ASUS visar heatpipe orgier och integerar DDR3-minne på moder|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ASUS visar heatpipe orgier och integerar DDR3-minne på moder
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 6, 2007 - 5:08 am
sp_Permalink sp_Print

ASUS har visat upp en ansenlig mängd nya produkter på Computex och deras moderkortsutbud är en historia i sig. Vi har tidigare rapporterat om deras ASUS R.O.G. Blitz Extreme som bland annat använder sig av vattenkylning för att kyla sin P35 styrkrets och detta moderkort har ASUS visat upp ofta och mycket även på Computex. Utöver vattenkylning på styrkretsen använder sig moderkortet en hel del av heatpipe-teknik för att kyla de värmeutvecklande komponenterna på moderkortet och just heatpipe teknik verkar vara ASUS favorit för tillfället. På HotHardware har man nämligen publicerat en sammanfattning om ASUS moderkortsutbud på Computex och det är en fullständig orgie i heatpipekylning.

ASUS har redan tidigare kopplat samman kylflänsar på nord- och sydbryggan med minnesregulatorer och liknande med hjälp av heatpipes. Detta förfarande verkar nu vara standard på de flesta moderkort från ASUS men på nya modeller har man tagit det hela ännu ett steg längre. Man har nämligen utvecklat ett heatpipe-kylningssystem för minnesmodulerna på moderkortet.

[Image Can Not Be Found]

Detta i sig är en spännande utveckling men det har ASUS själva lyckats trumfa genom att helt sonika integrera 2GB DDR3-minne direkt på ett av sina moderkort. Vi har sett flera rapporter om detta moderkort men ingen verkar ha några detaljer kring systemet. Om detta är en produkt ASUS siktar på att släppa på marknaden är osäkert, men skulle det ske verkar det även här bli gott med heatpipe-kylning.

[Image Can Not Be Found]

ASUS verkar onekligen ha ganska storslagna planer för sin moderkortsatsning och som världens största moderkortstillverkare är det kanske ingen större överraskning. För dem som vill se mer av ASUS utbud på Computex kan man ta sig vidare till HotHardwares artikel, samtidigt som vi hoppas få höra mer detaljer kring ASUS DDR3-moderkort med integrerat minne.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
1141304
June 6, 2007 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

Skönt med integrerat minne, minnen går ju inte sönder fast man behandlar dem som skräp..:) Slipper man köpa det till..:)

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1141316
June 6, 2007 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Skönt med integrerat minne, minnen går ju inte sönder fast man behandlar dem som skräp..:) Slipper man köpa det till..:)

Personligen tycker jag det är en helt värdelös idé, då jag vill kunna välja minnen själv. Vem vill ha sunkiga orginalfrekvensminnen i ett top-of-the-line-MB?

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1141357
June 6, 2007 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Förmodligen/förhoppningsvis så är det kvalitetsminnen på brädan. Upplägget skriker ju överklockning. Det man undrar över är pris och inte minst uppgraderingsmöjligheter? 4GB blir ju mer och mer vanligt.

matssjoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 335
1141488
June 7, 2007 - 5:30 am
sp_Permalink sp_Print

Integrerat minne kan ju vara ett sätt att få ner priset på system som inte är tänkta att uppgradera. tex dell burkar mm.

Redfaction
Member
Medlem
1141601
June 7, 2007 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är bekväm av mig i mitt val av delar till min kommande HTPC.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1141651
June 7, 2007 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju knappt så man får på Noctua NH-U12 på P5K3 som det är nu...

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1141677
June 7, 2007 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Det är ju knappt så man får på Noctua NH-U12 på P5K3 som det är nu...

Men du behöver ju inte bry dig alls.
Du gillar ju inte Anus den minsta. 😉

Biffen87
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 271
1141700
June 8, 2007 - 4:48 am
sp_Permalink sp_Print

ser tufft ut men enligt min mening så e det nog inte så effektivt.
När dom seriekopplar heatpipsen så e min teori: komponenterna som e varmast leder värmen till den komponenten som e svalast å sen asus passiva kylning e ju så tråkig så det finns inte ord för det,
visst det finns radial fläktar men dom e ju så dåliga å hjälper inte det minsta.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1141764
June 8, 2007 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Mean Machine]Det är ju knappt så man får på Noctua NH-U12 på P5K3 som det är nu...

Men du behöver ju inte bry dig alls.
Du gillar ju inte Anus den minsta. 😉

P5K3 är faktiskt rätt bra. Jag kan ju säga att Noctuan inte ens nästan passar på t.ex. Gigabyte P35-DQ6. 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1141801
June 8, 2007 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Redfaction]Skönt med integrerat minne, minnen går ju inte sönder fast man behandlar dem som skräp..:) Slipper man köpa det till..:)

Personligen tycker jag det är en helt värdelös idé, då jag vill kunna välja minnen själv. Vem vill ha sunkiga orginalfrekvensminnen i ett top-of-the-line-MB?

Iofs står det integrerat minne, men en tanke är ju att man kanske kan sätta vad för minne man vill, så att det är den övertäckande kylningen som avses när man kallar det integrerat. Integrerat=Inbyggt typ??

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Redfaction
Member
Medlem
1141890
June 9, 2007 - 8:15 am
sp_Permalink sp_Print

Äh ni e ju så jävla negativa, tänk positivt någongång så ska ni se att allt blir lättare att förstå.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1141895
June 9, 2007 - 8:43 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Äh ni e ju så j**la negativa, tänk positivt någongång så ska ni se att allt blir lättare att förstå.

😮

//Andreas

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1141926
June 9, 2007 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Redfaction]Äh ni e ju så j**la negativa, tänk positivt någongång så ska ni se att allt blir lättare att förstå.

😮

//Andreas

Är nog lika förvånad som dig skulle jag tro.. 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 105
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL