April 17, 2005
AMD har börjat skeppa sina första 65nm processorer på marknaden och även om vanliga konsumenter förmodligen får vänta ett antal veckor till på de nya processorerna är det intressant att se hur väl AMD lyckats med sin nya tillverkningsteknik. På Tech Report har man publicerat en kortare artikel om de nya Athlon 64 X2 processorerna där man fokuserat på de nya 65nm-processorernas strömförbrukning och överklockning jämfört med sina föregångare i 90nm. AMD har utan tvekan lyckats pressa ner strömförbrukningen och man kommer även sänka sina egna tillverkningskostnader med den nya 65nm tekniken, men samtidigt är det långt ifrån en revolutionerande förändring jämfört med deras 90nm kärna.
Men det är trots allt den första revisionen av deras 65nm kärna och vi är övertygade om att man kommer finslipa sin tillverkningsteknik ordentligt den närmaste framtiden.
If you're looking to by an Athlon 64 X2, then I'd definitely try to grab the 65nm version, but don't expect miracles from it.
Läs hela artikeln på Tech Report.
October 19, 2005
January 23, 2001
Förväntade mig nästan klagomål på överklockningen.
Men innan dom kommer kan jag förklara lite hur det ligger till.
AMD har för vana att uppgradera sina tillverkningsprocesser ständigt allt eftersom tiden går. Medans intel satsar allt på själva övergången och inte gör någon förbättring under en process livstid. Så brukar AMDs processer komma upp i fart först flera månader efter att dom bytt process.
De första brukar alltid vara lika lågt klockade eller kanske ännu lägre klockade än preocessen innan. Men de är billigare och svalare, sen efter det kommer en ny revision där frekvensen går upp.
Precis som med T-bred A och T-bred B. Man såg det också mellan 0.13µ och 0.09µ.
November 27, 2003
-Boris- wrote: Förväntade mig nästan klagomål på överklockningen.
Men innan dom kommer kan jag förklara lite hur det ligger till.
AMD har för vana att uppgradera sina tillverkningsprocesser ständigt allt eftersom tiden går. Medans intel satsar allt på själva övergången och inte gör någon förbättring under en process livstid. Så brukar AMDs processer komma upp i fart först flera månader efter att dom bytt process.
De första brukar alltid vara lika lågt klockade eller kanske ännu lägre klockade än preocessen innan. Men de är billigare och svalare, sen efter det kommer en ny revision där frekvensen går upp.
Precis som med T-bred A och T-bred B. Man såg det också mellan 0.13µ och 0.09µ.
Sant, men likväl har AMD större problem med coldbugs och frekvensväggar än Intel haft. Rent av har de coldbuggat värre för varje rev. 🙁
//Andreas
1 Guest(s)