Athlon64 Rev. E - SSE3 och optimerad minneskontroller|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Athlon64 Rev. E - SSE3 och optimerad minneskontroller
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 4, 2004 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Under besök hos moderkortstillverkare i Taiwan har man på Anandtech lyckats få fram en hel del information, inte enbart om kommande moderkort utan även processorerna som ska användas i dem.

I en nyligen publicerad artikel har man bland annat information om AMDs 90nm Athlon64-processorer. De 90nm processorer som finns ute på marknaden idag benämns som revision D och utöver den krympta tillverkningstekniken är det inte mycket som skiljer dem mot sina 130nm syskon.

På roadmaps för AMDs processorutveckling stod de nya 90nm processorkärnorna under utvecklingsnamnen San Diego och Venice (Athlon 64 FX resp. Athlon 64) och en av dess features som listades var stöd för SSE3.
Då detta stöd inte finns i dagens 90nm Athlon 64-processorer gjorde man lite vidare undersökningar och fann att de 90nm-kärnor som listades i AMDs dokument var av den nya revision E-modellen av kärnan.
Revision E är en optimerad version av Athlon 64 D som inkluderar ett flertal bugg och prestandafixar, bland annat stöd för SSE3 men även en optimerad minneskontroller.

"The performance enhancements that go along with Revision E chips include some optimizations to the Athlon 64's memory controller. The more optimized memory controller improves bandwidth efficiency with regards to unified graphics memory accesses; given that the only type of graphics that uses system memory (and thus the on-die memory controller) is integrated graphics, it's safe to say that the Rev E chips will offer better integrated graphics performance."

Detta borde betyda att AMD gör sig redo för att på ett bättre sätt stödja integrerade grafikkretsar. Något vi är mycket nyfikna på speciellt då ATI har moderkort med integrerade grafikkretsar på väg till marknaden för Athlon 64.
Mer information om Athlon64 E går att hitta i Anandtechs artikel som även innehåller ytterligare information om AMD och Intels framtidsplaner.

Avatar
Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
Member Since:
February 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
764532
November 4, 2004 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha? Så skulle man köpa ett 939 system nu och så läser man detta.. Får vänta lite till då.

Någon som vet när dom väntas anlända i svenska affärer?

Pessimisten
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
Member Since:
April 28, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
764561
November 4, 2004 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

LorD_Kvadd wrote: Jaha? Så skulle man köpa ett 939 system nu och så läser man detta.. Får vänta lite till då.

Någon som vet när dom väntas anlända i svenska affärer?

Enligt artikeln: The first Revision E CPUs will begin shipping in early 2005

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
764689
November 4, 2004 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm. Aja, det är ju ett plus i kanten. Jag tror inte SSE3 kommer att tillföra några prestandaökningar direkt 😮

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
764770
November 4, 2004 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Hm. Aja, det är ju ett plus i kanten. Jag tror inte SSE3 kommer att tillföra några prestandaökningar direkt 😮

Du var skeptisk när proppar med MMX och SSE/2 kom också va? 🙂

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
764787
November 4, 2004 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: [quote=Fackamato]Hm. Aja, det är ju ett plus i kanten. Jag tror inte SSE3 kommer att tillföra några prestandaökningar direkt 😮

Du var skeptisk när proppar med MMX och SSE/2 kom också va? 🙂

MMX var ju mer eller mindre meningslöst när det kom.

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
764795
November 4, 2004 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: [quote=Fackamato]Hm. Aja, det är ju ett plus i kanten. Jag tror inte SSE3 kommer att tillföra några prestandaökningar direkt 😮

Du var skeptisk när proppar med MMX och SSE/2 kom också va? 🙂

Hehe nej faktiskt inte :P, iaf när det gäller MMX så var jag för liten för att förstå vad det handlade om.

Vad jag menar är att SSE2-prestandan på A64 är inte i klass med SSE2-prestandan på northwood/prescott (rätta mig om jag har fel), så SSE3-prestandan kommer nog inte heller bli lik. Men all optimering är bra optimering 😛

Avatar
Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
Member Since:
February 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
766066
November 5, 2004 - 11:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kommer bli prestanda ökningar som fan i dom program som är anpassade för t ex prescott... Som kör med samma instruktioner... Så JO det kommer det. Dom snackade om det på XS med 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 45
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL