August 22, 2005
Vi har nyligen fått ta del av en produktplan från ASUStek som avslöjer en hel del intressanta nyheter för deras ODD-produkter (Optical Disc Drives).
Den kanske mest intressanta är lanseringen av ASUS DRW-1604P som skett denna månad.
ASUS DRW-1604P har imponerande specifikationer med bland annat 4x DL (Dual Layer) bränning. Men det är även en av, om inte den, första DVD-brännaren som har stöd för 16x bränning både för DVD+R och DVD-R.
De fullständiga specifikationerna för ASUS DRW-1604P är följande;
När ASUS DRW-1604P letar sig ut i svenska butiker är ännu oklart men förhoppningsvis är det snart. En önskedröm var om det skedde hand i hand med humant prissatt DVD DL-media. Men det dröjer nog ett tag tills vi får se det i butiker.
Källa: ASUS
November 4, 2002
När jag läste det här så blev jag sugen på att se ifall min brännare också kunde köra Dual.
Googlade lite, hittade en bra site. Och flashade min NEC ND 2500A.
Nu har jag dual layer stöd. Och jag snabb testade lite. Funkar klockrent.
Eftersom jag är osäker på om det är bra eller inte att posta länken här, så får ni pm:a mig om ni vill ha den.
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
November 29, 2001
GeneSiS wrote: När jag läste det här så blev jag sugen på att se ifall min brännare också kunde köra Dual.
Eftersom jag är osäker på om det är bra eller inte att posta länken här, så får ni pm:a mig om ni vill ha den.
var hittade du DL media och vad betalde du för det?
posta du länken, det är helt ok, hade NEC brytt sig hade man hört om det, hittills har de inte sagt ett ljud om hackade firmwares vad jag vet
May 12, 2001
DL Media finns på tex Inet 🙂
November 29, 2001
mattan wrote: DL Media finns på tex Inet 🙂
jo det lät bara lite skumt att man "snabbtestade" något som kräver media som kostar över hundralappen (ibland upp till 180 kr) och som är allt annat än lättillgänglig om man bortser från postorder 🙂
finns DL-media för 99 kr på mediabutiken btw :D:D:D
undrar hur lång tid det tar innan det sjunker till humana priser..
November 4, 2002
UndaC wrote: [quote=mattan]DL Media finns på tex Inet 🙂
jo det lät bara lite skumt att man "snabbtestade" något som kräver media som kostar över hundralappen (ibland upp till 180 kr) och som är allt annat än lättillgänglig om man bortser från postorder 🙂
finns DL-media för 99 kr på mediabutiken btw :D:D:D
undrar hur lång tid det tar innan det sjunker till humana priser..
Jobbet "råkade" beställa lite fel förut.. 😉
Tror dock att dem kommer att vara svindyra ett tag till..
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
November 4, 2002
UndaC wrote: [quote=GeneSiS]När jag läste det här så blev jag sugen på att se ifall min brännare också kunde köra Dual.
var hittade du DL media och vad betalde du för det?
posta du länken, det är helt ok, hade NEC brytt sig hade man hört om det, hittills har de inte sagt ett ljud om hackade firmwares vad jag vet
Jo, NEC skrev en pressrelease på sin tyska sida där dem whinade om firmwaren, fast dem bekräftade att den kunde fungera.
November 4, 2002
CasO wrote: fråga: varför kan de helt enekelt bara tillverka direkt en 52x brännare..
istället för att börja på 4, sedan 8 sedan jobba uppåt...??börjar bli trött på att företag vill tjänna pengar...
Det är bara en del av kakan.
Den andra är att dem faktiskt måste lyckas göra en brännare som är snabbare.
Sen kommer det nog aldrig att komma en 52x DVD brännare.
Det finns ingen skiva som skulle kunna brännas i den hastigheten. Den skulle sprängas när den går igenom ljudvallen...
October 22, 2002
vanliga skivor går att bränna i 52x, skulle inte se någon reason till varför det inte skulle gå att bränna en dvd skiva i 52x.....
det enda skillnaden mellan dessa skivorna som jag ser just nu är hur mycket de kan bära på sig...(alltså vanliga skivor 800mb, dvd skivor 1-5gb)
gällande företagen: jag är 100% säker att de har redan tillverkat en 52x brännare, fast de inte går ut med det officiellt.....
EDIT: eller har jag missat något nu?? 🙄
November 4, 2002
CasO wrote: vanliga skivor går att bränna i 52x, skulle inte se någon reason till varför det inte skulle gå att bränna en dvd skiva i 52x.....
det enda skillnaden mellan dessa skivorna som jag ser just nu är hur mycket de kan bära på sig...(alltså vanliga skivor 800mb, dvd skivor 1-5gb)
gällande företagen: jag är 100% säker att de har redan tillverkat en 52x brännare, fast de inte går ut med det officiellt.....
EDIT: eller har jag missat något nu?? 🙄
1x DVD är INTE samma som 1x CD hastighet.. kommer inte ihåg i huvudet, men det är stor skillnad.. 1x CD är iaf 150Kb/s DVD är mycket mer.
April 2, 2001
Det här var konstigt:
Men det är även en av, om inte den, första DVD-brännaren som har stöd för 16x bränning både för DVD+R och DVD-R.
Jag har i några veckors tid använta en Pioneer DVR-108, även den klarar DVD+R DL i 4x, samt både DVD-r och DVD+r i 16x.
Märkligt eller?
Asus tillverkar inte egna brännare utan säljer, just det, Pioneers under eget namn.
Vad hette sponsorn sa ni? 8)
April 2, 2001
På tal om DVD-hastigheter:
52x i CD är det samma som 6x i DVD (i mb/s räknat).
En 52x DVD skulle kräva en överföringshastighet på 70mb/s.
Tror du fortfarande de ha 52x brännare?
De flesta tillverkare är överrens om att gränsen går vid 16x för DVD, det har man varit länge. (16x är ca: 21mb/s, det är likvärdigt med en 144x CD-brännare...)
Det är dessutom inte så stor vinst mellan 12x och 16x, eftersom full hastighet inte kan användas på hela skivan.
November 4, 2002
Slass wrote: På tal om DVD-hastigheter:
52x i CD är det samma som 6x i DVD (i mb/s räknat).En 52x DVD skulle kräva en överföringshastighet på 70mb/s.
Tror du fortfarande de ha 52x brännare?De flesta tillverkare är överrens om att gränsen går vid 16x för DVD, det har man varit länge. (16x är ca: 21mb/s, det är likvärdigt med en 144x CD-brännare...)
Det är dessutom inte så stor vinst mellan 12x och 16x, eftersom full hastighet inte kan användas på hela skivan.
Bra! 😉
October 22, 2002
Slass wrote: På tal om DVD-hastigheter:
52x i CD är det samma som 6x i DVD (i mb/s räknat).En 52x DVD skulle kräva en överföringshastighet på 70mb/s.
Tror du fortfarande de ha 52x brännare?
detta sa jag innan du skrev ovanstående inlägg 🙂
CasO wrote: ahaaaa....
visste inte det....men ändå, orka olika x hastigheter hehe.... 😛
oki låt oss säga så här: kan de inte bara tillverka en dvd brännare som bränner i motsvarighet till en 52x vanlig brännare...?
1 Guest(s)