August 22, 2005
Det danska kylföretaget Chip-con har under veckan bytt namn till nVENTIV men är fortfarande samma företag som innan. Deras kompressorkylare Mach II är fortfarande marknadens kraftigaste processorkylare, inom den kommersiella marknaden vill säga.
På Ace's hardware har man gjort en mycket intressant artikel där man parat ihop denna kompressorkylare med en Athlon 64 FX-51-processor. FX-51 arbetar i en originalhastighet på 2.2 GHz men här har man lyckats pressa upp den stackars processorn i 2.8 GHz vid full stabilitet.
Vi behöver knappast säga att prestandan är ohyggligt imponerande men det som kanske är mest intressant är deras uträkningar kring prestandaökningen i relation till processorns klockfrekvens.
Som vissa förutspått verkar den integrerade minneskontrollern på Athlon 64 bara bli effektivare ju högre man kommer i klockfrekvenser vilket onekligen är positivt för AMD.
Vi väntar med spänning på högre klockade Athlon 64/FX-processorer och följer även noga Intels reaktioner och handlingar.
Vill du se något utöver det vanliga när vi pratar prestanda är det alltså läge att läsa Ace’s hardwares senaste artikel.
September 19, 2002
Har man någonsin känt ett så starkt ha-begär till datorkomponenter förut?!? NÄ. Är så förb***** köpkåt så det finns inte! "Bara" runt 5500:- också för endast en prolle....
Plånboken kommer ju att gråta blod i ett år, är mitt uppe i en flytt, och så måste jag ju börja slanta undan lite till en ny prolle/moderkort!
EDIT: Min sketna 2400+ börjar kännas.... ja... just sketen.
January 19, 2003
[ToMaHaWk wrote: ]Har man någonsin känt ett så starkt ha-begär till datorkomponenter förut?!? NÄ. Är så förb***** köpkåt så det finns inte!
Skojar du? Hehe
Det riktigt kryper i köptarmen. Men jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag brände iväg över 6 papp på en CPU+mobo
Eller va fasen..kanske ändå...
July 18, 2003
Mjo, vad säger man... imponerande
Thus Prescott should be around 4.9 GHz before it beats the Athlon 64 FX at 2.8 GHz
😛
Jag tror i alla fall att det kommer något nytt innom några år som kommer vända upp o ned på marknade, typ det som kth kom på eller någt liknade diamant tranistorer i 81 ghz ^^ det är stabilt...
Men sålänge så håller jag på AMD !
Kan ju inte göra annat än att hålla med om att köptarmen ligger är i på bristningsgränsen när man ser de där siffrorna... Sen är det ju lite tragiskt att de nuvarande FX-modellerna är i Socket 940.
Det kommer bli ännu intressantare när de släpper Athlon 64 FX i Socket 939.. då kan entusiastmarknaden få en riktig skjuts!
Tekniknörd som gillar att träna.
January 18, 2003
Anton aka [NH wrote: Woxxman]Kan ju inte göra annat än att hålla med om att köptarmen ligger är i på bristningsgränsen när man ser de där siffrorna... Sen är det ju lite tragiskt att de nuvarande FX-modellerna är i Socket 940.
Det kommer bli ännu intressantare när de släpper Athlon 64 FX i Socket 939.. då kan entusiastmarknaden få en riktig skjuts!
Japps, det var väl dual channel de skulle lägga till i princip va? När ungefär skulle den komma? Säkert efter nyår, vill ju alltid ha värst maskin på jul-LAN:en juh! 😀
June 6, 2002
matsansan wrote: [quote=Anton aka [NH]Woxxman]Kan ju inte göra annat än att hålla med om att köptarmen ligger är i på bristningsgränsen när man ser de där siffrorna... Sen är det ju lite tragiskt att de nuvarande FX-modellerna är i Socket 940.
Japps, det var väl dual channel de skulle lägga till i princip va? När ungefär skulle den komma? Säkert efter nyår, vill ju alltid ha värst maskin på jul-LAN:en juh! 😀
Nja...dual channel finns det redan på fx modellen, däremot kommer du inte behöva ECC reggade minnen, det är det som den xtra lilla pinnen gör enkelt uttryckt
matsansan wrote: [quote=Anton aka [NH]Woxxman]Kan ju inte göra annat än att hålla med om att köptarmen ligger är i på bristningsgränsen när man ser de där siffrorna... Sen är det ju lite tragiskt att de nuvarande FX-modellerna är i Socket 940.
Tyzon har redan besvarat din fråga. Det är den vanliga modellen av Athlon 64 som enbart har en minneskontroller integrerad och det kommer inte förändras inom en snar framtid.
Athlon 64 FX har dubbla minneskontroller integrerade och det enda som kommer hända är alltså att kravet med ECC-minne kommer försvinna när Socket 939 dyker upp. Det är i min mening tragiskt att det inte är avklarat direkt vid lanseringen men man kan väl inte vara för kräsen... det har ju bara blivit uppskjutet ett år eller två redan... 😀
January 18, 2003
Okidoki, tackar för svar. Tja, då verkar det ju definitivt som man ska vänta tills den kommer i såna fall. Har inte överklockat ECC-RAM men jag tycker det låter som en motsägelse i sig eller nåt. Sen är det ju fint att FX hade multiplikatorn upplåst också, Socket 939 torde bli en alldeles utmärkt entusiast-plattform då 🙂
Jo det är ingen höjdare att överklocka ECC-ram, men det jobbigaste är nog att köpa den. 🙂
Det kvittar om man har 1 GB PC4000 DDR-SDRAM då du i vilket fall måste byta till ECC-registrerade moduler och dessa både presterar sämre och kostar mer förmodligen.
Men 939 verkar som sagt var bli en riktigt trevlig plattform, tyvärr verkar det nu som den inte kommer förren nästa år. 🙁
March 15, 2002
Anton aka [NH wrote: Woxxman]Jo det är ingen höjdare att överklocka ECC-ram, men det jobbigaste är nog att köpa den. 🙂
Det kvittar om man har 1 GB PC4000 DDR-SDRAM då du i vilket fall måste byta till ECC-registrerade moduler och dessa både presterar sämre och kostar mer förmodligen.Men 939 verkar som sagt var bli en riktigt trevlig plattform, tyvärr verkar det nu som den inte kommer förren nästa år. 🙁
Ne, men då kommer den vara tillverkad med 90 nm process = högre klockfrekvens. Kan även vara så att minneskontrollern har stöd för ännu snabbare minnen. En Athlon 64 FX 3 ghz med dubbelkanaligt pc 4000 hade inte vart hel fel.
December 17, 2002
MoNsTeR wrote: [quote=Anton aka [NH]Woxxman]Jo det är ingen höjdare att överklocka ECC-ram, men det jobbigaste är nog att köpa den. 🙂
Det kvittar om man har 1 GB PC4000 DDR-SDRAM då du i vilket fall måste byta till ECC-registrerade moduler och dessa både presterar sämre och kostar mer förmodligen.Men 939 verkar som sagt var bli en riktigt trevlig plattform, tyvärr verkar det nu som den inte kommer förren nästa år. 🙁
Ne, men då kommer den vara tillverkad med 90 nm process = högre klockfrekvens. Kan även vara så att minneskontrollern har stöd för ännu snabbare minnen. En Athlon 64 FX 3 ghz med dubbelkanaligt pc 4000 hade inte vart hel fel.
Dom ska ha ddr2 stöd om jag inte mins helt fel typ 533mhz minnen, men det kan ta ett tag. Men ser man till prestandan så presterar inte athlon FX så mycket bättre än 64an vilket kan tyda på att minnes bussen inte är en begränsande faktor för processorerna. Dom kan klara sig med sina 6,4gb rätt länge.
March 15, 2002
Uberola wrote: [quote=MoNsTeR][quote=Anton aka [NH]Woxxman]Jo det är ingen höjdare att överklocka ECC-ram, men det jobbigaste är nog att köpa den. 🙂
Dom ska ha ddr2 stöd om jag inte mins helt fel typ 533mhz minnen, men det kan ta ett tag. Men ser man till prestandan så presterar inte athlon FX så mycket bättre än 64an vilket kan tyda på att minnes bussen inte är en begränsande faktor för processorerna. Dom kan klara sig med sina 6,4gb rätt länge.
I vissa applikationer så gör det ganska stor skillnad, och när klockfrekvensen ökar så lär det märkas ännu mer.
2 Guest(s)