATT HÄMTA PAKETET!!!

Tengil_84
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
Member Since:
June 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
775402
November 17, 2004 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Men varför satte de inte de vanliga pci-portarna emellan pci-e x16-portarna, istÀllet för pci-e x1 portarna? Man förlorar ju tvÄ nya fina pci-e portar.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
775406
November 17, 2004 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

LuX^ wrote: Mysigt! Detta ser ju helt perfekt ut 😀 Undrar vad priset kommer ligga pĂ„?
Just ja, pcie, men det kanske börjar bli dax att byta ut ett gammalt 9600pro...
SKYNDA ER ATT HÄMTA PAKETET!!!

Hehe det Ă€r inte framme Ă€nnu, och det Ă€r FedEX som fĂ„r knacka pĂ„ dörren nĂ€r det vĂ€l kommit fram. 😉

Jag har redan nÀmnt detta men som det ser ut nu kommer vi Àven att köra detta SLI-system pÄ DreamHack i vÄr monter, detta med en Athlon 64 FX-55 och kanske Àven en VapoChill XE II, men det sista Àr inte klart Ànnu sÄ ta det med en nypa salt.
Men en schysst demo-burk blir det i alla fall sĂ„ se för f*sen till att dyka upp i vĂ„r monter pĂ„ DH. 😀

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
Member Since:
June 30, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
775407
November 17, 2004 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Hög vill-ha-faktor pĂ„ det dĂ€r 😉

Mezzlock
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1045
Member Since:
February 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
775414
November 17, 2004 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

nĂ„n som helst aning om nĂ€r denna skönheten kommer ut pĂ„ marknaden för vi vanliga svenskar? 😉

Avatar
Luxh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
Member Since:
March 18, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
775419
November 17, 2004 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: [quote=LuX^]Mysigt! Detta ser ju helt perfekt ut 😀 Undrar vad priset kommer ligga pĂ„?
Just ja, pcie, men det kanske börjar bli dax att byta ut ett gammalt 9600pro...
SKYNDA ER ATT HÄMTA PAKETET!!!

Hehe det Ă€r inte framme Ă€nnu, och det Ă€r FedEX som fĂ„r knacka pĂ„ dörren nĂ€r det vĂ€l kommit fram. 😉

Jag har redan nÀmnt detta men som det ser ut nu kommer vi Àven att köra detta SLI-system pÄ DreamHack i vÄr monter, detta med en Athlon 64 FX-55 och kanske Àven en VapoChill XE II, men det sista Àr inte klart Ànnu sÄ ta det med en nypa salt.
Men en schysst demo-burk blir det i alla fall sĂ„ se för f*sen till att dyka upp i vĂ„r monter pĂ„ DH. 😀

Meh, jag kommer aldrig fĂ„ mina förĂ€ldrar att köra mig de 46,53 milen som det Ă€r ner till elmia hemmifrĂ„n mig(enligt eniro), hur gĂ€rna jag Ă€n vill dit 🙁
Men vĂ€nta 1,5 Ă„r, dĂ„ kommer jag! Hoppas jag vĂ„gar att gĂ„ in i NHmontern bara 😼

Btw, det blir vÀl ett litet minitest innan dh? :rollsmile:

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
775439
November 17, 2004 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

drÀÀÀÀggel

Trilogic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
Member Since:
July 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
775462
November 17, 2004 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Tengil_84 wrote: Men varför satte de inte de vanliga pci-portarna emellan pci-e x16-portarna, istÀllet för pci-e x1 portarna? Man förlorar ju tvÄ nya fina pci-e portar.

Är det inte sĂ„ att platsen mellan PCI-E x16 slottarna upptas av EZ Switchen? DĂ€rför Ă€r PCI-E x1 enda alternativet.

don
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
Member Since:
June 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
775473
November 17, 2004 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: [quote=LuX^]Mysigt! Detta ser ju helt perfekt ut 😀 Undrar vad priset kommer ligga pĂ„?
Just ja, pcie, men det kanske börjar bli dax att byta ut ett gammalt 9600pro...
SKYNDA ER ATT HÄMTA PAKETET!!!

Hehe det Ă€r inte framme Ă€nnu, och det Ă€r FedEX som fĂ„r knacka pĂ„ dörren nĂ€r det vĂ€l kommit fram. 😉

Jag har redan nÀmnt detta men som det ser ut nu kommer vi Àven att köra detta SLI-system pÄ DreamHack i vÄr monter, detta med en Athlon 64 FX-55 och kanske Àven en VapoChill XE II, men det sista Àr inte klart Ànnu sÄ ta det med en nypa salt.
Men en schysst demo-burk blir det i alla fall sĂ„ se för f*sen till att dyka upp i vĂ„r monter pĂ„ DH. 😀

Vad ska ni köra med för grafikkort dÄ?

Reclaimer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 316
Member Since:
July 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
775474
November 17, 2004 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

tror prislappen blir rĂ€tt saftig ocksĂ„ 😉

Avatar
walterego
Nu vet jag hur man gör inlÀgg!
Medlem
Forum Posts: 16
Member Since:
March 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
775483
November 17, 2004 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Sexigt.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
Member Since:
March 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
775486
November 17, 2004 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

ojojoj det skulle man inte sÀga nej till, fast om jag fick det skulle jag nog sÀlja det xD

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
775520
November 17, 2004 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

verkar som om folk inte Àr medvertna om att det INTE Àr 2 x 16 portar utan 1x16 eller 2x8 i SLI.

Iom att nf4 bara har 20 lanes skulle 16x2 (32) vara omöjligt.

Sen tycker jag dte verkar mysko att asus kör kontakt pÄ moderkortet sÄ man slipper ha extern strömkÀlla till graffet. Varför har man inte tagit denna ström frÄn tex ATX kontakten pÄ samtliga moderkort med pcie?

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
775535
November 17, 2004 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: verkar som om folk inte Àr medvertna om att det INTE Àr 2 x 16 portar utan 1x16 eller 2x8 i SLI.

Iom att nf4 bara har 20 lanes skulle 16x2 (32) vara omöjligt.

Sen tycker jag dte verkar mysko att asus kör kontakt pÄ moderkortet sÄ man slipper ha extern strömkÀlla till graffet. Varför har man inte tagit denna ström frÄn tex ATX kontakten pÄ samtliga moderkort med pcie?

well pci-e 1x rÀcker t.om. sÄ att det Àr 8x ger knappast nÄgon prestandaförlust

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
775548
November 17, 2004 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Absolut. Det rÀcker bra med 2x8 men min poÀng Àratt folk verkligen tror att det Àr 2x16....
Missvisande.

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
775567
November 17, 2004 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Absolut. Det rÀcker bra med 2x8 men min poÀng Àratt folk verkligen tror att det Àr 2x16....
Missvisande.

jupp :>

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
775698
November 17, 2004 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

LuX^ wrote: [quote=Anton K][quote=LuX^]Mysigt! Detta ser ju helt perfekt ut 😀 Undrar vad priset kommer ligga pĂ„?
Just ja, pcie, men det kanske börjar bli dax att byta ut ett gammalt 9600pro...
SKYNDA ER ATT HÄMTA PAKETET!!!

Hehe det Ă€r inte framme Ă€nnu, och det Ă€r FedEX som fĂ„r knacka pĂ„ dörren nĂ€r det vĂ€l kommit fram. 😉

Jag har redan nÀmnt detta men som det ser ut nu kommer vi Àven att köra detta SLI-system pÄ DreamHack i vÄr monter, detta med en Athlon 64 FX-55 och kanske Àven en VapoChill XE II, men det sista Àr inte klart Ànnu sÄ ta det med en nypa salt.
Men en schysst demo-burk blir det i alla fall sĂ„ se för f*sen till att dyka upp i vĂ„r monter pĂ„ DH. 😀

Meh, jag kommer aldrig fĂ„ mina förĂ€ldrar att köra mig de 46,53 milen som det Ă€r ner till elmia hemmifrĂ„n mig(enligt eniro), hur gĂ€rna jag Ă€n vill dit 🙁
Men vĂ€nta 1,5 Ă„r, dĂ„ kommer jag! Hoppas jag vĂ„gar att gĂ„ in i NHmontern bara 😼

Btw, det blir vÀl ett litet minitest innan dh? :rollsmile:

Vill du dit sÄ finns det ju buss och tÄg eler hur eller har du husarrest?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
775796
November 18, 2004 - 7:56 am
sp_Permalink sp_Print

Är det inte sĂ„ att platsen mellan PCI-E x16 slottarna upptas av EZ Switchen? DĂ€rför Ă€r PCI-E x1 enda alternativet.

Det stÀmmer bra det, EZ Switchen sitter "efter" PCIe x1-portarna och hade inte fÄtt plats efter tvÄ vanliga PCI-portar.
Dock Àr det ju lite synd om man inte kan anvÀnda en enda x1-port, det kan jag absolut hÄlla med om. Men en "vanlig" anvÀndare borde kunna trycka i ett x1-kort i den nedra porten sÄ lÀnge ingen exotisk kylning tar upp platsen.

Vad ska ni köra med för grafikkort dÄ?

Det vÀrsta ASUS har för tillfÀllet pÄ marknaden för PCIe, 6600GT. TyvÀrr hade de inga 6800GT /Ultra men det kit vi fÄr Àr vad jag förstÄtt det första exemplaret i Sverige.

verkar som om folk inte Àr medvertna om att det INTE Àr 2 x 16 portar utan 1x16 eller 2x8 i SLI.

Iom att nf4 bara har 20 lanes skulle 16x2 (32) vara omöjligt.

Sen tycker jag dte verkar mysko att asus kör kontakt pÄ moderkortet sÄ man slipper ha extern strömkÀlla till graffet. Varför har man inte tagit denna ström frÄn tex ATX kontakten pÄ samtliga moderkort med pcie?

Du har bÄde rÀtt och fel, det stÀmmer bra att det inte Àr 2st x16-slots rent signalmÀssigt. Men rent fysiskt Àr det tvÄ x16-slots. Porten har ju x16-format men inte alla signalvÀgar Àr aktiva.
Det Àr nÄgot jag skrivit flera gÄnger men det blir omstÀndigt att förklara det varje gÄng, Àven om det som du sÀger kan bli missuppfattat.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 68
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL