April 17, 2005
ASUS Striker Extreme är det senaste tillskottet till ASUS ROG-serie (Republic of Gamers) där vi tidigare rapporterat om deras Crosshair-modell. Crosshair riktades mot AMDs Socket AM2-plattform och imponerade med en späckad specifikationslista. Det är därför ingen överraskning att Striker Extreme har en minst lika tilltagen specifikationslista när man nu baserar sitt kort på NVIDIAs nForce 680i SLI styrkrets. Striker Extreme är med andra ord riktat mot Intels Core 2 Duo-plattform och med features som en LCD-display i I/O-panelen och LED-belysning på moderkort för lättare kabelinstallation ser man snabbt att moderkortet är något utöver det vanliga.
ASUS lovar stöd för busshastigheter på över 1333MHz och moderkortet ska vara inriktat mot just gamers och tweakare som vill pressa sina system till det yttersta. Tyvärr är det även börsen som lär få pressas till det yttersta om man väljer att satsa på ett Striker Extreme, riktpriset i Sverige ligger nämligen på 3 450 kronor. Hur som helst ser vi fram emot de första omdömena av ASUS senaste alster i sin ROG-serie. Vi har i alla fall fått klartecken på att moderkortet kommer att visas upp på DreamHack Winter 2006 och det är stor sannolikhet att även vi på NH kommer använda oss av detta kort i lite extremare projekt.
March 5, 2005
Ser riktigt nice ut men jag har 2 "problem" med kortet. Första är att heatpipes runt sockeln kan begränsa hur pass stor kylare man kan få dit.
Andra är varför i hela friden använder de samma uppsätning heatpipes både till PWM och till chipset ? PWM är i regel varmare än chipset vilket gör att hela ideén med heatpipes går åt pipan 😉
Om båda ändarna på heatpipen är varma vart ska vätskan/gas inuti kondenseras ??
November 29, 2005
Redzo wrote: varför i hela friden använder de samma uppsätning heatpipes både till PWM och till chipset ? PWM är i regel varmare än chipset vilket gör att hela ideén med heatpipes går åt pipan 😉
Jag tror att det är två separata heatpipe-system (som sitter fast i samma flänsar).
March 5, 2005
CPU-guy wrote: [quote=Redzo]varför i hela friden använder de samma uppsätning heatpipes både till PWM och till chipset ? PWM är i regel varmare än chipset vilket gör att hela ideén med heatpipes går åt pipan 😉
Jag tror att det är två separata heatpipe-system (som sitter fast i samma flänsar).
Jaså det missade jag 😉 Men ändå så är det inte bra lösning även om det är som du säger. PWM blir i regel varmare (och det ordentligt om man klockar) än chipset. Resultat=försämrad kylning av chipset pga flänsarna är varmare än heatpipen som kommer från chipset.
1 Guest(s)